Ska bygga om garage till uppvärmd bostadsyta, har lite funderingar.
1. Trodde det var betongplata under, men grävde och ser mer ut som typ oventilerad krypgrund, dvs en betongplata några decimeter från marken (se videon). Det jag nu fundera på är hur man säkrast bygger om för minska framtida fuktpoblem och annat. Kan man fylla igen det med någon sprut isolering, blir de inte som en isolerad plata då?

2. Övriga huset har FTX och garaget har idag en typ av självdrag. Kan man ha kvar självdrag även om ytan blir uppvärmd? De kommer vara samma dörrar kvar mot huset som är luftät. Dra in FTX där känns för kostsamt och är nog inte dimensionerat för det.

3. Det är ett avlopp i garaget som jag ej vill ha kvar, vad ska jag tänka på där? Om man ser på bilden ser det ut som om avloppet i garaget är påkopplat direkt till huvudavloppet som även det går under garaget. Så fylla igen med cement är nog ingen bra ide :p... Se bilden

All slags input mottages gärna
 
  • Bygglovsritning av hus med markerade områden för garage och avloppsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SrFuego
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Ska bygga om garage till uppvärmd bostadsyta, har lite funderingar.
1. Trodde det var betongplata under, men grävde och ser mer ut som typ oventilerad krypgrund, dvs en betongplata några decimeter från marken (se videon). Det jag nu fundera på är hur man säkrast bygger om för minska framtida fuktpoblem och annat. Kan man fylla igen det med någon sprut isolering, blir de inte som en isolerad plata då?

2. Övriga huset har FTX och garaget har idag en typ av självdrag. Kan man ha kvar självdrag även om ytan blir uppvärmd? De kommer vara samma dörrar kvar mot huset som är luftät. Dra in FTX där känns för kostsamt och är nog inte dimensionerat för det.

3. Det är ett avlopp i garaget som jag ej vill ha kvar, vad ska jag tänka på där? Om man ser på bilden ser det ut som om avloppet i garaget är påkopplat direkt till huvudavloppet som även det går under garaget. Så fylla igen med cement är nog ingen bra ide :p... Se bilden

All slags input mottages gärna
Hur har det gått? Har du byggt om garaget till boyta? Har nämligen funderingar på samma sak.
 
A Ancilla skrev:
Hur har det gått? Har du byggt om garaget till boyta? Har nämligen funderingar på samma sak.
Joda de blev nyss klart, vi körde med platon blå och sen flyttande golv (cellplast och golvspån) på det.

Vi ser utrymmet som ett separat klimatzon så dörren har tätningslister och så kör vi "Mitsubishi Lossnay VL-100" för ventilation och värmeåtervining i det utrymmet som är groventre, förvaring och kontor.
 
Planerar också för att bygga om mitt garage till grovingång, tvättstuga och badrum. Ca 3x7m
Hur vart det med bygglov/anmälan, KA och liknande för dig?
 
J JohnyS skrev:
Planerar också för att bygga om mitt garage till grovingång, tvättstuga och badrum. Ca 3x7m
Hur vart det med bygglov/anmälan, KA och liknande för dig?
Det beror på vad du ska använda det till. Och det beror på om du ska vistas där och bo hela tiden eller om du ska vara där ett tag som tex badrum för det behöver vara en viss höjd om du ska bo där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.