Hej Alla!


Min mamma dog för 1 år sedan och nu är det dags för ytterligare en dödsbodeklaration. Min pappa hade sparat precis alla papper från 60 talet och framåt. Men tyvärr ville mina systrar slänga allt.

Så- vid försäljning av hus och sommarstuga behöver jag uppskatta följande anskaffningsvärde:

1) Friggebod på 10 kvm, troligen byggd 1980.
2) Redskapsbod ca 5 kvm, byggd ca 2011

3) mindre redskapsbod ca 3 kvm. Byggd kanske 2010?

4) anläggning av stenparti och marksten i hel trädgård. Kanske 20 kvm?

5) inglasad balkong, år 2000?

6) topprenoverat badrum med golvvärme, spotlights i badrum, handdukstorkare osv. Betydligt mer påkostat än innan. Helkaklat ist för plastmatta. Ca år 2014.


Har läst på på skatteverket och nybyggen räknas samt " grundförbättringar" ( dvs om man byter ut material mot väsentligen mycket dyrare/ bättre material).


Någon som har en idé vad dessa projekt kam ha kostat?
 
S Sommarstuga1977 skrev:
Hej Alla!


Min mamma dog för 1 år sedan och nu är det dags för ytterligare en dödsbodeklaration. Min pappa hade sparat precis alla papper från 60 talet och framåt. Men tyvärr ville mina systrar slänga allt.

Så- vid försäljning av hus och sommarstuga behöver jag uppskatta följande anskaffningsvärde:

1) Friggebod på 10 kvm, troligen byggd 1980.
2) Redskapsbod ca 5 kvm, byggd ca 2011

3) mindre redskapsbod ca 3 kvm. Byggd kanske 2010?

4) anläggning av stenparti och marksten i hel trädgård. Kanske 20 kvm?

5) inglasad balkong, år 2000?

6) topprenoverat badrum med golvvärme, spotlights i badrum, handdukstorkare osv. Betydligt mer påkostat än innan. Helkaklat ist för plastmatta. Ca år 2014.


Har läst på på skatteverket och nybyggen räknas samt " grundförbättringar" ( dvs om man byter ut material mot väsentligen mycket dyrare/ bättre material).


Någon som har en idé vad dessa projekt kam ha kostat?
Tyvärr blir det nog inga jättesummor i avdrag på skatten, inflationen har ju gjort sitt.
Men jag har för mig att när min pappa byggde 9kvm friggebod på 80-talet så gick då på 10-20 000 kr för en byggsats
En redskapsbod ligger på ca 4000-5 000 idag - så det är nog ungeför samma som 2010
Anläggning - svårt att säga: Gjordes det själv så kostar stenne kanske 200-300 kr/kvm
Inglasad balkong gjorde faktiskt min pappa 2009, har för mig att det gick på ca 20-30k

Badrummet är väl det som kostat mest, men det får man väl inte göra avdrag för, såvida man inte ökat standarden ? Med 150-200 k iaf ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tyvärr blir det nog inga jättesummor i avdrag på skatten, inflationen har ju gjort sitt.
Men jag har för mig att när min pappa byggde 9kvm friggebod på 80-talet så gick då på 10-20 000 kr för en byggsats
En redskapsbod ligger på ca 4000-5 000 idag - så det är nog ungeför samma som 2010
Anläggning - svårt att säga: Gjordes det själv så kostar stenne kanske 200-300 kr/kvm
Inglasad balkong gjorde faktiskt min pappa 2009, har för mig att det gick på ca 20-30k

Badrummet är väl det som kostat mest, men det får man väl inte göra avdrag för, såvida man inte ökat standarden ? Med 150-200 k iaf ?
Grundavdrag blir det på badrummet då standarden ökade avsevärt.

Övriga summor har jag uppskattat via SCB och via firmor som uppskattade arbetskostnad/ material de år som gäller .


Enligt det jag läst på kan man gör sk öppet yrkande och då åker man inte på skattetillägg om skatteverket avslår yrkanden.


Så- har jag tur minskar skatten med ca 80 000 kr. I annat fall är jag glad att jag försökte plus att jag lärt mig att dokumentera ALLA renoveringar och spara alla kvitton i en pärm.

För framtida ev försäljning samt vid framtida arvsskifte då min son ev ärver min sommarstuga.

Bra ha superkoll så inte skatteverket drar för mycket skatt på påkostade underhåll ens förfäder ju en gång i tiden slitit för.
 
Men de mindre bodarna, menar du att han tagit in snickare för att bygga dem?

Oavsett så indikerar din uppskattning om 80 000 i sänkt skatt att du uppskattar en kostnad på ca 350 000. Det låter väl högt för det du beskriver, och från de åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.