Hej,

Håller på att isolera och värmeställa mitt garage, har läst en hel del trådar om ämnet men blir inte klok på hur jag ska göra med ångspärrar/bromsar.

Förutsättning:
Kommer hållas uppvärmd 10-12 normalt. kommer sporadiskt höja temp till kanske 20 grader när ett större projekt i garaget ska utföras.

Garaget har:
Väggar: Stående panel men spikläkt, vindpapp, 145mm glasfiberisolering, gipsskivor.
Tak: 200mm glasfiberisolering, ångspärr, glespanel, innertak.
Ventilation: självdrag bestående av två stycken 100mm tillluftsrör lågt placerade på portgaveln, samt dito högt placerade på motstående vägg.

Är det rätt att ha ångspärr i taket?
Ska jag inte ha någon plast alls i väggarna?
Borde jag ha ångspärr i väggarna?
Borde jag ha ångbroms i väggarna?
 
G Gräsmattenörden skrev:
Hej,

Håller på att isolera och värmeställa mitt garage, har läst en hel del trådar om ämnet men blir inte klok på hur jag ska göra med ångspärrar/bromsar.

Förutsättning:
Kommer hållas uppvärmd 10-12 normalt. kommer sporadiskt höja temp till kanske 20 grader när ett större projekt i garaget ska utföras.

Garaget har:
Väggar: Stående panel men spikläkt, vindpapp, 145mm glasfiberisolering, gipsskivor.
Tak: 200mm glasfiberisolering, ångspärr, glespanel, innertak.
Ventilation: självdrag bestående av två stycken 100mm tillluftsrör lågt placerade på portgaveln, samt dito högt placerade på motstående vägg.

Är det rätt att ha ångspärr i taket?
Ska jag inte ha någon plast alls i väggarna?
Borde jag ha ångspärr i väggarna?
Borde jag ha ångbroms i väggarna?
Jag skulle lagt ångbroms i tak och väggar.
Då skulle man också kunna kallställa i framtiden

Men ångspärr funkar säkert det också utan större problem. Även helt utan skulel troligen funka, men har du fuktbelastning (blöt bil, tvätt av fordon osv) så är nog en ångbroms och bra ventiltion bra
 
  • Gilla
Gräsmattenörden
  • Laddar…
Jag kommer inte tvätta eller använda garaget för att köra in bilen i dagligen.
Jag kommer använda garaget som ett stort hobbyrum där jag kommer köra in bilar om de ska repareras.
Så på sin höjd kan jag vintertid köra in en snöig bil om jag behöver serva/reparera den. Men inte annars.
Skulle kunna installera en paxfläkt som jag kan starta om det är så att jag kör in en fuktig bil.
Funderar även på att köpa Jula billigaste LLVP som värmekälla. Den har inbyggd luftavfuktare.
 
Vad tror ni om ha någon fast mjuk kil i hörnet här då blir den inte så lång och stoppar dörren dör
Det är lite stadigare?
 
  • Inomhusmiljö, öppen dörr, TV-skärm med textremsa, del av crosstrainer, trägolv, markerad dörrstopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gräsmattenörden skrev:
Jag kommer inte tvätta eller använda garaget för att köra in bilen i dagligen.
Jag kommer använda garaget som ett stort hobbyrum där jag kommer köra in bilar om de ska repareras.
Så på sin höjd kan jag vintertid köra in en snöig bil om jag behöver serva/reparera den. Men inte annars.
Skulle kunna installera en paxfläkt som jag kan starta om det är så att jag kör in en fuktig bil.
Funderar även på att köpa Jula billigaste LLVP som värmekälla. Den har inbyggd luftavfuktare.
Ångbroms är nog ändå inte så dumt om du ändå håller på - kostar inte mycket i sammanhanget
 
Tomture61
G Gräsmattenörden skrev:
Jag kommer inte tvätta eller använda garaget för att köra in bilen i dagligen.
Jag kommer använda garaget som ett stort hobbyrum där jag kommer köra in bilar om de ska repareras.
Så på sin höjd kan jag vintertid köra in en snöig bil om jag behöver serva/reparera den. Men inte annars.
Skulle kunna installera en paxfläkt som jag kan starta om det är så att jag kör in en fuktig bil.
Funderar även på att köpa Jula billigaste LLVP som värmekälla. Den har inbyggd luftavfuktare.
Iom att du ej kommer att hålla min + 16 gr så är rådet att använda ångbroms i ditt klimatskal .
En LLVP är en mycket dålig avfuktare , har själv provat mot en riktig avfuktare ;)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ångbroms är nog ändå inte så dumt om du ändå håller på - kostar inte mycket i sammanhanget
Om det inte finns några risker med ångbroms så sätter jag det, kostnaden är marginell.

tack för alla svaren. kommer köra ångspärr i taket och ångbroms på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.