1 285 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Fjärrstyrd/fjärrövervakad batteriladdare till bilen?
Sida 1 av 2
Hej alla!
Jag kommer eventuellt att ha behov till att kunna fjärrstyra en batteriladdare till min bil. Bilen kommer kanske att komma att stå oanvänd några veckor i stöten framöver och vintertid är det ju risk att batteriet dras ur - man kan ju bara ha med sig ett litet startaggregat/en nödstart men det är ju risk att batteriet tar skada av att laddas ur för mycket...
Man kunde ju bara sätta en timer som kör laddaren typ två timmar varje dag men det kunde ju vara elegant att kunna slå på och av den på distans/via ett SMS exempelvis och då kunna anpassa hur ofta/länge jag kör den beroende på hur kallt det är. Och allra elegantast hade ju varit en laddare med kommunikationsmöjlighet via SMS som slår av sig själv när batteriet är laddat och också då kvitterar tillbaka via SMS
Men om man bara sätter dit en timer, finns det risk att den anslutna laddaren "drar ur" batteriet när den inte är igång?
Jag känner inte riktigt för att ha en laddare ansluten/igång hela tiden - hade en "smart" laddare ansluten till en vinterförvarad sommarbil för några år sedan och något gick snett och batteriet "kokade torrt"...
Sen vore det ju också elegant att kunna starta motor-/kupevärmaren via SMS, finns det dylika styrutrustningar som klarar typ två olika "kanaler" - en för batteriladdaren och en för motor-/kupevärmaren?
Finns ingen möjlighet till wifi där bilen står uppställd...
Tack på förhand för goda idéer!
/Rikard
PS Har funderat på att sätta en brytare på ena batteripolen, har det på min hobby-/sommarbil men då fungerar ju inte larmet på vardagsbilen och bilradion måste få sin säkerhetskod inknappad varje gång man kör...
Jag kommer eventuellt att ha behov till att kunna fjärrstyra en batteriladdare till min bil. Bilen kommer kanske att komma att stå oanvänd några veckor i stöten framöver och vintertid är det ju risk att batteriet dras ur - man kan ju bara ha med sig ett litet startaggregat/en nödstart men det är ju risk att batteriet tar skada av att laddas ur för mycket...
Man kunde ju bara sätta en timer som kör laddaren typ två timmar varje dag men det kunde ju vara elegant att kunna slå på och av den på distans/via ett SMS exempelvis och då kunna anpassa hur ofta/länge jag kör den beroende på hur kallt det är. Och allra elegantast hade ju varit en laddare med kommunikationsmöjlighet via SMS som slår av sig själv när batteriet är laddat och också då kvitterar tillbaka via SMS
Men om man bara sätter dit en timer, finns det risk att den anslutna laddaren "drar ur" batteriet när den inte är igång?
Jag känner inte riktigt för att ha en laddare ansluten/igång hela tiden - hade en "smart" laddare ansluten till en vinterförvarad sommarbil för några år sedan och något gick snett och batteriet "kokade torrt"...
Sen vore det ju också elegant att kunna starta motor-/kupevärmaren via SMS, finns det dylika styrutrustningar som klarar typ två olika "kanaler" - en för batteriladdaren och en för motor-/kupevärmaren?
Finns ingen möjlighet till wifi där bilen står uppställd...
Tack på förhand för goda idéer!
/Rikard
PS Har funderat på att sätta en brytare på ena batteripolen, har det på min hobby-/sommarbil men då fungerar ju inte larmet på vardagsbilen och bilradion måste få sin säkerhetskod inknappad varje gång man kör...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
Finns 4G täckning kanske något som denna skulle kunna funka?
https://www.direktronik.se/direktro...mperaturvakt-6e3d5390/?variationCode=116-8756
https://www.direktronik.se/direktro...mperaturvakt-6e3d5390/?variationCode=116-8756
Mmm, den hade ju funktion för att själv slå på också vid en viss temperatur, hade också möjlighet till "slavar" för en andra kanal/en andra funktion!R Robert-san01 skrev:
Och 3600 W's kapacitet, då borde den klara motorvärmaren och kupevärmaren på lägsta effekt.
Ser dock inget om den klarar utomhusmiljö/sitta i en motorvärmarstolpe...
Tack!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 816 inlägg
De är nog inte IP klassade så den kan hänga ute. Men inne i bilen borde det funka bra om mobiltäckningen räcker.R rikard454 skrev:Mmm, den hade ju funktion för att själv slå på också vid en viss temperatur, hade också möjlighet till "slavar" för en andra kanal/en andra funktion!
Och 3600 W's kapacitet, då borde den klara motorvärmaren och kupevärmaren på lägsta effekt.
Ser dock inget om den klarar utomhusmiljö/sitta i en motorvärmarstolpe...
Tack!
Jo jag var inne på det som ett alternativ, men då fungerar inte larmet på bilen samt man måste knappa in säkerhetskoden i bilradion varje gång man ska köra…D Dilato skrev:
/Rikard
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 546 inlägg
Varför inte bara låta laddaren sitta i hela tiden och göra sitt jobb? (Förutsätter såklart att du har en någorlunda smart laddare från de senaste 20 åren). Så gör jag om vintrarna iallafall
Jag är lite rädd för det, hade en laddare (dyrare sk. ”smart laddare”) som fick frispel och kokade torr ett batteri i min sommarbil…S stugan_i_skogen skrev:
/Rikard
Jag har en bil stående vid fritidshuset med en ständigt inkopplad Ctek laddare. Kopplas bara ur när vi är där. Har haft det så i 10 år med samma laddare och det har fungerat utmärkt. Enda gången det krånglade var för att eluttaget glappade. Ingen laddning och batteriet frös sönder.
Med en bra laddare behöver du inte vara orolig.
/Höghus
Med en bra laddare behöver du inte vara orolig.
/Höghus