Heij83
A Aunty skrev:
folk kan klara sig själv men inte alla och varför inte underlätta för människor och inkludera istället för exkludera.
möjligöra att folk kan bo kvar i sina hus osv.
Folk in väl för fan flytta vid behov, det kommer alltid att finnas boende som uppfyller kraven.
Annars får man väl bygga ett eget.

Folk flyttar för att man fått för många barn och huset blivit för litet. Tycker nog att det ska vara ett krav att alla nya hus byggs för min familj med två vuxna och fyra barn, för tänk om jag vill köpa ett annat.
Jag känner mig lite kränkt.
 
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Aunty skrev:
ett kalkylprogram inte kan lagstiftningen i andra länder är dåligt enligt dig?
Jag driver naturligtvis med dig för att du har gjort misstaget några gånger i tråden att förhäva dig. Men jag ska lämna dig ifred nu. Du kommer ju inte att övertyga någon med dina argument och det kommer inte heller jag.

I grund och botten handlar ju tråden om klassiska frihetlig mot auktoritär. Och aldrig kommer de att förenas.
 
  • Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Ja alltså det är ju du som exkluderar genom att skilja äldre och rörelsehindrade från annat folk genom att påstå att de behöver anpassningar för att klara vardagen.
då vet du inte vad exkluderar betyder.

självklart har människor olika behov och behöver olika hjälpmedel och anpassningar,
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
A Aunty skrev:
du skämtar med mig vad?

det är väl ingen hemlighet vad som ska göras? alla vet vad som ska göras, det står i byggreglerna.
Finns på nätet att läsa fritt för alla.
Jag vet inte, jag är rätt säker på att att "alla" inte vet heller.
Du påstår att du vet (du jobbar minsann med detta hela tiden, har programvaror och böcker) men kan inte förklara?
Sluta slingra dig och säg som det är, du vet inte (du behöver inte skämmas för det) :cool:
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Jag vet inte, jag tor inte att "alla" vet heller.
Du påstår att du vet (du jobbar minsann med detta hela tiden, har programvaror och böcker) men kan inte förklara?
Sluta slingra dig och säg som det är, du vet inte (du behöver inte skämmas för det) :cool:
men alla i denna tråden vet vad som krävs, det är ju därför vi diskuterar det.
vi diskuterar ju dom olika kraven, jag förstår inte vad din fråga är?
 
Heij83
A Aunty skrev:
med den tankevärksamheten så förstår jag att du inte greppar det.
Det hade självklart inte varit ett problem om bara du av alla i hela landet inte anpassade sitt hus.

men om alla slutar anpassa sina hus så får vi ett bestånd som blir sämre och sämre och mindre och mindre tillgängligt
Alla kommer inte sluta anpassa sina hus.
Det kommer i de flesta fall finnas Tvättstuga, Kök, Sovrum, Matplats, Umgängesyta, Matplats och Toalett men inte i alla och det ska inte behövas heller.
Hade jag inte byggt i suteräng så hade alla dessa saker inklusive mått inte varit något problem eller konstigt för det är ytor man i normala fallet vill ha.
Breda dörrar, inga trösklar är väl också de flesta som bygger ha.

problemet är där det inte går pga. geografi eller ombyggnation av gammalt.

Som jag kanske nämnde tidigare har jag en vän som skulle göra om lite planlösning i sitt suterränghus på 3 våningar, där fans ingen dusch på entréplan därav behövde han bygga om i stort sett hela huset istället för en mindre renovering.
Det sjuka i detta fall är att man OMÖJLIGEN kan ta sig till huset med en rullstol då det är en liten smal ganska lång stig med trappor för att nå huset. Men huset skulle anpassas för den rullstolsburne gästen ifall denne ville ta en dusch.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Aunty skrev:
då vet du inte vad exkluderar betyder.

självklart har människor olika behov och behöver olika hjälpmedel och anpassningar,
Men 99,9% av befolkningen kommer aldrig behöva några stora anpassningar. Ändå använder du samtliga med någon form av rörelsehinder som hävstång för dina argument. Om det inte är exkluderande så är det åtminstone förminskande och kränkande.
 
  • Gilla
Urban R och 4 till
  • Laddar…
A
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Men 99,9% av befolkningen kommer aldrig behöva några stora anpassningar. Ändå använder du samtliga med någon form av rörelsehinder som hävstång för dina argument. Om det inte är exkluderande så är det åtminstone förminskande och kränkande.
fast ganska många blir gamla tex?

dessutom spelar det ingen roll, allt bygger på att hela samhället ska vara tillgängligt för alla.
Om det händer något med dig så ska du kunna bo kvar i ditt hus och kunna leva så normalt det bara går, det tror jag du med hade uppskattat.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men alla i denna tråden vet vad som krävs, det är ju därför vi diskuterar det.
vi diskuterar ju dom olika kraven, jag förstår inte vad din fråga är?
Det är du som började använda "nedsatt orienteringsförmåga" som något man ska anpassa huset för.
Du som proffs i branschen måste ju veta vad som måste till för att anpassningen ska vara på plats.

Huset måste (enligt dig) anpassas för detta när man bygger det (enligt dig, ditt program vet säkert vad/hur det ska utföras) i förtid innan man vet vilken egentlig nedsättning som kommer att ske.

Detta eftersom det mig veterligen inte finns några krav att man i efterhand måste anpassa en- eller två-bostadshus.

Så, återigen, vad exakt ska göras i nybygget för att den med " nedsatt orienteringsförmåga" ska inkluderas (ett annat ord du gärna använder)?
 
Heij83
A Aunty skrev:
fast ganska många blir gamla tex?

dessutom spelar det ingen roll, allt bygger på att hela samhället ska vara tillgängligt för alla.
Om det händer något med dig så ska du kunna bo kvar i ditt hus och kunna leva så normalt det bara går, det tror jag du med hade uppskattat.
I mitt fall så ska vi bygga nytt om 20år för mig och min fru i ett plan att bli gamla i. Det fins säker någon barnfamilj eller rent av något av våra barn som vill ta över huset och ha större nytta av det än två skruttiga pensionärer.

Med ditt resonemang så börjar jag fundera på om du jobbar på min komun :thinking: eller rättare sagt jobbade, för vår handläggare blev till slut utkastad men kulturen verkar sitta i.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Imponerande av er att fortsätta argumentera med ett troll, hon har trollat tidigare i andra trådar innan hon blev avstängd, men har tydligen kommit till nåder igen.
Jaja, det blir ju många inlägg iallafall, men knappast något som hjälper oss i slutänden.

Byråkrater försvarar alltid alla dumheter som de skapar, vad skall de annars jobba med?
Och ju fler desto värre, ser tyvärr inget slut på det. En av de (få) bra saker som Trump sa inför att han typ blev vald till president och faktiskt också signerade en order på, var "for every new regulation, two old ones has to go".

Det blev väl inte så förstås, men likt USA behöver vi inte fler myndigheter och regler som begränsar vanligt folk i deras dagliga liv utan färre!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
A Aunty skrev:
fakta
Fascister har i alla tider försökt. Om du tror att du eller någon annan äger min kropp är du sinnessjuk.
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
S
mikethebik mikethebik skrev:
Imponerande av er att fortsätta argumentera med ett troll, hon har trollat tidigare i andra trådar innan hon blev avstängd, men har tydligen kommit till nåder igen.
Tack, nu kan jag sova gott i alla fall :D
 
A
Heij83 Heij83 skrev:
I mitt fall så ska vi bygga nytt om 20år för mig och min fru i ett plan att bli gamla i. Det fins säker någon barnfamilj eller rent av något av våra barn som vill ta över huset och ha större nytta av det än två skruttiga pensionärer.

Med ditt resonemang så börjar jag fundera på om du jobbar på min komun :thinking: eller rättare sagt jobbade, för vår handläggare blev till slut utkastad men kulturen verkar sitta i.
du är inte alla andra människor som du nog förstår.
Dessutom kan det tyvärr hända oväntade saker även med dig på resans gång och plötsligt står du där med rullator och behöver tillgängligheten.
 
A
D Dilato skrev:
Det är du som började använda "nedsatt orienteringsförmåga" som något man ska anpassa huset för.
Du som proffs i branschen måste ju veta vad som måste till för att anpassningen ska vara på plats.

Huset måste (enligt dig) anpassas för detta när man bygger det (enligt dig, ditt program vet säkert vad/hur det ska utföras) i förtid innan man vet vilken egentlig nedsättning som kommer att ske.

Detta eftersom det mig veterligen inte finns några krav att man i efterhand måste anpassa en- eller två-bostadshus.

Så, återigen, vad exakt ska göras i nybygget för att den med " nedsatt orienteringsförmåga" ska inkluderas (ett annat ord du gärna använder)?

Men det är väl inga hemligheter vilka anpassningar som krävs det är ju bara att läsa sig till och det är ju dessa vi diskuterar i tråden.
Vill du veta exakt vad som krävs så finns det tillgängligt på nätet bara gå in att läsa.

det är inte enligt mig det måste anpassas det är en Boverkets och även FN konventionen, det är lag med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.