Hej,
Jag och min familj bor i ett hus i Västra STHLM byggt på 60-talet. Det är souterräng och byggt i lättbetong. Ambitionen är FTX då det är idag är fönsterventiler + paxfläktar som står för ventilationen som jag upplever som dragig och skalar dåligt vid kallare väder. Det är idag vattenburen värme via bergvärme och Element. Huset är på 181m2 totalt med övre / nedervåning.

På vinden är det fri åtkomst och relativt lätt att komma åt. Tanken är att återanvända delar av skorstenen för frånluft ifrån nedervåningen då det idag sitter frånluft via pax-fläktar i badrum + tvättstuga. Sedan är tilluft på nedervåningen lite klurigare för där måste man gå ner och komma åt i rummen. Blir håltagning genom betongbjälklaget. Så inte det enklaste projektet.

Har ni några tips på Firma som kan kan hantera ett sånt här projekt? Enda firman jag har haft erfarenhet är Hemkomfort som hjälpte mig i förra huset med lite FTX där.

Tack på förhand!
 
Ftx frånluft bör ej ta sin frånluft via skorstenskanal men kan ge sin avluft där till det fria på tak
 
H håbbe1961 skrev:
Ftx frånluft bör ej ta sin frånluft via skorstenskanal men kan ge sin avluft där till det fria på tak
Tanken var att dra igenom en slang genom och använda den, då blir den "tät".

Får man fråga varför man ej rekommenderar det?

Det är tänkt att ha ett isolerat aggregat på vinden.
 
Finns aktiva rökkanaler i murstocken dvs som används?
 
H håbbe1961 skrev:
Finns aktiva rökkanaler i murstocken dvs som används?
Finns en rökkanal ifrån en Insats på övervåningen som används vintertid för myseldning.
 
Murstocken bör då undvikas att mata en ftx med luft
 
H håbbe1961 skrev:
Murstocken bör då undvikas att mata en ftx med luft
Är tanken att luften blir kontaminerad eller att luften blir för varm? Tanken med frånluft är ju att det skadar inte att den är varm. Sålänge den inte skadar något?
 
Jo det blir en påverkan, kanske poistivt vinter men ej övrig årstid
 
Murstocken matas inte.har borrat ett 100mm hål raktvut ur badrummet med paxfläkt på.
 
Så inget används via skorstenen.den är plåtad med huvudet nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.