Hej,
vi har en kallvind som där det är tilläggsisolerat mellan innertak och vind. Det ligger en ångspärr, spån och ett lager stenull. Lite oklart i vilket skick ångspärren är och om den är intakt på alla ställen. Sen 2011 har det funnits en trygghetsvakt installerad med fläkt och värmeslinga. Trots detta har vi uppmätt 19 % i en av balkarna och luftfuktigheten har legat på runt 80 % den senaster veckan.

Igår hade vi en fukt och ventilations expert över som kollade på vinden. De rekommenderade att byta ut trygghetsvakten mot en avfuktare eftersom trygghetsvakten inte klarade av att hålla nere fuktnivåerna. Det låter såklart rimligt med känns lite som att man åtgärdar symptom istället för orsaken till problemet. Så min fundering är vad som behövs för att ha en kallvind som klarar sig utan avfuktare/trygghetsvakt. Vad behövs i form av isolering mellan innertak och vind samt ut mot yttertak?
Kan tillägga att vi bor i Göteborg så ofta hög luftfuktighet ute.

Tack på förhand!
 
M mns.l skrev:
Hej,
vi har en kallvind som där det är tilläggsisolerat mellan innertak och vind. Det ligger en ångspärr, spån och ett lager stenull. Lite oklart i vilket skick ångspärren är och om den är intakt på alla ställen. Sen 2011 har det funnits en trygghetsvakt installerad med fläkt och värmeslinga. Trots detta har vi uppmätt 19 % i en av balkarna och luftfuktigheten har legat på runt 80 % den senaster veckan.

Igår hade vi en fukt och ventilations expert över som kollade på vinden. De rekommenderade att byta ut trygghetsvakten mot en avfuktare eftersom trygghetsvakten inte klarade av att hålla nere fuktnivåerna. Det låter såklart rimligt med känns lite som att man åtgärdar symptom istället för orsaken till problemet. Så min fundering är vad som behövs för att ha en kallvind som klarar sig utan avfuktare/trygghetsvakt. Vad behövs i form av isolering mellan innertak och vind samt ut mot yttertak?
Kan tillägga att vi bor i Göteborg så ofta hög luftfuktighet ute.

Tack på förhand!
Vår kallvind har ingen spärr (hus byggt på 70 talet) och rockwoll + fiberull (95+95 mm).
Vi brukar ha 70-80% luftfuktighrt nu på vintern, och jag mätte upp 12-15% fuktighet i virket

Jag skall dock hålla koll och se om jag behöver öka (eller minska) ventilationen. Inte minst så ser vi "frostspår" i vissa springor när det blir kallt (-10C) och det tyder på att fuktig lugt tränger ut upp vid råsponten och genom springor i ytterväggarna istället för genom ventilationen...
 
M mns.l skrev:
Hej,
vi har en kallvind som där det är tilläggsisolerat mellan innertak och vind. Det ligger en ångspärr, spån och ett lager stenull. Lite oklart i vilket skick ångspärren är och om den är intakt på alla ställen. Sen 2011 har det funnits en trygghetsvakt installerad med fläkt och värmeslinga. Trots detta har vi uppmätt 19 % i en av balkarna och luftfuktigheten har legat på runt 80 % den senaster veckan.

Igår hade vi en fukt och ventilations expert över som kollade på vinden. De rekommenderade att byta ut trygghetsvakten mot en avfuktare eftersom trygghetsvakten inte klarade av att hålla nere fuktnivåerna. Det låter såklart rimligt med känns lite som att man åtgärdar symptom istället för orsaken till problemet. Så min fundering är vad som behövs för att ha en kallvind som klarar sig utan avfuktare/trygghetsvakt. Vad behövs i form av isolering mellan innertak och vind samt ut mot yttertak?
Kan tillägga att vi bor i Göteborg så ofta hög luftfuktighet ute.

Tack på förhand!
På min kallvind ( övre vinden) har det inte varit varken fukt el avfuktare någon gång och är byggt 47. Ingen värme o ingen isolering, övervåningen står tom utan värme men med lite ventilation (kamin står öppen o spjäll)
Ingen fukt någon stans
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ett troligt alternativ är att ventilationen på vinden. Om du släpper in för mycket utomhus luft så gör det att du får problem med fukt. Trygghetsvakten syfte är att hålla vinden någon grad varmare än ute temperaturen och på så sätt sänka fuktigheten. Om du ventilerar för mycket så klarar den ej av detta. Det samma gäller om du bara installerar en avfuktare utan att täta till vinden. Då ska du avfukta hela världen.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vad är bakgrunden till allt? Har ni haft problem med påväxt tidigare?
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är bakgrunden till allt? Har ni haft problem med påväxt tidigare?
Ja, det är mögel på flera ställen i vinden. Vi är nyinflyttade och fick rådet att hålla koll så att det inte växer under de fuktiga perioderna.

Ang. ventilationen på vinden så ska de vara tätat i samband med installation av trygghetsvakt (förutom de hål som behövs för trygghetsvakten). Vet dock inte hur bra det är gjort såklart...
 
Fast definiera mögel, är det bara lite grann eller växer det okontrollerat? Att det blir lite påväxt är per definition inget tokigt på det viset. En ganska bra naturlig indikator faktiskt. Lite påväxt som man kan hålla koll på är bra. Man ser då om det växer mer eller bara stannar vid nåt litet. Stannar det vid nåt litet så klarar naturen av det helt av sig själv utan massa kostsamma gizmos som bara försäljarna av allt tjänar på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast definiera mögel, är det bara lite grann eller växer det okontrollerat? Att det blir lite påväxt är per definition inget tokigt på det viset. En ganska bra naturlig indikator faktiskt. Lite påväxt som man kan hålla koll på är bra. Man ser då om det växer mer eller bara stannar vid nåt litet. Stannar det vid nåt litet så klarar naturen av det helt av sig själv utan massa kostsamma gizmos som bara försäljarna av allt tjänar på.
Svatmögel på totalt ~10m², vi har markerat kanterna och håller koll på om det växer men blev lite oroliga när vi uppmätte såpass hög fuktighet i en balk
 
  • Gilla
Tobias herr Evertshjelm
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast definiera mögel, är det bara lite grann eller växer det okontrollerat? Att det blir lite påväxt är per definition inget tokigt på det viset. En ganska bra naturlig indikator faktiskt. Lite påväxt som man kan hålla koll på är bra. Man ser då om det växer mer eller bara stannar vid nåt litet. Stannar det vid nåt litet så klarar naturen av det helt av sig själv utan massa kostsamma gizmos som bara försäljarna av allt tjänar på.
Finns inget mögel på min oisolerade vind el för den delen mitt icke uppvärmda ”fritidshus”
 
Taket på vinden i vår 70-tals stuga är lite "mörk" på sina ställen - men ingen synlig utveckling, lukt eller fukt.
Min erfarenhet är att obehandlat virke som utsätts för uteklimat (elelr likannde som det är på kallvinden) brukar bli lite fläckig, men så länge det stannar av känns det inte farligt.

Vi har dock inga alarmerande fukthalter i virket, jag kollar till det då och då, särskilt efter den tilläggsisolering som jag gjorde förra året.

En sak är att jag kollar över ventilationen (ökar den) då jag sett tecken på att fuktig luft läckt ut mellan vägg+takfot och bildat "rimfrost" på undersidan av takfoten, och jag tänker att det är bättre att ventildonen släpper igenom sådan luft isf.
 
K kortis skrev:
Finns inget mögel på min oisolerade vind el för den delen mitt icke uppvärmda ”fritidshus”
fast alla hus är olika. Finns inga paralleller till någonting när det gäller sånt här. En del har inget och en del brottas med massor......
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast alla hus är olika. Finns inga paralleller till någonting när det gäller sånt här. En del har inget och en del brottas med massor......
Jo men i när jag ser på gamla hus runt i trakten så verkar de inte drabbas av mögel, skulle tro att avsaknaden av ventilation är bra, men nu är ju husen ganska otäta så det blir självvent. Samt inte minst ofta en skorstesstock och den kan nog ha sin betydelse som fuktabsorbent el vad det heter
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Taket på vinden i vår 70-tals stuga är lite "mörk" på sina ställen - men ingen synlig utveckling, lukt eller fukt.
Min erfarenhet är att obehandlat virke som utsätts för uteklimat (elelr likannde som det är på kallvinden) brukar bli lite fläckig, men så länge det stannar av känns det inte farligt.

Vi har dock inga alarmerande fukthalter i virket, jag kollar till det då och då, särskilt efter den tilläggsisolering som jag gjorde förra året.

En sak är att jag kollar över ventilationen (ökar den) då jag sett tecken på att fuktig luft läckt ut mellan vägg+takfot och bildat "rimfrost" på undersidan av takfoten, och jag tänker att det är bättre att ventildonen släpper igenom sådan luft isf.
hade samma fenomen med rimfröst och det enda som hjälpt var att begränsa ventilation vid takfot till minimum dvs endast 2 fack på motsatta sidor och helst inte på takets norrsida. Får du förbättring genom att öka ventilation på vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.