Hej!
Söker tips, råd och tankar angående min plan att bygga till.
Vi är en familj på två vuxna, en snart 8 årig kille och en snart 2 årig kille.
Vi tycker om vårt hus, läget och byn det ligger i, så vill gärna bo kvar, men det börjar bli trångt.
Huset köptes för flera år sedan och ligger otroligt bra i värde vilket gör det värt att bygga till såhär.

Såhär bor vi idag.
Arkitektritning av en bostadsplan med kök, badrum, förråd, och tvättstuga, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över våningsplan med dimensioner, möblering, "Lilla sovrummet" text, i grått och beige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni kanske ser på bilderna är huset lite för litet för så många. Badrummet är superlitet, ingen riktig tvättstuga så tvättmaskin och torktumlare är i hallgarderoben och ena sovrummet där uppe är för litet när lilla killen blivit lite äldre. Köket börjar bli slitet och behöver renoveras inom en snar framtid också(80-talskök)

Alltså, vi behöver bygga om och till.
Det vi saknar är 1 sovrum, 1 tvättstuga med förvaring för städsaker och 1 badrum. Utöver detta kommer vi även renovera köket.

Såhär har jag tänkt. Det vi även får som bonus om man väljer att göra såhär är 1 ordentlig hall/groventré vid parkeringen.
Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan, visar möblering, rum, dörrar, och fönster med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad tror ni här inne, ser ni något som verkar supertokigt? Säg gärna till, fråga mig. Vill gärna ha så många tips och råd som möjligt!

Jag jobbar som hantverkare och kommer göra mycket själv och är inte för tillfället ute efter att få synpunkter på hur man ska bygga utan endast planlösning etc.

Hoppas någon vill hjälpa oss!

Mvh Alexander
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Finns det någon detaljplan eller andra krav som kan sätta käppar i hjulet för bygget?

Det kan vara så att det blir krav på att tillgänglighetsanpassa badrummet, tvättstugan och sovrummet i tillbyggnaden. Ditt förslag är verkligen inte tillgänglighetsanpassat. https://www.nacka.se/499019/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Det verkar dumt att låsa sig till att inte kunna ha en bredare säng än 160 cm när det finns typ 4 kvm fri golvyta i klädkammaren.

Badrummet ser väldigt trångt och svåranvänt ut. En toalett bör ha ett utrymme om 80 cm bredd för att man inte ska slå ett knä i väggen och för att det ska gå hyfsat lätt att städa. Det är trångt framför handduksförvaringen. Kolla på duschbadkar för att spara yta men ändå kunna bada och duscha på ett bra sätt.

En öppen tvättmaskinslucka kommer i princip blockera hela gången framför eftersom den bara är 60 cm bred. Det blir trångt att ta sig fram med en dammsugare till städskåpet även när luckorna är stängda.

Var försiktiga med många vitrinluckor. Det är fint att kunna se vackra glas och liknande men inte så kul att se travade ugnsformar eller vad ni nu har tänkt att ha överskåpen till. Skafferiet bör ha dörren så att den kommer så nära t.ex. diskhon som möjligt. Skafferi bör ligga mot norr så att t.ex. grönsaker inte blir varma och därmed dåliga fortare.
Det ser ut att vara väldigt mycket förvaring med både skafferi, en massa underskåp och många överskåp. Har ni verkligen så mycket köksgrejer?
Medan frysen blir väl liten för en familj med tonåringar.
Det bör inte vara mer än 120 cm rak bänklängd mellan diskhon och hällen för när det blir mer blir det svårt att nå över ytan. Om man ska kunna sitta någorlunda bekvämt vid en köksö behöver det vara 30 cm överhäng på bänkskivan.

Jag tror att du behöver rita upp till- och ombyggnader i ett 3D-program för att kunna märka när det är för trångt eller för knöligt att röra sig. Jag har använt gratis datorprogrammet Sweet Home 3D.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det någon detaljplan eller andra krav som kan sätta käppar i hjulet för bygget?

Det kan vara så att det blir krav på att tillgänglighetsanpassa badrummet, tvättstugan och sovrummet i tillbyggnaden. Ditt förslag är verkligen inte tillgänglighetsanpassat. [länk]

Det verkar dumt att låsa sig till att inte kunna ha en bredare säng än 160 cm när det finns typ 4 kvm fri golvyta i klädkammaren.

Badrummet ser väldigt trångt och svåranvänt ut. En toalett bör ha ett utrymme om 80 cm bredd för att man inte ska slå ett knä i väggen och för att det ska gå hyfsat lätt att städa. Det är trångt framför handduksförvaringen. Kolla på duschbadkar för att spara yta men ändå kunna bada och duscha på ett bra sätt.

En öppen tvättmaskinslucka kommer i princip blockera hela gången framför eftersom den bara är 60 cm bred. Det blir trångt att ta sig fram med en dammsugare till städskåpet även när luckorna är stängda.

Var försiktiga med många vitrinluckor. Det är fint att kunna se vackra glas och liknande men inte så kul att se travade ugnsformar eller vad ni nu har tänkt att ha överskåpen till. Skafferiet bör ha dörren så att den kommer så nära t.ex. diskhon som möjligt. Skafferi bör ligga mot norr så att t.ex. grönsaker inte blir varma och därmed dåliga fortare.
Det ser ut att vara väldigt mycket förvaring med både skafferi, en massa underskåp och många överskåp. Har ni verkligen så mycket köksgrejer?
Medan frysen blir väl liten för en familj med tonåringar.
Det bör inte vara mer än 120 cm rak bänklängd mellan diskhon och hällen för när det blir mer blir det svårt att nå över ytan. Om man ska kunna sitta någorlunda bekvämt vid en köksö behöver det vara 30 cm överhäng på bänkskivan.

Jag tror att du behöver rita upp till- och ombyggnader i ett 3D-program för att kunna märka när det är för trångt eller för knöligt att röra sig. Jag har använt gratis datorprogrammet Sweet Home 3D.
Wow tack för svaret! Du är en av några jag hoppades skulle svara för du verkar ha så bra koll på allt! Men jobbigt att du svarar att i stort sätt allt jag gjort blir fel

Bor utanför detaljplanerat område så har inte mycket regler att förhålla mig till. Ytan som byggs till är mindre än vad bygglov kräver, det andra blir ombyggnad endast.

Däremot kan jag inte ha rum som är för små, då blir det ju ändå inte bättre än nu
Säng har vi 160 nu, men ska se om man kan göra en mindre klädkammare utan att det blir för trångt.

Badrummet har jag svårt att få till. Vi vill gärna ha separat badkar och dusch. Ska klura lite på det. Tack.

Tvättstugan ser jag först nu att det blir trångt.

Kyl/frys är i den storlek vi har nu och den är relativt ny. Kommer lämnas plats för att sätta in 2st höga 60 skåp, en kyl och en frys.
Man kan väl aldrig få för mycket förvaring? Skafferiet kommer svälja mycket men dagliga saker kommer stå i köksskåp.
Kanske för mycket vitrinskåp. Ska se om jag kan få till en Ikea ritning på kök(har några ofärdiga)

Tack för dina svar och råd, tar med mig dem alla!
 
BirgitS
Tack!

Tyvärr är jag inte bästa personen på att komma med helt egna förslag. Det finns andra personer i forumet som är bättre på det.

Om man byter klädkammaren mot en garderobsvägg i sovrummet, dvs. lika mycket förvaring men mycket mindre golvyta krävs så får man loss utrymme både till en större säng och större badrum och/eller tvättstuga.

Det här är en badrumstyp som brukar upplevas som enkelt att överblicka, använda och städa. Det är bara snabbt ritat i Paint så kolla hur det blir renritat och med riktiga mått.
Enkel planritning av ett badrum med dusch, badkar, toalett, förvaring, fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske plats för stora handdukar mellan dusch och badkar eller under fönstret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tack!

Tyvärr är jag inte bästa personen på att komma med helt egna förslag. Det finns andra personer i forumet som är bättre på det.

Om man byter klädkammaren mot en garderobsvägg i sovrummet, dvs. lika mycket förvaring men mycket mindre golvyta krävs så får man loss utrymme både till en större säng och större badrum och/eller tvättstuga.

Det här är en badrumstyp som brukar upplevas som enkelt att överblicka, använda och städa. Det är bara snabbt ritat i Paint så kolla hur det blir renritat och med riktiga mått.
[bild]
Kanske plats för stora handdukar mellan dusch och badkar eller under fönstret.
Perfekt tack! Ska prova rita in detta.
 
BirgitS
Om du ska göra badrummet själv så är det bra att vara medveten om att det är betydligt svårare att få till fall mot två golvbrunnar än mot en enda.
 
Hej!
Här kommer en uppdatering, någon som kan se något superdumt i denna planlösning?
Tacksam för feedback! :)
 
  • Planritning av en lägenhet med kök, sovrum, vardagsrum, toalett och entre. Mått anges.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en lägenhetsplanlösning med möbler och etiketter för säng och kökselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett modernt, minimalistiskt inrett hem med etiketter på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en interiör layout för ett hus med kök, trappor och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Korridoren bort till sovrummet ser väldigt smal ut. Är den verkligen tillgänglighetsanpassad?

Det är mycket förvaring i badrummet. Är det så mycket som ska förvaras där?
Man kan ha för mycket förvaring, det är för mycket när man inte slänger trasiga handdukar därför att man tänker att de kan ligga kvar till en annan dag eftersom de i alla fall får plats. Det blir då inte kul den dag man måste flytta eller när ens arvingar ska tömma huset.

Det är praktiskt om det man använder mest är närmast dörren och gärna så att det direkt syns när man börjar öppna dörren. I tvättstugor använder de flesta tvättmaskinen och torktumlaren samt städskåpet mest, betydligt mer än man använder tvätthon. I badrum är det toalett och handfat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Korridoren bort till sovrummet ser väldigt smal ut. Är den verkligen tillgänglighetsanpassad?

Det är mycket förvaring i badrummet. Är det så mycket som ska förvaras där?
Man kan ha för mycket förvaring, det är för mycket när man inte slänger trasiga handdukar därför att man tänker att de kan ligga kvar till en annan dag eftersom de i alla fall får plats. Det blir då inte kul den dag man måste flytta eller när ens arvingar ska tömma huset.

Det är praktiskt om det man använder mest är närmast dörren och gärna så att det direkt syns när man börjar öppna dörren. I tvättstugor använder de flesta tvättmaskinen och torktumlaren samt städskåpet mest, betydligt mer än man använder tvätthon. I badrum är det toalett och handfat.
Korridoren är lite smal ja, men svårt att få till på annat sätt, att göra badrummet mindre går ju inte heller för då blir inte det bra...

Förvaringen i badrummet känns inte som för mycket. Ett högskåp och en bänk. Just nu har vi en byrå till badrumssaker och det får inte plats.
Vi är 4 st i familjen.
 
BirgitS
Finns det inte ett badrum på övre våningen där barnen har sina sovrum?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det inte ett badrum på övre våningen där barnen har sina sovrum?
Nej tyvärr.
Kommer finnas en till toalett på nedanvåning. Men två badrum blir nog svårt att få till i detta huset..
 
BirgitS
Okej, jag trodde den rosa fyrkanten däruppe var ett badrum eller åtminstone en toalett. Det blir ju väldigt långt från barnsovrummen till en toalett med ditt förslag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag trodde den rosa fyrkanten däruppe var ett badrum eller åtminstone en toalett. Det blir ju väldigt långt från barnsovrummen till en toalett med ditt förslag.

Justerade lite mer nu, korridoren större, badrummet mindre, men ändå god tillgänglighet, endast badkaret som är lite "trångt" för rullstol nu, men gott om plats kring dusch och toa.

Har funderat på en toalett på ovanvåning så småningom, men blir mycket att göra på en gång om det ska göras nu också.
 
  • 3D-modell av ett rum med kök, säng, och etiketter på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av lägenhetsplan, möblerad, inkluderar kök, vardagsrum, sovrum, badrum, parkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om det behövs för tillgängligheten till duschen (om det behövs någon dag) så tar man ju enkelt bort badkaret.

Behövs det en skärmvägg mellan duschen och badkaret?
Badkaret tål ju vatten och det känns antagligen luftigare utan den väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det behövs för tillgängligheten till duschen (om det behövs någon dag) så tar man ju enkelt bort badkaret.

Behövs det en skärmvägg mellan duschen och badkaret?
Badkaret tål ju vatten och det känns antagligen luftigare utan den väggen.
Tänker något i stil med denna för att hålla vattnet inom duschen, med glas känns det nog rätt öppet ändå väl?
 
  • Modern duschvägg med svart ram i minimalistiskt badrum, grått kakel, betongväggar och svart blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.