Hej
Är det någon som vet kriterierna för att tillverka en egen latrinkompost. Tycker de man köper är rätt så dyra, och skulle vilja göra en egen. Räcker det med någon form av plasttunna, som man gör något lock till ?
Vad säger ni som vet?
Hälsningar
Torp-Isak
 
Behållaren ska vara tillräckligt stor och bestå av två separata kamrar, alternativt kan man ha två behållare. Den måste vara tät för att undvika läckage och förhindra flugor och skadedjur, och den ska ha ventilation.
 
Min kommun tillåter kompostering av latrin i de vanliga latrintunnorna som används i dasset. Jag har dock skaffat två varmkomposter som jag alternerar mellan, det blir en betydligt effektivare kompostering då, särskilt om man är noga med att strö med bra material så att kol/kvävebalansen hålls på en bra nivå, det blir luftigt, och att man håller fukthalten lagom. Dock har jag fuskat lite och låter dem ha direkt markkontakt, jag kan inte se någon som helst risk med det så som komposterna är placerade, och då kan ju även maskarna få hjälpa till.

Ska man tillverka egna komposter så gäller det ju att de görs av ett bra material för ändamålet, till exempel plast. Om de är oisolerade kan du inte räkna med någon aktivitet alls under vintern, så det kommer ta längre tid innan du kan tömma dem. I övrigt det som Leffe skriver.
 
Material är dyrt , är det lönt att bygga.Min kommun lät mig ha en varmkompost i 1 år och en kall kompost ( eferkompostering i 1 år ) ,
varmkomposten kostar drygt 1000 kr den andra kanske 300 kr. Varmkoposten står på befintligt tätt underlag.I övrigt så har de övriga givet goda synpunkter.
 
Hela vårt områpde, 147 fritidshus har latrinkompostering. Består av en cementring ca 1.5 m i dia och tät botten. Höjd ca 80 cm.
Har delat den med en vägg. Kör en urinseparerande toalett. Tar latrinet och tömmer i ringen och blandar om med torvmull. Växlar mellan de 2 halvorna. Funkar enormt bra. Se till att lock är på med ventilation. Ett absolut krav är att botten är tät så att inget läcker ut. Klarar lätt sommarens behov med 6 personer i huset. Tar en 1 år innan ena halvan är klar och kan användas till jordförbåttring
 
Skanssundet skrev:
Hela vårt områpde, 147 fritidshus har latrinkompostering. Består av en cementring ca 1.5 m i dia och tät botten. Höjd ca 80 cm.
Har delat den med en vägg. Kör en urinseparerande toalett. Tar latrinet och tömmer i ringen och blandar om med torvmull. Växlar mellan de 2 halvorna. Funkar enormt bra. Se till att lock är på med ventilation. Ett absolut krav är att botten är tät så att inget läcker ut. Klarar lätt sommarens behov med 6 personer i huset. Tar en 1 år innan ena halvan är klar och kan användas till jordförbåttring

Hur får du sedan upp kompostjorden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.