Hej,

Vi har i dagarna kikat på nedan angivet hus som är väldigt charmigt och i relativt gott skick invändigt , även om vi ser renoveringar framför oss som bland annat kök , badrum m.m.

Huset är uppfört 1893 och en tillbyggnad har skett under 1970.

Vi är noviser när det kommer till så pass gamla hus , men anser att dom har en charm som få nya hus har idag.

Alla tips , erfarenheter kopplat till vad vi ska tänka på i besiktningsprotokollet och allmänt tas väldigt gärna emot.

Har efterfrågat en genomgång med besiktningsman , så frågor som vi bör ställa uppskattas.

Besiktningsprotokollet finnes här : https://func-prod-provider-staticco...daxndg4ntqwohw5ng../knipphammargatan_9_vd.pdf

Byggnadssätt
Vatten: Kommunalt vatten
Avlopp: Kommunalt avlopp
Grund: Krypgrund
Stomme: Trä
Bjälklag: Trä
Fasad: Träfasad
Fönster: 2-glasfönster
Takbeklädnad: Betongpannor
Ventilation: Självdrag

Renoveringar
Om-/tillbyggnadsår: 1970
Tilläggsisolerat i väggar i sovrummen 3 och 4 på övervåningen 2016.
Gjutit betong + isolerat samt golvvärme (el) i kök och matsal 2015–16.
Duschrum renoverat på övervåningen 2010–11.
Installerat luft/luft-värmepump 2009.
Ny panel på vedboden 2009.
 
Jag hade Börjat med Läckage skydd till alla vitvaror i köket. Sen fixa en dagvatten brunn på tomten och anslutit markrör och stuprör till den. Fixat till överbläck över alla fönster. Sen sist taket om det inte är nått akut vill säga måla allra sist efter byte av slitna panelbrädor.

Annars står det oftast det allra värsta i besiktningsprotokollen har jag märkt när jag kollat på hus, har alltid med en nära vän som är snickare när vi kollat på hus innan vi köpte vårt vi äger nu. Har också hört att plast i gamla hus inte är nått att rekommendera!! Men allt handlar väll om god ventilation av husets insida samt mellan yttervägg och innervägg?

Jag själv hade inte varit rädd för att köpa det där huset…

lycka till
 
  • Gilla
La-Casa
  • Laddar…
Jag kan inte se att det huset har nånting kvar av sitt ursprung? Men känslan kan ju vara annorlunda när man är i huset.
Det jag tycker ni ska kolla ordentligt är grunden. Bjälklaget kan vara helt ruttet i hela huset utan att det är nån dålig lukt så inomhus, vet jag av erfarenhet.
 
K Kirre2 skrev:
Jag kan inte se att det huset har nånting kvar av sitt ursprung? Men känslan kan ju vara annorlunda när man är i huset.
Det jag tycker ni ska kolla ordentligt är grunden. Bjälklaget kan vara helt ruttet i hela huset utan att det är nån dålig lukt så inomhus, vet jag av erfarenhet.

Hej, tack för svar håller på och jagar rätt på besiktningsman för vidare dialog. Däremot så saknas installationslucka och besikta grunden innebär högst troligt att en utgrävning behöver ske... Som du är inne på är grunden något vi tänker en hel del på , framförallt då delar av grunden har gjutits på senare dar , osäker på om jag tidigare har stött på ett hus med denna kombo av grund och hur det påverkar helheten.
 
Var och kollade på hus en gång i tiden bara hundra meter bort. :)

För det här huset känns det spontant inte som några konstigheter. Det som jag hade bekymrat mig över står egentligen i protokollet. Exempelvis tak på utbyggnaderna som känns lite mer risky än taket på originaldelen av huset.

Att inte komma åt grunden är kanske inte helt toppen. Framförallt inte när det är gjutet i golvet till viss del.

Något som inte framkommer är energiåtgång. Elgolvvärme i kök+matsal samt LLVP hade jag personligen kanske ryggat lite för. Då har vi ändå elgolvvärme själva, men bara i badrum+tvättstuga.
 
Det är väldigt populärt att gjuta betonggolv i gamla trähus men vanligen leder det till att syllen ruttnar bort och så får man pika ut betongen och byta syll.

Jag är mer bekymrad över sådant än orginalkonstruktionerna som brukar vara relativt sunda.
Ett vanligt fel i hus från den tiden är att fyllningen i isolerade snedtak på vinden ligger dikt mot vattentaket utan luftspalt och därför kan det bli kondens.
 
Har läst en del om detta också, men blir ju inte så mycket klokare då vi varesig kan inspektera vind eller grund. Det vi vet är att taket är dåligt och behöver bytas ut, men vi vet inte omfattningen på jobbet liksom behöver vi enbart lägga om taket eller ska det till en rad andra saker...

Frågan man ställer sig vad man som köpare kan kravställa, undersökningsplikten ligger ju på oss men man ska bara nöja sig med att inte kunna inspektera vitala delar av ett hus som man vet är risker
 
Är man osäker på husets skick så betalar man därefter. Några andra krav är det svårt att ställa.
 
Helt enig, samtidigt har vi gått in i en svalare marknad efter pandemi racet och många säljare vägrar inse att husen kanske inte är lika värda längre.
 
L La-Casa skrev:
Det vi vet är att taket är dåligt och behöver bytas ut, men vi vet inte omfattningen på jobbet liksom behöver vi enbart lägga om taket eller ska det till en rad andra saker...
Måste ni verkligen byta ut taket? Det är väl bara standardtexten som står i protokollet om jag inte missade något? Om det inte läcker är det inga problem.

Vi har själva ett urgammalt tak som hade fått samma text av en besiktningsman. Trästickor som underlag och pannor från vem-vet-när. Snustorrt på vinden.

Heimlaga är rätt ute med att det är betonggjutningen i golvet och takanslutning mot de renoverade delarna som är där man skall titta efter extra noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.