Hejsan! Jag och sambon håller på och bygger ut huset. Och när jag står och tittar på grunden som håller på att byggas upp, Det är alltså en krypgrund utan möjlighet till att krypa in där. Så blev jag oerhört sugen på att begrava en tidskapsel där. Kan vara kul för den som hittar den i framtiden. Frågan är hur någon skulle hitta den? I och med att den är igenmurad under husets utbyggnad. 2 tänkbara sätt den skulle komma fram på har jag kommit på. Huset rivs. chans att någon kanske hittar den då? Eller att huset brinner ner. Men då tror jag att den brinner upp med så då hittar ingen den. Jaja, det ska jag skita i. Jag begraver den där för jag känner att det vore kul hur som. Jag tänkte att jag postar under tidens gång nu tills den ligger där den ska ligga hur jag går tillväga osv för den som ser ett intresse till att läsa detta.

Min tanke till tidskapsel är att jag bygger den utav ett PVC-rör 110mm dia ca 1 meter i längd. På varje sida sitter en dubbelmuff som har O-ringar som förhoppningsvis stoppar att vatten rinner in, hur nu det skulle ske där den ska vara. På varje yttersida om muffarna sitter det ett lock. I skarvarna har jag kletat på monteringslim och tänkte köra på silikon ovanpå det när det torkat.

Vad ska vara i en tidskapsel då? Jag hade tänkt den lokala nyhetstidningen samt kanske en kvällstidning. Jag tänkte även ta bilder på huset och gatan jag bor på samt kort när vi lägger kapseln på sin viloplats. Och framkalla dessa för att ha i. Skriva ett brev om oss som begraver kapseln.

Har ni någon bra ide på mer att ha i? Finns mycket plats i ett så stort pvc rör.
 
  • Avloppsrör i plast ligger på en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Något gott att dricka, ett blandband med dina favoritlåtar, en hundralapp, lite kartor/flygbilder och något barnvänligt. Märk röret väl så det inte slängs.
 
  • Gilla
Liljewall
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
gbilder och något barnvänligt. Märk röret väl så det inte slängs.
H Hans G2 skrev:
Något gott att dricka, ett blandband med dina favoritlåtar, en hundralapp, lite kartor/flygbilder och något barnvänligt. Märk röret väl så det inte slängs.
Super bra ideer! En liten whisky vore ju kul att slänga i. Samt lite valuta uppskattas nog.
 
Karrock
"Här är en bild på oss kluriga rackare som byggde ett oinspekterbart utrymme som du måste bryta upp golvet för att komma åt pga problem som vi inte kunde förutse".

Taskigt kanske, men ni har koll på fukt, ledningar och annat som kan göra det till en dålig ide att bygga ett slutet utrymme?

Mitt tips till kapseln:
Märk utsidan då att upphittaren förstår att det är värt att bryta upp.
Ett brev med er nutida analys av den nära framtiden. Sånt kan bli jättekul att läsa.
 
Karrock Karrock skrev:
"Här är en bild på oss kluriga rackare som byggde ett oinspekterbart utrymme som du måste bryta upp golvet för att komma åt pga problem som vi inte kunde förutse".

Taskigt kanske, men ni har koll på fukt, ledningar och annat som kan göra det till en dålig ide att bygga ett slutet utrymme?

Mitt tips till kapseln:
Märk utsidan då att upphittaren förstår att det är värt att bryta upp.
Ett brev med er nutida analys av den nära framtiden. Sånt kan bli jättekul att läsa.
Karrock Karrock skrev:
"Här är en bild på oss kluriga rackare som byggde ett oinspekterbart utrymme som du måste bryta upp golvet för att komma åt pga problem som vi inte kunde förutse".

Taskigt kanske, men ni har koll på fukt, ledningar och annat som kan göra det till en dålig ide att bygga ett slutet utrymme?

Mitt tips till kapseln:
Märk utsidan då att upphittaren förstår att det är värt att bryta upp.
Ett brev med er nutida analys av den nära framtiden. Sånt kan bli jättekul att läsa.
Hehe ja det låter kanske dumt men det här är ett rum på 10m2 som ligger längst ut på huset. Så långt bort från alla ledningar och rör som finns i huset. Kommer inte finnas ett jota där värt att kika på. Men visst vem är jag att säga att det inte behövs. Jag är ingen expert. Jo jag får nog märka utsidan på något sätt så att det kan synas att det inte bara är skräp. Och spå in i framtiden blir en bra grej att skriva och lägga in.
 
Lägg varningsband för elledningar och rör i ett kryss över och under tidskapseln. Mindre rsk att en grävare bara sliter upp ytan om den ser banden. Speciellt som det antagligen är en sensor som avgör om det ska grävas.
 
  • Gilla
Liljewall
  • Laddar…
Lägg i några sedlar och mynt, en avlagd mobiltelefon, en favoritbok, ett verktyg, ett brev där du berättar lite om er som bor i huset. Låt något barn lägga i en leksak.
 
  • Gilla
Liljewall
  • Laddar…
Uppdatering med bild på platsen där kapseln skall ligga. Grävd grop intill ett hus med betongfundament ämnad för en kapsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
hsd
Det fanns en tidskapsel i gamla centralskolan , Kiruna, det var en oval ihoplödd koppar burk som murades in i grunden i stället för en tegelsten
Den innehöll bland annat mynt och sedlar i de vanligaste valörer och ett handskrivet brev
Den upptäcktes när skolan revs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.