Jag har 50mm kabelrör förlagda mellan boningshus och garage. I boningshuset går de in vid källargolvet ca 1.5m under marknivå, de lutar uppåt mot garaget där de kommer upp genom garagets betongplatta i marknivå.
Gul flexibel slang med svart anslutning, isolerad på vit bakgrund, används för industri eller hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu efter 13 år har det börjat läcka in vatten genom rören vid boningshusets källargolv (dvs vattnet kommer från insidan av kabelrören), de är förlagda i grus så jag antar att de fått ett hål någonstans där det finns en omgivande vattenansamling (kabelrören var täta när de ursprungligen installerades). Vattenläckaget uppstår framförallt när det regnar eller som nu vid snösmältning. Sträckan genom mark är knappt 10m, och det skulle vara väldigt jobbigt att gräva upp dem och på något sätt täta utifrån.

Jag har spekulerat runt sätt att lösa detta, och tänkt på möjligheten att göra en re-lining inifrån såsom när man tätar avloppsrör. Det kommer kosta en del självklart, men borde kunna lösa problemet permanent. Någon som har några andra idéer? Har sökt på forumet men inte hittat någon tråd där detta diskuteras.
 
  • Gilla
Elektriker micke
  • Laddar…
tommib
Vatten kommer alltid hitta in så det är ingen ide att täta änden. En relining tror jag inte på, för litet rör misstänker jag.

Rätt sätt är väl att gräva upp vid husväggen och kapa röret precis utanför huset. Därefter täta genomföringen i källarväggen och se till att det inte kan bli vatten stående där genom att fylla med rörgravsgrus precis runt kabeln och grövre runt det.

Bästa och mest permanenta lösningen är nog att göra genomföringen ovan marknivå.
 
Tack för bra svar! Jo, att gräva upp marken runt anslutningspunkten mot källaren har jag övervägt, och att då göra hål i kabelröret såsom du föreslår så att evt vatten rinner ut i husdräneringen istället.

Genom några av kabelrören har jag dragit vatten till garaget så har haft ett behov av att hålla dem en bra bit under marknivå pga frostskäl, därav att anslutningen inte gjorts ovan mark...

Ska kolla med någon relining-firma mest för sakens skull, om det inte fungerar så blir det att gräva till sommaren:sweat:
 
K Kluffe skrev:
Jag har 50mm kabelrör förlagda mellan boningshus och garage. I boningshuset går de in vid källargolvet ca 1.5m under marknivå, de lutar uppåt mot garaget där de kommer upp genom garagets betongplatta i marknivå.
[bild]

Nu efter 13 år har det börjat läcka in vatten genom rören vid boningshusets källargolv (dvs vattnet kommer från insidan av kabelrören), de är förlagda i grus så jag antar att de fått ett hål någonstans där det finns en omgivande vattenansamling (kabelrören var täta när de ursprungligen installerades). Vattenläckaget uppstår framförallt när det regnar eller som nu vid snösmältning. Sträckan genom mark är knappt 10m, och det skulle vara väldigt jobbigt att gräva upp dem och på något sätt täta utifrån.

Jag har spekulerat runt sätt att lösa detta, och tänkt på möjligheten att göra en re-lining inifrån såsom när man tätar avloppsrör. Det kommer kosta en del självklart, men borde kunna lösa problemet permanent. Någon som har några andra idéer? Har sökt på forumet men inte hittat någon tråd där detta diskuteras.
Hittade du någon lösning. Funkade re-lining eller kom du fram till annan lösning? Jag har samma problem med två kabelnät som löper från källare till en friggebod i andra ändan av trädgården. Rören löper tyvärr under en stor tillbyggnad och en altan, så att gräva upp är tyvärr ingen lösning för mig. Har funderat på om det skulle gå att göra hål i rören så att dräneringen fick ta hand om vattnet, men har inte kommit på någon bra idé för hur jag skulle lyckas med det.
 
OlaMalmö OlaMalmö skrev:
Hittade du någon lösning. Funkade re-lining eller kom du fram till annan lösning? Jag har samma problem med två kabelnät som löper från källare till en friggebod i andra ändan av trädgården. Rören löper tyvärr under en stor tillbyggnad och en altan, så att gräva upp är tyvärr ingen lösning för mig. Har funderat på om det skulle gå att göra hål i rören så att dräneringen fick ta hand om vattnet, men har inte kommit på någon bra idé för hur jag skulle lyckas med det.
Hej, det blir som "Tommib" föreslog, har bara inte hunnit fixa i somras. Jag satte dit ett par uppsamlingstrattar kopplade till en trädgårdsslang och vidare till avloppet som tillfällig lösning:)
Jag kollade pris med en relining-firma, de trodde nog att de skulle kunna åtgärda problemet trots den smala diametern, men priset var orimligt högt för detta (de måste komma under två dagar och startkostnaden blev då för hög för mig)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.