Hejsan,

Precis blivit med tjockt plank (upp till 8 cm) som torkat väl skyddat utomhus i flera år. En fuktmätning (ytliga stift) ger 17-18%.

Efter att ha fått hem det har jag lagt det på strö inomhus i ett av husets bostadsrum. Just nu 20 grader och 50% relativ fuktighet.

Skulle uppskatta lite input så jag vet om jag är på rätt väg! Slutmålet är möbler.

1, Är det en ok övergång att ta in det eller riskerar det att torka för snabbt? Hur gör man i så fall? Eller kan man torka det ännu snabbare med t.ex en avfuktare ner till 40% relativ fuktighet?

2, Ändarna är målade, bör man måla igen? Tänkte ta målarfog eller vanlig färg i så fall.

3, Tänker att efter så lång tid är de nog jämnfuktiga helt igenom. Nuvarande (yt) fuktigheten verkar motsvara någon form av årsgenomsnitt om jag läser graferna rätt. Är det rimligt?

4, Är det meningsfullt att kapa bort vankanterna nu?

5, Klyva ner till mindre tjocklek... Hur göra och när? Motorsåg? Bordssåg/sänksåg på båda sidorna och sen såga resten för hand? 250-450 mm bredd.

6, La det på strö med grövsta längst ner och så smalare och smalare. La dock en grov på toppen för att tynga ner ordentligt. Upplever högen som rätt ranglig (även innan det blev lite topptungt). Ligger det till sig?

Stort tack för all input ni kan komma med!

Mvh
 
Oj, det var många men intressanta frågor. Ska försöka svara några.
17% fuktighet är väl ungefär vad man kan torka utomhus, någon gång ska torkningen fortsätta om det ska bli möbler! Nu på senvintern är det väl som torrast så om du kan vänta så försök fortsätta torka långsamt. Hur en planka beter sig när den torkar beror på otroligt många saker, framförallt hur trädet växt och hur det är sågat. Att tvinga trä när det torkar tror jag alltid leder till andra problem (inbyggda spänningar), men samtidigt lär det bästa vara att ströa som du skriver att du gjort.
Att klyva går bra med motorsåg, men är ganska svårt och kan ta bort betydande del av träet Innan man har en acceptabel yta. Troligtvis har en 8cm planka helt annan fuktighet inuti än på ytan. Det finns inga exakta regler för torkning, extremt roligt att använda trä man torkat men man får vara beredd på att träet är ett levande material. Varje gång man torkar så upplever man olika saker.:D Lycka till!
 
Tackar, tror du summerade det viktigaste lolukokasos. Tänker jag väntar till sensommaren med att försöka dela upp plankorna vidare, och så påbörja snickrandet till jul.

Med det sagt tror jag svaret på många av mina frågor skulle bygga på kunskapsbanken i detta forum, så, fler åsikter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.