Sommarstugegrannen vill placera ny sluten avloppstank vid tomtgräns. Gäller inte 4,5 meter? Luktar denna? Kan tömningen av tanken bli irriterande för grannarna om det upplevs sanitärt?
 
Lukta lär det definitivt göra om du står nära ventilationspipan. Vår stug-tank känner man av inom en 2m radie av pipan som sticker upp från marken. Bortom avståndet märker man inget alls i vårt fall. Vad det gäller avstånd till tomtgräns får någon annan svara på.
 
  • Gilla
Idyll
  • Laddar…
Ja, din granne får placera sin septiktank närmare tomtgränsen än 4,5 m. Det är ju ingen byggnad. Grannen får också gräva en liten ankdamm till sina snigelätande fjäderfän, göra en stenläggning eller trädäck samt plantera träd - helt utan andra grannars eller kommunens tillstånd.
Min erfarenhet av såna slutna avloppstankar är att det luktar lite i samband med tömning, inte annars.
 
Claes Sörmland
Kommunens miljönämnd ska ta ställning till lokaliseringen av anläggningen när anmälan eller ansökan om avloppstillstånd görs. I de allmänna råden finns krav på minsta avstånd till fastighetsgräns på 4 m för slamavskiljare.

Svensk text om placering och avståndskrav för slamavskiljare, relaterat till bostäder och fastighetsgränser.

https://www.havochvatten.se/download/18.1d58828a15f50337fd4466c4/1668171856251/HVMFS-2016-17-ev.pdf

I och med att grannens tank kan lukta likt en slamavskiljare så är den rimliga tolkningen av det allmänna rådet att 4 m från fastighetsgräns gäller även i det fallet.

Kommunicera detta med grannen och handläggaren på kommunen. Om kommunen ger tillstånd för en närmare placering så överklagar du så prövas anläggningens lokalisering i högre instans. Missa inte deadline för överklagan, d v s följ ärendet varje vecka - skriv in det i kalendern. Meddela grannen och handläggaren din ståndpunkt - spela med öppna kort.
 
@Claes Sörmland, din text beskriver vad som gäller för slamavskiljare, TS frågar om en sluten tank (även kallad septiktank). Är det verkligen samma regelverk?

Under förutsättning att grannen sökt och fått tillstånd hos kommunen för sin nya tank och dess placering, har jag svårt att se att TS ska kunna tvinga fram en annan placering, längre från tomtgräns.
 
Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@Claes Sörmland, din text beskriver vad som gäller för slamavskiljare, TS frågar om en sluten tank (även kallad septiktank). Är det verkligen samma regelverk?

Under förutsättning att grannen sökt och fått tillstånd hos kommunen för sin nya tank och dess placering, har jag svårt att se att TS ska kunna tvinga fram en annan placering, längre från tomtgräns.
De allmänna råden är skrivna med just slamavskiljare som utgångspunkt. Man kan spekulera i anledningen och jag antar att det har att göra med att de helt enkelt ofta luktar och när man tömmer dem så luktar de garanterat. Och att slamavskiljare är den vanligaste komponenten i en liten avloppsreningsanläggning.

Om grannen då vill lägga en sluten tank som också luktar och också måste slamtömmas på samma sätt som en slamavskiljare är det rimligt att handläggaren tar det allmänna rådet som utgångspunkt vid lokaliseringsprövningen.

Som jag skrev, det är kommunens handläggare som ger avloppstillstånd (eller tar ställning till en anmälan om det gäller BDT-vatten) inte TS. TS skydd är att överklaga kommunens beslut innan det vinner laga kraft. Försitter TS den möjligheten så har grannen all rätt att följa kommunens beslut.

Om tanken skulle lukta i framtiden kan TS anmäla denna för tillsyn hos kommunen och sen får grannen troligtvis föreläggande från kommunen om att åtgärda luktproblemen.
 
Fick idag ny reviderad situationsplan på den nya komplementsbyggnaden men här var inte avloppstanken med på situationsplanen/bygglovsansökan.
Jag fick den från bygglovshandläggaren men visst bör väl avloppstanken finnas med i en bygglovsansökan?
 
Claes Sörmland
I Idyll skrev:
Fick idag ny reviderad situationsplan på den nya komplementsbyggnaden men här var inte avloppstanken med på situationsplanen/bygglovsansökan.
Jag fick den från bygglovshandläggaren men visst bör väl avloppstanken finnas med i en bygglovsansökan?
Nej egentligen inte. Bygglov söker man för de saker som listas i PBL (eller PBF!), t ex att bygga ett hus, ändra markens höjdläge (egentligen marklov) o s v. Det är bygglovsenheten som handlägger detta hos kommunen.

Tillstånd för att anlägga ett enskilt avlopp (Avloppstillstånd) söker man enligt miljöbalken och det är helt andra handläggare som bedömer detta. Typiskt sett avloppsenheten.

Sen brukar det nästan se ut som att ansökan om avloppstillståndet är en del av bygglovet för den enskilde men det beror bara på att kommunerna sköter det smidigt i de fallen och internkommunicerar mycket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Svårt att veta exakt hur bokstavligt texten ska tolkas.

Min erfarenhet av det praktiska spörsmålet om dålig lukt från en septiktank, är att jag personligen inte upplevt någon nämnvärd skitlukt från de tankar jag har varit i närheten av, annat än vid slambilens tömning, som brukar gå på några minuter. Däremot kan 3-kammarbrunnar och andra slamavskiljare stinka under vissa förhållanden.
 
Installerade sluten avloppstank i Norrtälje kommun och där krävdes tillstånd.
Inspektion på plats gjordes före godkännande.

Kolla med kommunen om grannen har sökt/fått tillstånd.

Det var rätt mycket som skulle redovisas då miljöbalken är styrande, bla om omkring liggande brunnar och fastigheter mm.
 
B brolzzon skrev:
Installerade sluten avloppstank i Norrtälje kommun och där krävdes tillstånd.
Inspektion på plats gjordes före godkännande.

Kolla med kommunen om grannen har sökt/fått tillstånd.

Jag har att göra med en Bygglovsinspektör som saknar kompetens så här krävs både hängslen och livrem fr min sida. Men tack för svar!

Det var rätt mycket som skulle redovisas då miljöbalken är styrande, bla om omkring liggande brunnar och fastigheter mm.
 
  • Gilla
brolzzon
  • Laddar…
Svar från Bygglovshandläggare:
”Avloppets utformning och placering är ett tekniskt egenskapskrav som behandlas inför startbesked. Eventuella olägenheter som lukt etc ska självklart beaktas men i detta fall rör det sig om en sluten tank bredvid en yta som idag är oexploaterad. Något generellt minsta avstånd om 4,5m för avloppsanordningar till fastighetsgräns får du kontakta xxxxxx som tagit beslut kring placeringen för ytterligare frågor om.

Placeringen av ett avlopp brukar inte ritas in på en situationsplan/nybyggnadskarta. Däremot remitterar jag alltid våran miljöinspektör vid ett bygglov där ett avlopp ska upprättas för att stämma av om det ens är möjligt med ett avlopp på platsen.
I det här fallet har sökande ett beslut från miljöinspektör ang en sluten tank. (se bifogad fil) till beslutet finns en underrättelse där möjlighet att överklaga ges, om ni fått del av denna vet jag inte (inte insatt i överklaganderätt kopplat till miljölagstiftning).
Vill du att jag behandlar dina synpunkter som erinringar inför bygglovsbeslutet”?
 
Men andra kommuner brukar ju rita in placering av ett avlopp på en situationsplan/nybyggnadskarta???
 
Claes Sörmland
I Idyll skrev:
Men andra kommuner brukar ju rita in placering av ett avlopp på en situationsplan/nybyggnadskarta???
Avloppstillståndet är som sagt (och bygglovshandläggaren också skriver) inte en del av bygglovet utan ett tekniskt egenskapskrav som behandlas när startbesked senare ska ges. Helt normalt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En tank luktar, men vi ställde en balja uppochner över locket för att få bort lukten.
 
  • Gilla
Idyll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.