davveno1 davveno1 skrev:
Hej

Internet svämmar över av alla olika spotlights man kan välja så jag söker klarhet här.

Ska bygga nytt kök och vill fälla in dom i en täckskiva under överskåpen, således kan de inte vara tjocka.

Tunna varmvita dimbara, tips?
Har precis monterat Ikeas Mittled trådfri. Smidiga att sätta upp. Bra ton på ljuset, inte kallt och dimbara. Vi sätter en täckskiva framför men man kan ju sätta en bakom skenan också.
 
Fäll in längsgående ledlst/belysning istället för spotlight så får du samma ljus hela vägen.
Bara att klyva täcksidan och såga bort bredden på ledlist/beslysning.
 
Jag körde ikeas Strömlinje led-list mitt under överskåpen.
Klöv en täcksida och satte framför och bakom. Led-listen är tunnare än en täcksida så jag sågade mellanlägg av masonit och lade bakom led-listen så hamnade allt jämnt och fint på samma nivå.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Frugan vill ha spotlights..
 
Har du visat henne snyggt infällda?
Inga ledband/strip utan snygga ledarmatur för infällnad som ger en slät undersida med täckskivan.;)
Beror ju sedan på bänkskivan, med större rostfri eller blank sten går spotlight helt bort pga blänk.
 
Ge mig en bild att visa henne

Ledlisterna blir endel dyrare med väll?
 

Bästa svaret

Jag har en variant från hide a lite. Rymms i en täcksida och lyser bra. Skulle kunna tänka mig att en snyggt infälld led-list skulle vara nog så bra om inte bättre.
 
  • Köksunderskåp med infälld belysning lyser upp bänkskiva och dekorativa föremål i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du visat henne snyggt infällda?
Inga ledband/strip utan snygga ledarmatur för infällnad som ger en slät undersida med täckskivan.;)
Beror ju sedan på bänkskivan, med större rostfri eller blank sten går spotlight helt bort pga blänk.
Vi har funderingar på rostfri bänkskiva/diskbänk. Har också observerat att spotlights blänker väldigt i dessa, men har inte någon annan belysning att jämföra med. Har du (eller någon annan) erfarenhet av infälld ledlist/ledarmatur ovanför rostfri bänkskiva? Blir det alltså mindre blänk av dessa?
 
A AndersS skrev:
Har fällt in en LED-belysning med hjälpa av täcksida under väggskåpen. Det är en hel diskbänk som vi har.
Jag kunde fräsa in LED-belysningen i täckskivan, men det går också att klyva den i två delar allt beroende av hur belysningen ser ut.
Okej, och du har inget otrevligt blänk i diskbänken? Du har sett skillnaden mot spottar?
 
Det var därför jag valde bort spottar och en dimbar belysning.
Idag när det finns andra ledbelysningar, än LED-spottar, i olika former tycker jag inte att spottar är bra till generell arbetsbelysning, gäller även allmänbelysning. Men här finns säkert andra åsikter och du får själv avgöra hur du vill ha det.
Har gamla installationer med spottar där jag idag skulle använt t.ex. LED-lister eller inbyggda plafonder.
 
BirgitS
M Mallebo skrev:
Vi har funderingar på rostfri bänkskiva/diskbänk. Har också observerat att spotlights blänker väldigt i dessa, men har inte någon annan belysning att jämföra med. Har du (eller någon annan) erfarenhet av infälld ledlist/ledarmatur ovanför rostfri bänkskiva? Blir det alltså mindre blänk av dessa?
Det är viktigt att montera belysningen nära framkanten av överskåpen för att inte få reflexer in i ögonen. Monterar man dem i bnakkanten så är det mycket större risk för obehagliga reflexer.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det var därför jag valde bort spottar och en dimbar belysning.
Idag när det finns andra ledbelysningar, än LED-spottar, i olika former tycker jag inte att spottar är bra till generell arbetsbelysning, gäller även allmänbelysning. Men här finns säkert andra åsikter och du får själv avgöra hur du vill ha det.
Har gamla installationer med spottar där jag idag skulle använt t.ex. LED-lister eller inbyggda plafonder.
Jag tror också på LED-listen för arbetsljusets skull. Var orolig för att även den skulle ”förstöra nöjet” med den rostfria bänken. Men då vet jag att det funkar, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.