Ska kolla i skåpet när jag kommer hem idag och ta lite bilder.
Från midnatt tills nu, alltså ca 6h har den registrerat 6.6kWh importerad energi. Låter ganska rimligt.
Nätägarens släpar 24h med sina siffror till mig tyvärr.
 
R Robert-san01 skrev:
Nej!

Servissäkring- mätare- kundens brytare- smart meeter - under central.
Är det alltid den ordningen i mätarskåpet, oavsett byggår ?
Tittar jag i min undercentral är det inte den ordningen jag skrev iaf
 
M mortimer skrev:
Är det alltid den ordningen i mätarskåpet, oavsett byggår ?
Tittar jag i min undercentral är det inte den ordningen jag skrev iaf
Nej, fram till 70-/80-talet? så låg kundens brytare innan mätaren.
 
M mortimer skrev:
Är det alltid den ordningen i mätarskåpet, oavsett byggår ?
Tittar jag i min undercentral är det inte den ordningen jag skrev iaf
Nu mer är det den ordningen om du har produktion och den är praxis för i princip alla nätbolag (något har än hårdare krav på fler brytare).
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, fram till 70-/80-talet? så låg kundens brytare innan mätaren.
Därför villkoras det i ALP att de som inte har kundens brytare efter mätaren att de måste byggas om när man sätter in solceller.
 
M mortimer skrev:
Är det alltid den ordningen i mätarskåpet, oavsett byggår ?
Tittar jag i min undercentral är det inte den ordningen jag skrev iaf
Den nya ordningen kom in när kommunicerande elmätare började monteras och främst för att den inte ska bli spänningslös och oåtkomlig när kundbrytaren används av någon anledning. Om du börjar med solelproduktion kan du sätta den delens sk AC-brytare rätt och åtkomlig vid mätarplatsen så behöver du inte röra i ditt befintliga upplägg.
 
Ser det ut såhär idag hos mig tro ?
(Hus byggt 1976)
Elcentral med mätare, kopplingsplint, etiketterade områden, rör och ledningar utspridda, installationskalibrering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej du har säkert säkringar - brytare - mätare - anslutningsplint i ditt fall inget konstigt med det.
 
Va precis inne och kollade gårdagen och den stämmer helt plötsligt nästan helt.

Importerad energi

19.2kWh

vs

2023-03-14
19,653 kWh

Men tyvärr så gör inga andra dagar det.. Kan det vara glapp?
 
GK100 GK100 skrev:
Nej du har säkert säkringar - brytare - mätare - anslutningsplint i ditt fall inget konstigt med det.
Ok. Och sedan kopplar man då smartmätaren mellan nätägarens mätare och anslutningsplinten ?

Vart ansluter man elkabeln till/från växelriktaren (som då föregås av en AC arbetsbrytare) ?
 
Extra mätaren kan ju sitta antingen i snittet mot nätet som du beskriver eller mot din förbrukning det får du avgöra från vad du har för grejer och hur de konfigureras. Produktionen ansluter du i princip mot befintliga plinten, det blir som en T-koppling mellan nät, produktion och din förbrukning där.
 
GK100 GK100 skrev:
Extra mätaren kan ju sitta antingen i snittet mot nätet som du beskriver eller mot din förbrukning det får du avgöra från vad du har för grejer och hur de konfigureras. Produktionen ansluter du i princip mot befintliga plinten, det blir som en T-koppling mellan nät, produktion och din förbrukning där.
Såhär då ?
(märks kanske att jag inte är någon "arkitekt":=)
Handritad skiss av någon form av system med rör, ledningar och komponenter, möjligtvis el- eller VVS-relaterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser principiellt rätt ut.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Vad nätägare- samt näthandelsföretag rapporterar brukar först vara preliminära siffror vilka något dygn senare korrigeras.

Hur ser det ut nu för den 1/3 2023?
 
Så här ser det ut i fasadskåpet.
 
  • Elcentral med färgade kablar och säkringar. Oorganiserad, potentiellt oprofessionellt installerad. Möjlig säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätare, trefas, multifunktionell, display visar kilowatt, diverse kablar anslutna, installationsutrustning, energiförbrukningsmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.