Sambon har lovat mig att v-rummet ska va klart till jul och det innebär då att vi har en härlig murspis med insats, typ keddy. Problemet är att jag har bara en vag känsla av hur den ska se ut och behöver er hjälp! Till att börja med är det ett gammalt trähus med den gamla känslan kvar och vi vill ha en spis i vit puts som passar. Alltså INTE dom där hemska plåthistorierna som är moderna nu. Så snälla lägg in lite bilder!!
 
De flesta tillverkare av de där hemska plåthistorierna har murspisar med insatser i sortimentet :)
t ex camina har 7 st, keddy har 9 + hörnvarianter, nibe har 11 st.
 
Inga bilder, men väl ett par användbara tips så ni inte gör om våra "misstag".
1. glöm inte att sotaren ska komma och kolla anslutningen av insatsen innan ni murar in den, var nära att missa det själva men frågade som tur var för säkerhets skull...
2. rören måste ha sotningslucka. köpte rören i eldabutiken och där sa dom inte ett ljud om detta, och när sotaren var å tittade så påpekade han naturligtvis att vi hade fel krök på rören och att det var tvunget att finnas sotningslucka, så det var bara att riva upp hålet och byta kröken, var INTE glada på eldabutiken som skyllde på en praktikant typ...

Hojtar till när jag hittar lite goa bilder som inspiration!
 
Tackar för tipsen :) Har tittat genom flertalet broschyrer som keddy, camina, men dom känns inte rätt :surprised: Är mer ute efter ngt som finns i gamla torp, ngt liknande spisen i vårt kök (bilden). Ni som köpt gamla hus med spisar i, hur ser dom ut?
 
  • DSC_2138.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En rörspis är väl aldrig fel i ett gammalt hus?
 
Landetspis innan renovering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
den är inte helt renoverad ännu men kommer att putsas vit och kanske höjas en aning.

/Micke
 
Hej här är en bild på vår gamla spis i vårt "nya"gamla torp.

första gången jag skickar en bild så det kanske blir galet
 
Fel! hur gör jag för att infoga bild?
 
K
Klicka på Avancerat läge nedan, välj Bifoga filer till inlägget.
 
spisen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nytt försok
 
aliback - jättemysig! Ska ni göra ngt med den?

Det skulle va kul att få se ännu fler bilder...
 
Akila- just nu är inte murstocken kontrollerad så den får vänta ett tag, det finns mer akuta saker att ta itu med. Vi har väl inte tänkt göra mer än laga lite löst och måla med lämplig färg. Det finns en likadan fast mindre spis i lilla rummet som är i sämre skick. Den blir det nog lite jobb med så jag får återkomma med alla mina frågor sen.
Längst ner sitter en sockel i trä(målad ljusblå) kan den ha varit där hela tiden eller är den ditsatt senare?
 
Akila: fin spiskåpa! Är den murad med tegel, eller hur har ni gjort?

Lägger upp några bilder på spisar i vårt hus, som de såg ut innan vi plockade ner huset.

Jag har ungefär samma problem själv, men jag letar inspiration för att kunna mura upp ett schakt/en nisch där vi ska ställa en c:a 165 cm hög gjutjärnskamin (se bild på nuvarande kamin). Har ni någon bild på en murning i gammal stil att komma med i den vägen, så blir jag jätteglad.
 
  • M Nordost Dörr Spismur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • D Öster Spismur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00787.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nuvarande kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gargamel - Sambon gjorde en ram av plattjärn som vilar på smidespinnarna och borrades fast i murstocken. Där på murade han upp med siporexblock som han sågat till rätt form. I kåpan sitter det två inbyggnadsfläktar för att få bort matoset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.