Vi ska snart påbörja en renovering av vårt kök. I dagsläget är köket ganska litet, så vi tänker öppna mellan kök och vardagsrum och skapa ett kombinerat kök och matsal.
Vi vill helst ha en köksö som delar av köksdelen ifrån matsalen, samt rejäla bänkytor. Vi har kommit fram till en variant som vi är hyffsat nöjda med, men kanske kan någon här på forumet komma med förbättringsförslag?
Det vi är lite låsta av är spisen som måste placeras där den idag är utritad (den svarta fyrkanten) pga utblåset till fläkten.

De tre stora skåpen längst upp är kyl, frys och vitrinskåp.
 
  • kitchen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen avlastningsyta vid kyl/frys?
 
Måste ni verkligen placera spisen på samma ställe som förut, kan ni inte göra en fläktkanal?

Är det inte bättre at sätta högskåpen på en innersta väggen och göra köket som ett L från där högskåpen nu står och med inbyggd köksö? Då kan ni ha disk där skåpen är nu och spisen där diskbänken är nu.

Nu ser det ju ut som att man från två av dörrarna går rakt in in en bänk (spisen). Det ser inte så trevligt ut.
 
Personligen är jag frälst av Kviks lösning med "teknikvägg" där man trycker in högskåp längsmed en hel vägg, inkl kyl, frys, inbyggnadsugn, skafferi, för att sedan skapa en stor köksö med arbetsytor.

Se t.ex
http://www.kvik.com/se-SE/kitchen/products/mano/Mano.htm
 
Tanken med att placera köksön som på bilden är just att slippa stå vänd in mot en vägg när man lagar mat eller står vid diskhon, och istället vara vänd mot matsalsdelen. En fläktkanal går bort pga att vi inte vill ha något som sticker ner från taket.
Dörrarna kommer troligen att tas bort och ersättas av en stor öppning istället.
När det gäller avställningsyta så har vi ju det på köksön.
Att vi vill ha köksön vän åt detta hållet är för att slippa se diskbänk och spis när man kommer från hallen. Vi kommer ha en upphöjd sarg runt köksön som stänkskydd/avskärmning.
 
Mina föräldrar har en "teknikvägg" i sitt kök. Och jag säger aldrig! Det är såå gräsligt att inte ha avställningsytor, jag har en gång trillat över ett krypande barn med en brännhet lasagneform i händerna när jag tog de fyra steg som krävs för att ställa ner den. Behöver jag nämna att ugnsluckan stod öppen hela tiden, för att det inte går att stänga den medan man har händerna helt upptagna? Eller att så fort något bränns vid så osar det i hela köket eftersom det inte finns fläkt ovanför ugnen, bara ovanför spishällen? Men det mest irriterande är ändå när man ska plocka fram grejer till en enkel fika, och inte kan ställa ifrån sig smör, ost, mjölk, tomat, leverpastej vartefter, utan varje gång måste gå fyra steg till avställningsytan och sedan tillbaka igen till kylskåpet. Därav min fråga om avställningsytor kring kyl/frys, det ser ut att vara exakt det där extra irriterande steget för långt bort (ungefär lika irriterande som att ha ett felhängt kylskåp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.