Heij83
A Aunty skrev:
du är inte alla andra människor som du nog förstår.
Dessutom kan det tyvärr hända oväntade saker även med dig på resans gång och plötsligt står du där med rullator och behöver tillgängligheten.
Då flyttar jag eller accepterar situationen och löser så det funkar för oss.

Jag tyckte att det fans massor av möjligheter att vara tillmötesgående och lösa problemet på entréplan men då blev matplatsen för liten för den handikappade gästen, det räckte inte att vi byggde för våran familj på 6pers det skulle även finnas plats för den jävla rullstolen som gästen ska sitta i. Vilken skräll, det var rullstolen IGEN och gästen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Då flyttar jag eller accepterar situationen och löser så det funkar för oss.

Jag tyckte att det fans massor av möjligheter att vara tillmötesgående och lösa problemet på entréplan men då blev matplatsen för liten för den handikappade gästen, det räckte inte att vi byggde för våran familj på 6pers det skulle även finnas plats för den jävla rullstolen som gästen ska sitta i. Vilken skräll, det var rullstolen IGEN och gästen.
men du kanske inte har den ekonomiska situationen att du kan flytta då?

och återigen tillgänglighet är mer än bara rullstol, mycket mer
 
Heij83
A Aunty skrev:
men du kanske inte har den ekonomiska situationen att du kan flytta då?

och återigen tillgänglighet är mer än bara rullstol, mycket mer
Gå och gräv ner dig! Det är visst rullstolen som är problemet hela tiden.
Jag har ett hus som är värderat till 4mjkr jag tror nog att jag kan hitta något nytt som matchar mina behov om det skulle gå så illa eller så löser jag situationen då och installerar en hissjävel. Men det ska inte vara ett krav att den ska stå där nu när ingen som ska nyttja den, det ska räcka med förberedd plats där den kan stå och el anslutning förberedd det kan jag gå med på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Gå och gräv ner dig! Det är visst rullstolen som är problemet hela tiden.
Jag har ett hus som är värderat till 4mjkr jag tror nog att jag kan hitta något nytt som matchar mina behov om det skulle gå så illa eller så löser jag situationen då och installerar en hissjävel. Men det ska inte vara ett krav att den ska stå där nu när ingen som ska nyttja den, det ska räcka med förberedd plats där den kan stå och el anslutning förberedd det kan jag gå med på.
då förstår verkligen inte.
Tror du kraven bara handlar om din hiss eller, kraven finns i varandra rum och flera krav i varje rum.

nej, det är bara gå in och läsa på Boverkets hemsida, gäller inte rullstol utan personer med nedsatt rörelseförmåga, syn osv
 
Heij83
A Aunty skrev:
då förstår verkligen inte.
Tror du kraven bara handlar om din hiss eller, kraven finns i varandra rum och flera krav i varje rum.

nej, det är bara gå in och läsa på Boverkets hemsida, gäller inte rullstol utan personer med nedsatt rörelseförmåga, syn osv
Din läsförståelse velat vara väldigt dålig och mina fördomar om folk som jobbar med detta har spättspå en hel del.

De flesta hade byggt enligt nuvarande standard även om det bara hade varit en rekommendation. Det skulle räcka med att det ska vara förberett för ev. hiss eller kök på ett visst ställe, kanske till och med skriva ett avtal med kommunen att fastighetsägaren själv får stå för ev anpassning och att det följer med huset då vet nästa köpare att såhär är det.
Och kom inte släpande med argumentet att alla ska vara välkomna i mitt hem för det är dem inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Din läsförståelse velat vara väldigt dålig och mina fördomar om folk som jobbar med detta har spättspå en hel del.

De flesta hade byggt enligt nuvarande standard även om det bara hade varit en rekommendation. Det skulle räcka med att det ska vara förberett för ev. hiss eller kök på ett visst ställe, kanske till och med skriva ett avtal med kommunen att fastighetsägaren själv får stå för ev anpassning och att det följer med huset då vet nästa köpare att såhär är det.
Och kom inte släpande med argumentet att alla ska vara välkomna i mitt hem för det är dem inte.
jag arbetar inte på kommunen.

Hur vet du att de flesta hade byggt enligt "rekommendation"?
Se bara till tråden mer eller mindre alla i denna vill ju frångå tillgänglighetsanpassningarna som krävs?

Självklart hade folk frångått det för att bygga billigare, effektivare, mer anpassat, pengar spelar stor roll hos privatpersoner.
Byggentreprenörer/fastighetsägare hade ju helt klart optimerat sina projekt och byggt utan tillgänglighetskrav för att optimera vinsten.

spelar ingen roll om du inte anser att alla är välkomna i ditt hem, det är en lag och FN konventionen.
dessutom kan allt hända med dig och du helt plötsligt sitter i en rullstol och behöver ett anpasast hem.
Då finns reglerna för att du ska kunna fortsätta leva ditt liv som vanligt till störta möjliga grad.
 
A Aunty skrev:
Självklart hade folk frångått det för att bygga billigare, effektivare, mer anpassat, pengar spelar stor roll hos privatpersoner.
På samma sätt som många väljer att bygga större och extra sovrum de egentligen inte behöver, för det ökar värdet på huset? Om inte extra tillgänglighet ökar värdet så skulle det betyda att ingen tycker det är värdefullt, eller hur?

A Aunty skrev:
spelar ingen roll om du inte anser att alla är välkomna i ditt hem, det är en lag och FN konventionen.
Om det nu är lag att gäster (?) ska ha tillgänglighet överallt, varför gäller det inte fritidshus, båtar, husvagnar etc?
Ska man dra det argumentet hela vägen borde vi inte få sälja kläder som inte passar alla tex.
Generellt gör man skillnad på privatliv och samhälle av goda skäl.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
B Byggmarodören skrev:
På samma sätt som många väljer att bygga större och extra sovrum de egentligen inte behöver, för det ökar värdet på huset? Om inte extra tillgänglighet ökar värdet så skulle det betyda att ingen tycker det är värdefullt, eller hur?


Om det nu är lag att gäster (?) ska ha tillgänglighet överallt, varför gäller det inte fritidshus, båtar, husvagnar etc?
Ska man dra det argumentet hela vägen borde vi inte få sälja kläder som inte passar alla tex.
Generellt gör man skillnad på privatliv och samhälle av goda skäl.
såfall är ju inte tillgänglighetskraven ett problem enligt dig alla kommer ändå bygga mycket bättre?
Då kan dom ju lika väl vara kvar
 
Heij83
A Aunty skrev:
såfall är ju inte tillgänglighetskraven ett problem enligt dig alla kommer ändå bygga mycket bättre?
Då kan dom ju lika väl vara kvar
Du vill verkligen inte förstå oss andra mer normala så jag kommer sluta försöka få dig att förstå det som majoriteten fattar.
Sitt du med med kommunerna och göra livet surt för oss som vill bygga det är ni bra på.

Tack
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad jag ser i min omgivning är att detta löser sig utan kommunala insatser. Det vanligaste är ju att rörelsemöjligheterna begränsas när åldern tar ut sin rätt och sen en dag så ramlar man och det blir riktigt illa. Förhoppningsvis har man tagit ansvar för sin ålderdom och flyttat till en praktiskt lägenhet innan detta händer.

De jag känner till som har velat bo kvar i sitt förfallande småhus (de kan ju inte underhålla det på ålderns höst, det sätter fysisk förmåga, ekonomiska möjligheter och inte minst kognitiv nedgång stopp för) har i princip varit självvalda fångar inomhus. Och det allmänna tycks vara mycket nöjda med det upplägget, då bryts inga ben, det ramlas inte och hemtjänsten vet vad de möter när de anländer till platsen. Någon större bostadsanpassning har inte skett utan det har rört sig om något handtag och någon ramp. En trapphiss har på sin höjd lånats ut av kommunen i några år.

Den som tror att kommunen kommer in och bygger om ens småhus får justera sina förväntningar. Det är främst egenansvar det handlar om.

Hur är det i böstadsrättsföreningen ? Får man göra sin lägenhet anpassningsbart?
Där är det styrelsen som bestämmer . Det är rysk roulette.
 
Claes Sörmland
WRP skrev:
Hur är det i böstadsrättsföreningen ? Får man göra sin lägenhet anpassningsbart?
Där är det styrelsen som bestämmer . Det är rysk roulette.
Bostadsrättshavaren bestämmer ju mer än de flesta kanske tror vad gäller lägenheten. Så det finns goda möjligheter att bredda innedörrar, riva icke bärande väggar, ta bort trösklar, sätta upp handtag, bygga om köket och ändra badrummet.

Men där det kommer till entré, trappuppgång och oftast även lägenhetsdörren o s v så hamnar det ju på föreningens ansvar. Och bygglagstiftningen tillåter pågående verksamhet utan anpassning så det är först när ett gammalt hus byggs om till den grad att bygglov krävs som kommunen kan ställa krav på tillgänglighetsanpassning. Undantaget är ju lokaler dit allmänheten har tillträde om föreningen äger sådana, typ affärslokaler.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bostadsrättshavaren bestämmer ju mer än de flesta kanske tror vad gäller lägenheten. Så det finns goda möjligheter att bredda innedörrar, riva icke bärande väggar, ta bort trösklar, sätta upp handtag, bygga om köket och ändra badrummet.

Men där det kommer till entré, trappuppgång och oftast även lägenhetsdörren o s v så hamnar det ju på föreningens ansvar. Och bygglagstiftningen tillåter pågående verksamhet utan anpassning så det är först när ett gammalt hus byggs om till den grad att bygglov krävs som kommunen kan ställa krav på tillgänglighetsanpassning. Undantaget är ju lokaler dit allmänheten har tillträde om föreningen äger sådana, typ affärslokaler.
Hur ska man tolka om ordföranden godkänner skrivtligt något men ledamoten tycker inte så. Vem har rätt i ärendet ?
 
Claes Sörmland
WRP skrev:
Hur ska man tolka om ordföranden godkänner skrivtligt något men ledamoten tycker inte så. Vem har rätt i ärendet ?
Styrelsens beslut gäller. Som kollektiv alltså. Ordföranden har ingen särskild beslutanderätt och kan inte godkänna något skriftligt på eget bevåg. Sen kan firman tecknas förutom av styrelsen som kollektiv också av de som anges i stadgarna, t ex av två ledamöter i förening.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrelsens beslut gäller. Som kollektiv alltså. Ordföranden har ingen särskild beslutanderätt och kan inte godkänna något skriftligt på eget bevåg. Sen kan firman tecknas förutom av styrelsen som kollektiv också av de som anges i stadgarna, t ex av två ledamöter i förening.
Tack för ditt svar, men hur ska man veta om ordföranden svarar i ett brev själv eller hela styrelsen.
 
Claes Sörmland
WRP skrev:
Tack för ditt svar, men hur ska man veta om ordföranden svarar i ett brev själv eller hela styrelsen.
Om du söker ett tillstånd hos styrelsen gällande något som enligt bostadsrättslagen kräver styrelsens tillstånd så blir ju det tydligt av er kommunikation. Exempel på mailkonversation:

//

Hej Ordföranden,

Jag söker styrelsens tillstånd för att utföra åtgärd X som enligt bostadrättslagen kräver detta tillstånd.

Mvh,
WRP

//

Hej WRP,

Det är godkänt.

Mvh,
Ordföranden

//

Hej Ordföranden,

Tack för svar. Jag uppfattar ditt svar som att styrelsen har gett tillstånd enligt min ansökan för åtgärden.

Mvh,
WRP

//

Hej WRP,

Det stämmer.

Mvh,
Ordföranden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.