Sedan igår eftermiddag visar frysen i min sambos fritidshus plötsligt - 28 grader, istället för normala - 18.

Det är en MIELE FN 28262 EDT/CS, inköpt 2018 eller 2019 (letande efter kvitto/orderbekräftelse pågår).

Alltså en sådan här:

https://www.gransbygden.se/fn28262e...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Igår kväll när min sambo undersökte innehållet i frysen, upptäckte han att några grejer i frysen kändes halvtinade. En del av innehållet flyttades därför snabbt till en gammal reservfrys.

Nyss kollade han åter läget i frysen, och nu är allt som finns kvar därinne EXTREMT hårt.

Sambon gissar att det antingen är termostaten eller termometern som är trasig.

Finns det något sätt att avgöra om det är något av dessa som är problemet?

Är det här något vanligt förekommande frysfel?

Ska vi förbereda oss på att Miele FN 28262 edt/cs inom kort kommer att lämna oss, och förenas med sina kamrater i vitvaruhimlen?

Är det ekonomiskt vettigt att boka in en reparatör, eller är det bara att köpa nytt? Frysen kostade en bra slant i inköp.
 
R
Jag kollade i manualen:
Instruktioner för klimatområden för vitvaror, temperaturintervall för rum, konsekvenser av felaktig användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som du ser så varnar Miele för att precis det kan hända om temperaturen är för låg i rummet.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
A
T Talisman skrev:
Sedan igår eftermiddag visar frysen i min sambos fritidshus plötsligt - 28 grader, istället för normala - 18.

Det är en MIELE FN 28262 EDT/CS, inköpt 2018 eller 2019 (letande efter kvitto/orderbekräftelse pågår).

Alltså en sådan här:

[länk]

Igår kväll när min sambo undersökte innehållet i frysen, upptäckte han att några grejer i frysen kändes halvtinade. En del av innehållet flyttades därför snabbt till en gammal reservfrys.

Nyss kollade han åter läget i frysen, och nu är allt som finns kvar därinne EXTREMT hårt.

Sambon gissar att det antingen är termostaten eller termometern som är trasig.

Finns det något sätt att avgöra om det är något av dessa som är problemet?

Är det här något vanligt förekommande frysfel?

Ska vi förbereda oss på att Miele FN 28262 edt/cs inom kort kommer att lämna oss, och förenas med sina kamrater i vitvaruhimlen?

Är det ekonomiskt vettigt att boka in en reparatör, eller är det bara att köpa nytt? Frysen kostade en bra slant i inköp.
säkert bara en tillfällighet dörren kan varit lite öppen utan det märkts
risken är att den i såfall dragit på sig en massa is
men is i magen skall ni ha och övervaka denna i några dagar
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Jag kollade i manualen:
[bild]
Som du ser så varnar Miele för att precis det kan hända om temperaturen är för låg i rummet.
Men...

Temperaturen visar ju MINUS 28 grader.
Förstår inte riktigt.

Inomhustemperaturen är helt normal, någonstans mellan 18 och 21 grader, skulle jag tro.
 
R
T Talisman skrev:
Men...

Temperaturen visar ju MINUS 28 grader.
Förstår inte riktigt.

Inomhustemperaturen är helt normal, någonstans mellan 18 och 21 grader, skulle jag tro.
Det var det du skrev om "halvtinade" som jag reagerade på. Om man t.ex har en klass N frys så stänger den av under +16 och startar igen när temperaturen stiger till över +16. Automatiskt.
Du skrev också "fritidshus" och det är ganska vanligt att man har rätt låg temperatur i sitt fritidshus. Jag själv har det t.ex.
 
Redigerat:
R rolflidvall skrev:
Det var det du skrev om "halvtinade" som jag reagerade på. Du skrev också "fritidshus" och det är ganska vanligt att man har rätt låg temperatur i sitt fritidshus. Jag själv har det t.ex.
Jaha, OK.

Nej, här handlar det om en helt ordinär villa, som bebos året om.

Vad är "klass N" för något?
 
R
T Talisman skrev:
Jaha, OK.

Nej, här handlar det om en helt ordinär villa, som bebos året om.

Vad är "klass N" för något?
Det betyder Normal, enligt tabellen i bilden från manualen jag har i mitt första svar i tråden:

Klass T från +16° till +43° (Tropical)
Klass ST från +16° till +38° (Sub Tropical)
Klass N från +16° till +32° (Normal)
Klass SN från +10° till +32° (Sub Normal)
 
R rolflidvall skrev:
Det betyder Normal, enligt tabellen i bilden från manualen jag har i mitt första svar i tråden:

Klass T från +16° till +43° (Tropical)
Klass ST från +16° till +38° (Sub Tropical)
Klass N från +16° till +32° (Normal)
Klass SN från +10° till +32° (Sub Normal)
Jag förstår dessvärre absolut ingenting av bilden/tabellen.

Är detta olika klimatzoner?

Frysen är köpt i Sverige. Kan man inte lita på att den är anpassad för svenskt klimat då?

Hur har det här bäring på att frysen förmodligen har gått / är på väg att gå sönder?

Frysen står alltså inne i köket i en helt vanlig uppvärmd och isolerad villa.
 
R
T Talisman skrev:
Frysen står alltså inne i köket i en helt vanlig uppvärmd och isolerad villa.
Då kan du bortse från mina inlägg. @electroluxaren :s är säkert mer relevant här.
 
A
T Talisman skrev:
Men...

Temperaturen visar ju MINUS 28 grader.
Förstår inte riktigt.

Inomhustemperaturen är helt normal, någonstans mellan 18 och 21 grader, skulle jag tro.
om den fortfarande visar -28 så kan du dra ur sladden en stund och återstarta.
om inte det hjälper så har du dålig luftcirkulation och får göra en manuell avfrostning med dörren öppen i 2 dagar
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om den fortfarande visar -28 så kan du dra ur sladden en stund och återstarta.
om inte det hjälper så har du dålig luftcirkulation och får göra en manuell avfrostning med dörren öppen i 2 dagar
Stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.