Jag har ett relativt tunt (~30 mm) dörrblad från 1700-talet som någon stjärna har förstört med ett instickslås så att ramstycket har gått av. Jag vill reparera detta utan ersätta hela plankan men hur gör jag detta så att det håller? Profilerna mot ramfyllningen är intakt så den vill jag ju helst behålla, samtidigt är tappen på det horisontella ramstycket till 80% borta iom instickslåset.
Den lagade dörren ska få ett kammarlås så inget av håligheten ska vara kvar.
Den lagade dörren ska få ett kammarlås så inget av håligheten ska vara kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 567 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 567 inlägg
När jag lagar mina stugfönster försöker jag byta så lite som möjligt.
Här skulle jag fräsa ur 10-20mm från övre sidan ungefär som bild och fälla in en bit fin furu med liknande ådring. Limmas.
Sen vända och upprepa från andra sidan, men inte med samma storlek på biten.
Spara ursprunglig profil in mot spegeln på båda sidorna.
Kanske ett par trätappar genom.
Här skulle jag fräsa ur 10-20mm från övre sidan ungefär som bild och fälla in en bit fin furu med liknande ådring. Limmas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen vända och upprepa från andra sidan, men inte med samma storlek på biten.
Spara ursprunglig profil in mot spegeln på båda sidorna.
Kanske ett par trätappar genom.
Om dörren skall målas med täckfärg kan en större yta fräsas ur på bägge sidor. Förslagsvis ca 6mm vilket lämnar 18mm ursprungligt trä kvar. Urtagen kan täckas med plyfa. De skadade delarna kan då ersättas med vilket trä somhelst.
Skall dörren ha en icketäckande ytbehandling blir det lite svårare.
Mvh Findus
Skall dörren ha en icketäckande ytbehandling blir det lite svårare.
Mvh Findus
Ja, låter som en plan. Börjar nog med att fräsa en tredjedel av tjockleken ner till vad som är kvar av tappen och se om jag kan rädda den också och laga i på något sätt.Karrock skrev:När jag lagar mina stugfönster försöker jag byta så lite som möjligt.
Här skulle jag fräsa ur 10-20mm från övre sidan ungefär som bild och fälla in en bit fin furu med liknande ådring. Limmas.
Sen vända och upprepa från andra sidan, men inte med samma storlek på biten.
Spara ursprunglig profil in mot spegeln på båda sidorna.
Kanske ett par trätappar genom.
Ja, den ska täckmålas på nytt med linoljefärg så det är inte superkritiskt med val av trä jag lagar med men avstår nog ändå plyfa - känns inte direkt 1700-talfindus42 skrev:Om dörren skall målas med täckfärg kan en större yta fräsas ur på bägge sidor. Förslagsvis ca 6mm vilket lämnar 18mm ursprungligt trä kvar. Urtagen kan täckas med plyfa. De skadade delarna kan då ersättas med vilket trä somhelst.
Skall dörren ha en icketäckande ytbehandling blir det lite svårare.
Mvh Findus
Medlem
· Västernorrland
· 10 783 inlägg
Jag skulle göra det med tre olika skikt som överlappar varann. En bit i mitten som täcker skadan precis och sen de yttersta typ 50mm längre både uppe och nere. Sen limma allt under press. Då blir det mest yta för limmet att bita på.
Liknande trådar
-
Vad betyder F i triangel på denna gamla ritningen
Byggmaterial & Byggteknik -
Första murningen gick sådär
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lagar jag hål i golvet i källaren
Grund & Markarbeten -
hur lagar jag handtaget / dragringen?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Esbjörn överklagar förlikningen men domstolen är inte nöjda
Artikelkommentarer