Har länge funderat på att investera i ett FTX-aggregat men är lite snål:). Funderar på en snålvariant, köpa ett gammalt aggregat (nästan gratis) och montera kanalfläktar på det och skippa all styrning i aggregatet.
Har idag frånluftsventilation men en ny ec-fläkt på så halva kanaldragningen är ju klar och har en fläkt.

Har hittat en fläktwoods RDKG med plattvärmeväxlare. Vet att det inte alls har samma verkningsgrad som ett modernare aggregat men tänker att det är mycket bättre än inget.

Är inte så orolig att jag ska få ihop det men mina funderingar handlar mest om kondens och isbildning och ev andra risker. Är det riskabelt att att koppla bort för- och eftervärmare, frostskydd, etc? Är det någon som kan förklara vad som händer vid olika scenarier? Typ minusgrader, fuktig uteluft, mycket varma sommardagar... Andra ideer?
Ska placeras på varmisolerad vind. Bor i göteborg FYI.
 
Försök att hitta ett med roterande växlare istället.

Platt eller kors behöver avfrostas. Du kan inte bryta mot naturlagar även om viljan finns.
 
Ok förstår att kondens och minusgrader kan ställa till det. Kan tänka mig att jag isf måste ha igång förvärmaren. Vid vilken temt går förvärmaren in normalt på en sådan växlare?
 
Det med en korsväxlare har mera gått ur tiden. Gamla fläktfabriken hade en förr, numera borta. Har en på vinden och i den sitter ett element på 1200W som statar vid ca -5 ute och stannar inte innan våren kommer. Märkte att kW drog iväg med 1500 st per månad, så sikta in dig på en rotationsvariant.
 
J jonaserik skrev:
Det med en korsväxlare har mera gått ur tiden. Gamla fläktfabriken hade en förr, numera borta. Har en på vinden och i den sitter ett element på 1200W som statar vid ca -5 ute och stannar inte innan våren kommer. Märkte att kW drog iväg med 1500 st per månad, så sikta in dig på en rotationsvariant.
J jonaserik skrev:
Det med en korsväxlare har mera gått ur tiden. Gamla fläktfabriken hade en förr, numera borta. Har en på vinden och i den sitter ett element på 1200W som statar vid ca -5 ute och stannar inte innan våren kommer. Märkte att kW drog iväg med 1500 st per månad, så sikta in dig på en rotationsvariant.
J jonaserik skrev:
Det med en korsväxlare har mera gått ur tiden. Gamla fläktfabriken hade en förr, numera borta. Har en på vinden och i den sitter ett element på 1200W som statar vid ca -5 ute och stannar inte innan våren kommer. Märkte att kW drog iväg med
Låter ju som din termostat är kass eller så bor du långt upp i norr. Bor ju på västkusten så några -5 i flera månader är det ju inte tal om. Max några dagar per vinter. Försöker fortfarande intala mig att det är en bra idé:). Har inte hittat någon roterande växlare för under 10 och kan få denna för 500. Tar lång tid att räkna hem den diffen med den relativt lilla skillnaden i verkningsgrad. Visst blir det lite pill men det är sådant jag tycker är kul:).
 
Och om det blir minusgrader i en månad så stänger du av ventilationen då?

Eller kör du med förvärmningen och betalar
1,2kw x 24h x 30 dagar x3kr/kw= ca 2600kr.

Nja, jag hade nog snokat reda på en roterande.

Det är ju oftast driftkostnaden som man kan spara in på efter som man har tiden med sig.
Sällan installations kostnadem.
10 000kr är ju ingen stor summa.
 
dhman dhman skrev:
Låter ju som din termostat är kass eller så bor du långt upp i norr
Nog ingen fara med det, förbrukningen av kW är inbyggd i ryggen genom många års arbete med el. Skulle kunna tänka mig med 2 st efter varandra och motströmskoppla dom för att få ut det mesta av värmen som åker ut
 
Tänkte knyta ihop denna tråden. Gick emot era rekommendationer och gjorde enligt min ursprungsplan. Lyckades komma över en till EC-fläkt på tradera och köpte aggregatet jag nämnde. Har byggt en enkel styrning med gamla komponenter jag hittat på jobbet. Fläktarna styrs med 0-10V. Har satt signalomvandlare som gör om resistans till spänning. Därmed kan jag ställa fläktarna hastighet med varsin potentiometer. För att göra allt lite roligare har jag även satt 2 reläer med varsin potentiometer för sänkning respektive forcering av ventilationen. Reläerna styrs av ett vred vid ytterdörren. Sänkning kan även göras med tiduret för sänkning på vardagar när det inte är någon i huset. Forcering är tänkt att styras av en hydrostat jag hittat som inte är monterad än samt ev en timer i tvättstugan om jag känner att behovet finns.

Allt som allt så är jag väldigt nöjd med resultatet. Vi har äntligen frisk luft i sovrummen och jag upplever att vi även gör en del besparing på uppvärmningen. Det är ju trots allt stor skillnad att blåsa in ca 15 grader som jag mäter vid tilluftsdonen än 0 grader vid spaltventilerna vid den temperaturen.

Gällande min oro att ta bort förvärmare kan jag meddela att det inte är några problem med frostbildning än så länge iaf. Då har det ändå varit nere på 10 minus som värst. Jag garderade ändå och satt ett avstick på uteluften med en ventil rakt ut på vinden som jag kan öppna lite försiktigt om det blir riktigt kallt och därmed suga lite inneluft (isolerad vind) och blanda med uteluften för att "förvärma" lite.

Allt som allt har jag lagt ca 7000 totalt för kanaler, detaljer, ljuddämpare, den bättre begagnade fläkten och aggregatet. Styrningen är gammal elektronik och kablar från gamla jobb.
Elektriskt styrsystem med kablar, reläer och gränssnitt, monterat på vägg, oorganiserad, industrianläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindsutrymme med ventilationssystem, rör och maskinell utrustning, trångt och ostädat, inomhusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsaggregat med öppen lucka och synlig isolering, dammig interiör, konstruktion syns, underhåll eller reparation antas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan absolut rekommendera fler att göra samma sak. Är man inte lika nördig som mig med att bygga styrning så kan man bara ställa fläktarna på fast varvtal i respektive fläkt (busenkelt!).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.