D
F FellanD skrev:
Angränsande fråga var priset på huset anpassat till den struliga värmepumpen?

Detta huset är ju sålt med förevändningen välfungerande bergvärme för god drift. Sannolikt har kompressorn varit mindre effektiv under längre tag med tilltagande ljudnivå. Men ändå gett lite besparing iaf.

Men samma dag som vi fick tillträdde var det uppenbart att det var något knas med tanke på ljudnivå i hela huset och värmepump som gick och slog av på ett märkligt sätt. 5 dagar senare är kompressorn utdömd.

Jag tycker det är skäligt att säljaren står för kompressorbyte eftersom de sålt med fungerande bergvärme som tydligt inte fungerar på tillträdet.

Men säljaren tycker att sånt får man räkna med om köper en 15år gammal "bil" :). (huset är gammalt, blandat -20, - 70 och 2010 tal. Men pumpen är 15år ;))

Jag inbillar mig att jag tyckt det var rimligt att stå för det om jag sålt. Men säljaren tycker att vi fått huset billigt(4,7milj). Men det fanns en annan budgivare som kanske inte lagt något bud i dessa elpristider om det förstått att bergvärmen var dålig.

Bara nyfiken på era åsikter.

Mvh
Vi hade en speciell situation för säljaren var bergvärmeinstallatör själv och hade själv satt in och modererat sin pump och slingor osv. Han sa när vi köpte "Ring mig om det krånglar". Första 3 åren ringde vi honom och han fixade och lagade ett par gånger men sen kände vi att det inte var hans bekymmer utan vårt. Och bytte pump. I ditt fall hade jag inte lagt energi på att bråka. Ni köpte en 15 år gammal pump. Den har passerat sin tekniska livslängd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det normala med mjukisar är att dom är av snikmodell, innebär att dom srtyr ut på 2 faser och det fungerar. Sen finns det dom som styr ut på alla 3 faserna och är bäst. Om du söker på Mjukstart så får du många träffar och då är ABB och Schneider som styr på 2 faser bra, samt Carlo Gavazzi som är en ren 3 fasstryrning på. Samtliga finns i olika storlekar på kW och tar man en snik så kostar en sådan inte många kronor mer än orginal och är mycket bättre än NIbes . Det är bara att läsa på forumet om NIbes mjukis och tänka lite, dom har för vana att säga upp sig och dra med sig kompressorn i fördärvet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F FellanD skrev:
Du menar byta ut hela eller den svindyra kompressorn för 25kkr? :)

Annat som kan gå sönder är cirkulationspump, växelventil, Motorskydd, mjukstart, kontaktor, pressostater och styrkort.

Min thermiaåterförsäljare menar dock att kompressorn är det dyra att byta, andra saker är mindre i sammanhanget. Men med felsökningsavgifter kan det ändå dra iväg såklart.
Kylteknikern tycker maskinen är fin i övrigt varför den kan vara värd några år till.


Ny pump verkar landa på 120-160kkr installerat och klart beroende på märke, modell och tillgänglighet. Hade jag vetat med säkerhet att nuvarande pump är tydligt underdimensionerad så skulle jag bytt till en ny såklart(kompliceras av att borrhålet kan vara för klent för en större maskin).

Hade varit lättare om jag haft tid att lära känna huset och pumpen innan kompressor gick sönder..
Ok.. så över 120000-160000kr var 15:e år?
Sjukt dyrt. Har man ett skapligt nybyggt hus så lönar det sig i så fall med elpanna.
Bergvärme drar ju el den också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok.. så över 120000-160000kr var 15:e år?
Sjukt dyrt. Har man ett skapligt nybyggt hus så lönar det sig i så fall med elpanna.
Bergvärme drar ju el den också.
Ja, eller ftx och luft/luft. Välisolerat med lagom stora fönster :). Med andra ord ska man undvika gamla hus i dessa tider ;).

Bergvärmeinstallationer räknas ju hem genom att man kan återanvända borrhålet. Borrhål som i flera fall visat sig för grunda för den effekttäckning som man vill ha med dagens elpris.

15 år är lite kort livslängd för en bergvärmepump, men det spelar ju ingen roll när den väl går sönder. Mitt försäkringsbolag tycker att en värmepump är värdelös efter 12år.

Det är inte lätt att sia om framtiden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D datja skrev:
Vi hade en speciell situation för säljaren var bergvärmeinstallatör själv och hade själv satt in och modererat sin pump och slingor osv. Han sa när vi köpte "Ring mig om det krånglar". Första 3 åren ringde vi honom och han fixade och lagade ett par gånger men sen kände vi att det inte var hans bekymmer utan vårt. Och bytte pump. I ditt fall hade jag inte lagt energi på att bråka. Ni köpte en 15 år gammal pump. Den har passerat sin tekniska livslängd.
Lite speciellt javisst.

Absolut inte något att bråka om, hjälper inte. Men man kunde hoppats på lite goodwill när det är havererat på tillträdesdagen.

Känns tryggt att byta kompressor i något som passerat sin tekniska livslängd ;)
 
D
F FellanD skrev:
Lite speciellt javisst.

Absolut inte något att bråka om, hjälper inte. Men man kunde hoppats på lite goodwill när det är havererat på tillträdesdagen.

Känns tryggt att byta kompressor i något som passerat sin tekniska livslängd ;)
Trösten för dig är kanske att du får ny kompressor riktigt billigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok.. så över 120000-160000kr var 15:e år?
Sjukt dyrt. Har man ett skapligt nybyggt hus så lönar det sig i så fall med elpanna.
Bergvärme drar ju el den också.
Man kan ju reparera också å det finns en massa värmepumpar som går som är 20+ år också.
 
Min kolvkompressor på en 17 år gammal Nibe havererade i Nov och fick köra på nöddrift i 3v, som inte var tillräckligt för att värma huset. Chansade först på att byta mjukstarten, men det var inte felet, men är nu nytt och det gamla kortet finns kvar som back-up. Blev klart dyrare än tänkt, då hela kylmodulen byttes, istället för bara kompressorn. Fick både en tystare och effektivare system, då det var en scroll-pump i den nya modulen. Hoppas att jag nu har en anläggning som håller ytterligare ca 10 år. Känner nu att det är cirkulationspumparna som nu är de känsligaste delarna, vilka jag kanske tom kan byta själv vid ett eventuellt haveri... och är lättare att få tag på vid ett eventuellt haveri. För tillfället är det ju svårt att få någon att göra jobbet...Ett större företag har ännu inte kommit tillbaka med svar...
 
E ecupan skrev:
Min kolvkompressor på en 17 år gammal Nibe havererade i Nov och fick köra på nöddrift i 3v, som inte var tillräckligt för att värma huset. Chansade först på att byta mjukstarten, men det var inte felet, men är nu nytt och det gamla kortet finns kvar som back-up. Blev klart dyrare än tänkt, då hela kylmodulen byttes, istället för bara kompressorn. Fick både en tystare och effektivare system, då det var en scroll-pump i den nya modulen. Hoppas att jag nu har en anläggning som håller ytterligare ca 10 år. Känner nu att det är cirkulationspumparna som nu är de känsligaste delarna, vilka jag kanske tom kan byta själv vid ett eventuellt haveri... och är lättare att få tag på vid ett eventuellt haveri. För tillfället är det ju svårt att få någon att göra jobbet...Ett större företag har ännu inte kommit tillbaka med svar...
Det är då en kolv ON/OFF du hade och fått en scroll nu, den kommer att gå ON/OFF den med, samt snurra på 50 Hz som är det maximala varvtal som dom är bygda för bästa effekt och ge bra med värme. Börjar man laburera med varvtalet. klart dom ger lite mer, men förlusterna i den blir större. Så kör du med den i många år till, för den håller bättre, det med att varva upp till ca 100Hz sliter bra på dom. Grattis
 
Redigerat:
  • Gilla
ecupan
  • Laddar…
F FellanD skrev:
Hej,
Haft tillträde till mitt nuvarande hus i en dryg vecka.
Finns en 15år gammal Thermia Eko 7,5kw on/off pump med 200l beredare vid sidan om i källaren.

Märkte efter ett par dagar att något var knas med pumpen.

En kyltekniker har varit och felsök och dömt ut kompressorn och en annan orelaterad försäljare/kyltekniker som varit här håller med honom.

Uppskattat pris för byte av kompressor, expansionsventil och torkfilter ca 25kkr. Kan göras inom 7-14dagar.

Försöker nu avgöra om jag ska byta kompressor eller ta tillfället i akt och rulla elpatron och få till ett byte av pump i sommar/höst.

Huset är ca 180kvm + 35kvm råkällare som kan få hålla 5-10 grader. Enligt schablon borde jag behöva en toppeffekt mellan 9-11kw. Men bor i Blekinge och nuvarande pump har 46000h drift plus ca 1600h tillskott(600-800h av dessa är sannolikt legionellakörning). Så effekttäckningen med 7,5kw vekar förvånansvärt god.

Har 140m borrhål med 5grader in på köldbäraren nu. Men misstänker att kompressorn lämnat dåligt med effekt under en eller 2 vintrar. Så svårt att veta hur mkt det klarar. Men med en inverter kan man borra ett hål till om 2-3år om hålet är dåligt.

Har inte fått offerter på utbyte än, men uppskattat ca 120-130kkr för en thermia inverter med befintlig VVB. NIBE verkar landa på över 150kkr för de "vägrar" installera om jag inte byter VVB eftersom styrningen blir kass.


Vad hade ni gjort?

Lutar mest åt kompressorbyte just nu, hoppas pumpen håller 5år till utan för mycket strul och därefter ta ställning till ny pump när vi har bott in oss och lärt känna huset och vet vad vid har för övergripande plan för det.
Kompressor + expansionsventil och torkfilter för 25k låter väldigt billigt. Säker på att det är ink.moms?
Med tanke på dagens långa väntetider på pumpar hade jag bytt dessa delar och kört vidare med pumpen.
(Vår IVT greenline är inne på år 25, kompressorn börjar gå dåligt, hela pumpen ska bytas till våren)
 
B
F FellanD skrev:
Hej,
Haft tillträde till mitt nuvarande hus i en dryg vecka.
Finns en 15år gammal Thermia Eko 7,5kw on/off pump med 200l beredare vid sidan om i källaren.

Märkte efter ett par dagar att något var knas med pumpen.

En kyltekniker har varit och felsök och dömt ut kompressorn och en annan orelaterad försäljare/kyltekniker som varit här håller med honom.

Uppskattat pris för byte av kompressor, expansionsventil och torkfilter ca 25kkr. Kan göras inom 7-14dagar.

Försöker nu avgöra om jag ska byta kompressor eller ta tillfället i akt och rulla elpatron och få till ett byte av pump i sommar/höst.

Huset är ca 180kvm + 35kvm råkällare som kan få hålla 5-10 grader. Enligt schablon borde jag behöva en toppeffekt mellan 9-11kw. Men bor i Blekinge och nuvarande pump har 46000h drift plus ca 1600h tillskott(600-800h av dessa är sannolikt legionellakörning). Så effekttäckningen med 7,5kw vekar förvånansvärt god.

Har 140m borrhål med 5grader in på köldbäraren nu. Men misstänker att kompressorn lämnat dåligt med effekt under en eller 2 vintrar. Så svårt att veta hur mkt det klarar. Men med en inverter kan man borra ett hål till om 2-3år om hålet är dåligt.

Har inte fått offerter på utbyte än, men uppskattat ca 120-130kkr för en thermia inverter med befintlig VVB. NIBE verkar landa på över 150kkr för de "vägrar" installera om jag inte byter VVB eftersom styrningen blir kass.


Vad hade ni gjort?

Lutar mest åt kompressorbyte just nu, hoppas pumpen håller 5år till utan för mycket strul och därefter ta ställning till ny pump när vi har bott in oss och lärt känna huset och vet vad vid har för övergripande plan för det.
bytt kompressor och satt in en volymtank. Det går inte sätta in en 10kw kompressor?:)
 
B bjorsi skrev:
Kompressor + expansionsventil och torkfilter för 25k låter väldigt billigt. Säker på att det är ink.moms?
Med tanke på dagens långa väntetider på pumpar hade jag bytt dessa delar och kört vidare med pumpen.
(Vår IVT greenline är inne på år 25, kompressorn börjar gå dåligt, hela pumpen ska bytas till våren)
Säker är jag inte. Fakturan har inte kommit än. Räknar med att det blir närmare 30kkr. Men vi får se.
En avvägning att hamna i händerna på en större drake eller att använda en tekniker med rimligt timpris(550:- + moms) som hävdar att han har tillgång till prisvärda orginaldelar genom mångårig kontakt med en lokal thermia återförsäljare. Men allt skulle hända snabbt och ett exakt pris var svårt att uppge i stridens hetta. Så jag bettade på att det är det prisvärda alternativet. Fick kompressorn bytt på en vecka från dödsdatumet, så servicen var utmärkt.

Men vi får se om det blir som turister med dålig sjukförsäkring som hamnar något dygn på ett sjukhus utomlands och får en räkning på 250kkr.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
B Boan skrev:
bytt kompressor och satt in en volymtank. Det går inte sätta in en 10kw kompressor?:)
Kompressorn bytt och 10kw var uppe för diskussion men teknikern kände sig inte bekväm att sätta in en större kompressor. Driftstiderna talar för att 7,5kw är rätt storlek också, men det lär vi veta med säkerhet först om ett par år. En 10-12kw inverter hade dock varit lockande för framtidssäkring och ytterligare potentiellt 10-15% besparing

Eller du menar större kompressor och ackumulatortank? Aldrig riktigt fått grepp om det där med tekniktank/ackumulatortank/volymtank. Men flytande kondensering mot radiatorsystemet sägs vara effektivt, volymtank(200l) om mycket knäppningar i elementen har man ju hört kan vara en bra idé.

Jag tror dock jag borde byta lite element istället för lägre framledning och sannolikt byta lite rör för att få upp flödet utan sus i rören. Men det är mycket man borde.

Tack för visat intresse :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Skönt att ha det avklarat. Vad landade kalaset på?
 
F FellanD skrev:
Har du länk eller typbeteckning till en lämplig ABB mjukstart? Ska inte köpa exakt den, men vill orientera mig vad den kostar. En annan kunnig tycker det är idioti att byta kompressor utan att byta mjukstart. Vill ha lite på fötterna inför diskussion med min kyltekniker.
Jepp jag har en ABB och VP 9 kW med denna mjukis.Dom finns i större amp med
Nibe orginal kan inte ändras i starttid utan är av fast modell. Den ABB jag har och även andra fabrikat kan starttiden ändras på så der passar kompressorn bäst
 
  • ABB motorstartare, knappar, indikatorer, elektriska anslutningar, schematisk diagram, industriell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.