Hej!
Vi har bott i nuvarande hus i 3 år nu, dags att söka tips kring elcentralerna.
Egentligen har vi inget problem med elen, men som jag förstår det saknas det jordfelsbrytare vilket känns sådär.

Huset är ursprungligt byggd 1945 och har renoverats och tillbyggts under åren innan oss.
Vad jag ser saknar vi jordfelsbrytare idag. Vi har tre ”elcentraler”, två i källaren och en mindre ute i fristående garage. Alla har klassiska säkringar enligt bilderna nedan. Huvudsäkringen är 25A, lite hög och onödig för oss tror jag.

El-central med säkringar, el-mätare och märkningar i svenska hemmet. Kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar, energimätare, och etiketterade installationer på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grått elskåp med säkringar och en volymmätare på vägg, omgiven av rör och en träbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag undrar vilka förbättringsförslag och rimliga kostnader ni uppskattar till, innan vi hittar bra elektriker för jobbet.
Jag tänker:
-ett billigare måste-göra-nu alternativ
-och ett dyrare bör-göra-när-pengarna-är-redo alternativt.

Tack! :)
 
Redigerat:
T Triumphous skrev:
Hej!
Vi har bott i nuvarande hus i 3 år nu, dags att söka tips kring elcentralerna.
Egentligen har vi inget problem med elen, men som jag förstår det saknas det jordfelsbrytare vilket känns sådär.

Huset är ursprungligt byggd 1945 och har renoverats och tillbyggts under åren innan oss.
Vad jag ser saknar vi jordfelsbrytare idag. Vi har tre ”elcentraler”, två i källaren och en mindre ute i fristående garage. Alla har klassiska säkringar enligt bilderna nedan. Huvudsäkringen är 25A, lite hög och onödig för oss tror jag.

[bild] [bild][bild]

Jag undrar vilka förbättringsförslag och rimliga kostnader ni uppskattar till, innan vi hittar bra elektriker för jobbet.
Jag tänker:
-ett billigare måste-göra-nu alternativ
-och ett dyrare bör-göra-när-pengarna-är-redo alternativt.

Tack! :)
En jordfelsbrytare räcker bra långt.
Sedan kan det ju vara bra att låta en elektriker kolla igenom installationen. Uttaget som sitter under centralen ser ut som hemmapul, och då finns det säkert mer sånt i kåken.
 
  • Gilla
Triumphous och 1 till
  • Laddar…
E
T Triumphous skrev:
Hej!
Vi har bott i nuvarande hus i 3 år nu, dags att söka tips kring elcentralerna.
Egentligen har vi inget problem med elen, men som jag förstår det saknas det jordfelsbrytare vilket känns sådär.

Huset är ursprungligt byggd 1945 och har renoverats och tillbyggts under åren innan oss.
Vad jag ser saknar vi jordfelsbrytare idag. Vi har tre ”elcentraler”, två i källaren och en mindre ute i fristående garage. Alla har klassiska säkringar enligt bilderna nedan. Huvudsäkringen är 25A, lite hög och onödig för oss tror jag.

[bild] [bild][bild]

Jag undrar vilka förbättringsförslag och rimliga kostnader ni uppskattar till, innan vi hittar bra elektriker för jobbet.
Jag tänker:
-ett billigare måste-göra-nu alternativ
-och ett dyrare bör-göra-när-pengarna-är-redo alternativt.

Tack! :)
Nöja sig med jordfelsbrytare blir nog billigast för stunden. Men räkna med att den kanske hittar lite jordfel som behöver åtgärdas direkt.
 
  • Gilla
Triumphous
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.