Dags att bygga staket som man ju gör ibland, och denna gång är ambitionen att få till ett ogenomskinligt sådant dvs utan insyn. Designansvarig önskar ett staket med liggande ribbor på båda sidor, men också att det ska vara helt ogenomskinligt. Då smäller man ju enklast upp ett gäng stolpar 95x95 på plint och sedan liggande 45x45 utanpå stolparna i ett antal rader och får långa svep av ribbor.

Fint ju. Men nu till ogenomskinligheten - Om jag vill slippa montera exempelvis tryckt 22x120 i ett lager mellan ribborna så funderade jag på att sätta tak- eller underlagspapp som ett mellanlager. Ger ett OK mörkt intryck mellan ribborna om man testar visuellt med lite småbitar, men jag funderar på hur det kommer att stå sig i väder och vind.

Någon som kan yttra sig om beständigheten på en sådan lösning? Man vill ju att det ska hålla så man inte går på ett renoveringsprojekt efter ett par år. Alternativet är som sagt plank eller något skivmaterial av fibercement/målat mellan med det är både jobbigare och dyrare. Kan tilläggas att plint, stolpar och en sida ribbor redan är uppe. Hur hade du gjort?
 
Hur i naturen ska det stå, samt längd och höjd. Du får tänka på så du inte bygger ett segel som tar stryk av kraftig vind, sen får du bygga ett helt plank, allt berpende på hur omgivningen ser ut. Många hus eller öppet landskap.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur i naturen ska det stå, samt längd och höjd. Du får tänka på så du inte bygger ett segel som tar stryk av kraftig vind, sen får du bygga ett helt plank, allt berpende på hur omgivningen ser ut. Många hus eller öppet landskap.
Staketet avgränsar tomten i ett villaområde, mot grannen. Kan tilläggas att det är knappt 2m högt.
 
Det låter som om det du vill bygga är ett plank.

Staket får inte vara högre än 1,1 m; Staketet måste ha en genomskinlighet på 50%.
[länk]
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det låter som om det du vill bygga är ett plank.
Det stämmer, ett plank. Förlåt min skeva terminologi :)
 
BirgitS
För att få bygga plank vid tomtgränsen behöver man oftast bygglov, vilket sällan beviljas.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att få bygga plank vid tomtgränsen behöver man oftast bygglov, vilket sällan beviljas.
Det stämmer, men det var inte detta som var min fråga.
 
Ganska fula alternativ men görbart. Att sätta vindpapp eller liknande mellan kommer hålla några få år tyvärr. Trästaket framför gröna träd och buskar, dagtid, otillgänglig framförskymd vy, naturens lugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt, digitalt renderat staket på gräsmatta mot klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygglovsfrågan borde kunna lösas så att vardera grannen bygger var sitt staket med 50% genomsiktlighet, men förskjuter ribborna så att resultatet blir ogenomsiktligt. Inget av staketen är då ett plank.
 
  • Gilla
  • Haha
Elisabeth Myr och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ganska fula alternativ men görbart. Att sätta vindpapp eller liknande mellan kommer hålla några få år tyvärr. [bild][bild]
Min oro är också detta kring den korta livstiden, och vill ändå behålla utseendet med smalare ribbor. Fibercementskiva eller liknande kunde kännas som ett alternativ om de kom i mörkt utförande.
 
Finns mängder av svarta hus med fasadskiva, kanske kolla på något sådant?
 
  • Gilla
MiguelDelRey
  • Laddar…
Hur vill grannen att planket skall se ut?
 
raveper raveper skrev:
Hur vill grannen att planket skall se ut?
De vill ha det likadant som vi vill. Dvs liggande ribbor.
 
Fönsterglas är ju genomskinligt. Skulle det räknas som minst 50% genomsläppligt och finns det någon lag som säger hur ofta man behöver tvätta ett fönster?

Eller för att vara lite mer seriös. Om TS vill ha ett plank och struntar i bygglov är det väl bättre att bygga just ett plank och inte en ömtålig staketvariant som ändå kommer klassas som ett plank. Det låter ju inte som grannen kommer anmäla bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.