Jag har ett relativt tunt (~30 mm) dörrblad från 1700-talet som någon stjärna har förstört med ett instickslås så att ramstycket har gått av. Jag vill reparera detta utan ersätta hela plankan men hur gör jag detta så att det håller? Profilerna mot ramfyllningen är intakt så den vill jag ju helst behålla, samtidigt är tappen på det horisontella ramstycket till 80% borta iom instickslåset.

Den lagade dörren ska få ett kammarlås så inget av håligheten ska vara kvar.

Trädörr med skador och avskalad färg, visar slitage och behov av reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet trägolv med skador och förfall, trasiga plankor och flisor, behov av reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock
När jag lagar mina stugfönster försöker jag byta så lite som möjligt.
Här skulle jag fräsa ur 10-20mm från övre sidan ungefär som bild och fälla in en bit fin furu med liknande ådring. Limmas.
Skadade träplankor på däck med ruttet trä och hål omgivna av ett rött streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen vända och upprepa från andra sidan, men inte med samma storlek på biten.
Spara ursprunglig profil in mot spegeln på båda sidorna.

Kanske ett par trätappar genom.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Om dörren skall målas med täckfärg kan en större yta fräsas ur på bägge sidor. Förslagsvis ca 6mm vilket lämnar 18mm ursprungligt trä kvar. Urtagen kan täckas med plyfa. De skadade delarna kan då ersättas med vilket trä somhelst.

Skall dörren ha en icketäckande ytbehandling blir det lite svårare.

Mvh Findus
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
När jag lagar mina stugfönster försöker jag byta så lite som möjligt.
Här skulle jag fräsa ur 10-20mm från övre sidan ungefär som bild och fälla in en bit fin furu med liknande ådring. Limmas.
Sen vända och upprepa från andra sidan, men inte med samma storlek på biten.
Spara ursprunglig profil in mot spegeln på båda sidorna.

Kanske ett par trätappar genom.
Ja, låter som en plan. Börjar nog med att fräsa en tredjedel av tjockleken ner till vad som är kvar av tappen och se om jag kan rädda den också och laga i på något sätt.
 
findus42 findus42 skrev:
Om dörren skall målas med täckfärg kan en större yta fräsas ur på bägge sidor. Förslagsvis ca 6mm vilket lämnar 18mm ursprungligt trä kvar. Urtagen kan täckas med plyfa. De skadade delarna kan då ersättas med vilket trä somhelst.

Skall dörren ha en icketäckande ytbehandling blir det lite svårare.

Mvh Findus
Ja, den ska täckmålas på nytt med linoljefärg så det är inte superkritiskt med val av trä jag lagar med men avstår nog ändå plyfa - känns inte direkt 1700-tal ;)
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Jag skulle helt enkelt snedlaska in en bit nutt trä i ramen och sätta in en lös tapp i ändan på tvärträet. Snedlaskar är relativt enkla att göra med stämjärn och handhyvel.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle helt enkelt snedlaska in en bit nutt trä i ramen och sätta in en lös tapp i ändan på tvärträet. Snedlaskar är relativt enkla att göra med stämjärn och handhyvel.
Dålig koll på snedlaskning - är det så här du menar?

Renoveringsavfall på golv, skadat trägolv med röda markeringar, verktyg, rörrensarborste, damm och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle göra det med tre olika skikt som överlappar varann. En bit i mitten som täcker skadan precis och sen de yttersta typ 50mm längre både uppe och nere. Sen limma allt under press. Då blir det mest yta för limmet att bita på.
 
krillek krillek skrev:
Dålig koll på snedlaskning - är det så här du menar?

[bild]
Ja. Fast det är lättare om båda laskarna är sneda samma väg så man få passa in en för tjock bit steg för steg. Sedan hyvla den till mått när den är inpassad och fastlimmad.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.