Har tvättmaskin som är inkopplad via en gammal ballofix på ett äldre kopparrör, kan inte dimensioner på anslutningen, men har fotat längre ner, och behöver nu flytta den till ny tvättstuga där vi har pex 15 mm rör, med någon slags ändplugg. Vad behöver man för övergång här?

tvättmaskininkoppling i nuvarande badrum:
Metallvattenkran med plastdetaljer monterad på svart yta, med blå slang ansluten ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ny vattenledning ur vägg i renoverad tvättstuga:
Vattenrör med gänga och mutter, korrosion, teflontejp, bakgrund suddig. Installation eller underhåll, fokus på kopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


detalj på ballofix, den är samma i båda ändar.
Trälinjal mäter rör, damm, spindelnät mot svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Krilleman
ådal ådal skrev:
Väggbricka + avstängningsventil + övergång till 3/4" är ett alternativ!

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Bra inköpslista, men den sista positionen behöver inte införskaffas då den övergången redan sitter på befintlig installation. (y)(y)

Och glöm inte följa installationsanvisningen slaviskt. Här är Vatette helt oslagbara.
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ings/633376_Vatette_Vaggbricka_plast_dy15.pdf
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Bra inköpslista, men den sista positionen behöver inte införskaffas då den övergången redan sitter på befintlig installation. (y)(y)

Och glöm inte följa installationsanvisningen slaviskt. Här är Vatette helt oslagbara.
[länk]
Oerhört värdefullt med eran kunskap (y), mycket tacksam.

Ska åka till just den leverantören idag, ursäkta min okunskap, håller på sätta mig in i detta med pex-kopplingar, och ska "läsa slaviskt" när jag väl öppnat paketen, men behöver jag även tänka på att inskaffa någon form av PEX-specialverktyg samtidigt?
 
Krilleman
Rörisar använder en PEX-sax till detta. Finns flera olika tillverkare.
Hornbach verkar dock inte saluföra en enda?!

Men ska du bara kapa denna installation så duger en helt vanlig sekatör för att göra en kapning.

Svart och silverfärgad skidbindning, isolerad på vit bakgrund. Modern, justerbar, för alpinskidåkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2113025__32cc6886-25e8-40f9-9afe-65142d1ca17d.jpg
Hand håller röd Knipex-rörskärare mot grå bakgrund, avsedd för klippning av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Bra inköpslista, men den sista positionen behöver inte införskaffas då den övergången redan sitter på befintlig installation. (y)(y)

Och glöm inte följa installationsanvisningen slaviskt. Här är Vatette helt oslagbara.
[länk]
Det missade jag, snyggt observerat (y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Bra inköpslista, men den sista positionen behöver inte införskaffas då den övergången redan sitter på befintlig installation. (y)(y)

Och glöm inte följa installationsanvisningen slaviskt. Här är Vatette helt oslagbara.
[länk]
Vatettes instruktion här var guld värd för mig. Så även denna video av "Rörmokarläraren":
. Hjälpen hos nämnda "leverantören" var också klockren, garanterat en fd rör-snubbe, aldrig vart med om hos den tyske konkurrenten. Det jag tänker mig jag ytterligare behövde var även ny klämring, då jag får klippa bort den som satt på den långa stumpen.
 
Krilleman
KJD KJD skrev:
Så även denna video av "Rörmokarläraren":
Nja, jag är inte helt överens med denna "instruktör".
En väldigt stor grundregel inom all VVS är att följa monteringsanvisningen!!!

Smörja klämringskopplingar får man således bara göra om det står så i monteringsanvisningen. Här kan man inte längre endast gå på gammal hävd.

Tex Broenn och VSH Super har annorlunda åsikt om smörjning för deras kopplingar vid montage.

Broen:
https://www.broen.se/media/4137/broen-ballofix-kulventil-med-klaemringskopplingar-se.pdf
Teknisk text på svenska, instruktioner om kompressionsring och varning om pastaanvändning som kan orsaka problem.

VSH Super (Aalbert):
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_1083_1965005.pdf
Svensk text om spänningar i material, rör, kondens, varningar och instruktioner för rätt användning.

Vatette har en annan åsikt i sin anvisning:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
Text om förutsättningar för säker vatteninstallation, märkning och montering av Vatette-system.
 
Redigerat:
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.