Systemet larmar om "pressostat högtryck". Haft auktoriserad värmepump service här och kollat. Bytt temp givare då den misstänktes ge fel värde till systemet, dock ingen skillnad. Servicemannen ställde om en del parametrar, som fått till följd att nu startar inte kompressorn. Säger "kompressor startfördröjning" . Tacksam för tips om möjliga orsaker/åtgärder
 
Startfördröjningen är normalt 10 minuter. Sedan ska den starta. För att undvika larm högtryckspressostat bör man ha alla termostater på max så värmepumpen "blir av med" värmen när den kör.
 
Tack.
Startfördröjningen är närmare en halvtimme, sedan startar den och går i 10 minuter varefter den åter stänger ner och larmar för högt tryck. Alla termostater helt öppna och luftade. När jag hade rums termostat aktiverad lyste larmet på panelen och det gick att återställa larmet. Nu när servicekillen ställde om till styrning via ute temp kommer ingen larmsignal på panelen som går att återställa. Som info är pannan 13 år gammal.
//Anders
 
En gammal VP och har säker slangar mellan ute och inn, kollade inte hen detta och ev filter. En klassiker på dessaär att slangarna sätts igen med magnetit och VP blir inte av med värmen ochlatmar på HT.Känn på dom, är dom srela och vill liksom knastra så kan de vara igensatta.
 
A Anders Ramén skrev:
Systemet larmar om "pressostat högtryck". Haft auktoriserad värmepump service här och kollat. Bytt temp givare då den misstänktes ge fel värde till systemet, dock ingen skillnad. Servicemannen ställde om en del parametrar, som fått till följd att nu startar inte kompressorn. Säger "kompressor startfördröjning" .
J jonaserik skrev:
En gammal VP och har säker slangar mellan ute och inn, kollade inte hen detta och ev filter. En klassiker på dessaär att slangarna sätts igen med magnetit och VP blir inte av med värmen ochlatmar på HT.Känn på dom, är dom srela och vill liksom knastra så kan de vara igensatta.
Tacksam för tips om möjliga orsaker/åtgärder
OK! Jag ska kolla när jag kommer åt ute delen. Lite väl mycket snö just nu...
//Anders
 
T
Vad har du för temperatur på VP in och ut när kompressorn är igång ? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.