Hittade en gammal maskin i min farsas gömmor, det inte vad detta kan vara, någon som känner till vad det är?
 
  • Gammal sliphjulsmaskin på träbord, svart vridknopp och metallhus, elektrisk, verkstadsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal slipmaskin med två svarta handtag, står på ett träbord, verktyg, metall, åldrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal slipskivsmaskin med svart knopp och sliten färg, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitslångs- eller kabelvinda, metall, använd, rostig anslutning, stående på en trädöverdragen yta, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallföremål med märkesplakett, text "MD Modern Dekoration Stockholm", åldersslitage, oskarp bakgrund, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med text "CLIIPTIC" på metallkomponent, dammigt, slitage, kanske del av maskineri eller utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor med etikett, dammigt, slitna ytor, rost, i industriell eller verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ser ju onekligen ut som en sån här:

Visste att jag hade sett den nånstans :D
 
  • Gilla
  • Wow
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Oj, vad jag har letat, har sökt på Modern Dekoration Stockholm men inte hittat något. Nu blev man ju sugen på att renovera upp denna. Supertack för att du hittade vad detta var för maskin!
 
K9?
 
Frustrator Frustrator skrev:
K9?
Hittar ingen info om vilken modell det är, detta verkar vara en svensk modell som något företag som heter Modern Dekoration har importerat, hittar dock ingen info om företaget Modern Dekoration ‍
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Ser ju onekligen ut som en sån här:
[media]
Visste att jag hade sett den nånstans :D
Fan vad cool maskin! Fattar dock inte riktigt hur han styr med den, ser ju han rattar på hjulet där vid klingan när han ska svänga 90 grader men när det bara ska småsvängas lite ser det ut som att backa med släp, är det motstånd i sågningen o knuff o rotation i rätt riktning som gör att den svänger?

Hursomhelst så styr den minst lika bra som min 80 år modernare black & decker sticksåg.:rolleyes:
 
Ola C Ola C skrev:
Fan vad cool maskin! Fattar dock inte riktigt hur han styr med den, ser ju han rattar på hjulet där vid klingan när han ska svänga 90 grader men när det bara ska småsvängas lite ser det ut som att backa med släp, är det motstånd i sågningen o knuff o rotation i rätt riktning som gör att den svänger?

Hursomhelst så styr den ungefär lika bra som min 80 år modernare black & decker.:rolleyes:
Det verkar väl fungera lite som ett, hm, länkhjul är väl en bra liknelse kanske, det följer efter och rätt sig efter riktningen du trycker i, vad jag kan se iaf, har aldrig använt en.

Om vi håller oss till släp så är det väl mer som att kniven är stödhjulet på släpet och du håller i flaket/hjulen och styr runt/flyttar släpet. :rofl:

Gissningsvis blir den väldigt svårstyrd om man har alldeles för tunt/vekt material.
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Om vi håller oss till släp så är det väl mer som att kniven är stödhjulet på släpet och du håller i flaket/hjulen och styr runt/flyttar släpet. :rofl:
...har aldrig haft nån dragkrok o aldrig kört med släp så det är ungefär så jag gör om jag ska backa ett släp, skulle kanske nämnt det:rofl:
 
  • Haha
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
...har aldrig haft nån dragkrok o aldrig kört med släp så det är ungefär så jag gör om jag ska backa ett släp, skulle kanske nämnt det:rofl:
Böj dig ner och studera ena hjulet på kontorsstolen så förstår du principen... ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
...har aldrig haft nån dragkrok o aldrig kört med släp så det är ungefär så jag gör om jag ska backa ett släp, skulle kanske nämnt det:rofl:
Silly me, jag tänkte uppenbarligen helt orimligt att du använde bilen vid backande av släp. :crysmile: Och då blev ju liknelsen inte riktigt rätt :rofl:
 
useless useless skrev:
Böj dig ner och studera ena hjulet på kontorsstolen så förstår du principen... ;)
Tack men har redan förstått den efter @mrVoodoo s eminenta förklaring.:)
 
Ola C Ola C skrev:
Fan vad cool maskin! Fattar dock inte riktigt hur han styr med den, ser ju han rattar på hjulet där vid klingan när han ska svänga 90 grader men när det bara ska småsvängas lite ser det ut som att backa med släp, är det motstånd i sågningen o knuff o rotation i rätt riktning som gör att den svänger?

Hursomhelst så styr den minst lika bra som min 80 år modernare black & decker sticksåg.:rolleyes:
Kom till mig och testa min ;) Gammal maskin, troligtvis för hantverk, med märke "International Cutawl", svart, trädetaljer, åldrad, placerad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kom till mig och testa min ;) [bild]
Inte helt otippat att maskinförvararen i Varberg hade en sån på hyllan.
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Inte helt otippat att maskinförvararen i Varberg hade en sån på hyllan.
Fasen, finns det en sån i Varberg också? :S
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fasen, finns det en sån i Varberg också? :S
Ajfan...Halmstad...Varberg..same same but different, svårt att hålla koll på byarna norr om åsen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.