Har precis flyttat in i min första bostad med DCL lampkontakter. Köpte ojordade DCL kontakter med sladd på IKEA, men det funkar jättedåligt. Kontakten snäpper inte fast i uttaget och glappar så att lampan bara fungerar ibland.

Gör jag fel eller är IKEAs kontaker skräp?
 
Låter väldigt konstigt. Kan du lägga upp bilder på uttag, kontakt och där kontakten sitter i uttaget.
 
Jag har också drabbats av flera DCL-kontakter där spärren inte fastnar - Dock inte glappkontakt.
Det verkar som att standarden är för ny för att alla tillverkares prylar ska vara helt kompatibla...
 
Om det glappar så skulle jag nog i första hand misstänka något fel med kopplingen i kontakten eller uttaget. Alltså att en tråd är lös i kopplingen. Att kontakten skulle ha så dålig passform att den inte ger elektrisk kontakt verkar helt orimligt. Men OM det verkligen är så, så bör det anmälas till elsäkerhetsverket. Glapp ger risk för brand.

Det har ju förekommit vanliga kontakter på importerat "kina skräp", som har haft fel mått både på plasthölje och kontaktpinnar, som belagts med försäljningsförbud och återkallelse. Framförallt de platta Eurokontaterna finns i massor med förbjudna varianter.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.