Går i husköpartankar, och ibland kommer det ut objekt som skulle kunna bli fantastiska men har en stor osäkerhetsfaktor.

Om man säger att huset är någonstans mellan 100-150 kvadrat. Hur långt räcker 1 mille som säkerhetsbudget för "teknisk renovering"?

Med teknisk renovering menar jag alltså sånt som inte syns. Ytskikt, kök och badrum hålls separat. Däremot får ni gärna lägga in uppskattningar på oförutsedda merkostnader på t ex badrum pga att föregående ägare inte renoverat dem i tid, eller liknande kostnadsposter.
 
Om inte kök och badrum är med i denna pott så bör du ju komma väldigt långt. Taket ser du ju normalt både från in och utsida, så då är det ju dränering, gamla stammar, ruttet bjälklag kvar som kan bli dyra överraskningar typ. Beror ju helt på vad det är för typ av hus vilka tråkiga överraskningar som kan komma springande. Är det enstegstätade fasader med ingjutna syllar från 70-talet kan det ju springa iväg om du skulle vilja göra om allt det till modern standard. Är det ett äldre men enklare hus och torpargrund och allt ser rakt o fint ut finns det inte mycket dolt jag kan komma på som skulle kosta 1 miljon. Men jag tror inte du kan få ett bra svar men med en mille extra och egen pott för badrum och kök så bör du ju nästan våga köpa vilket hus som helst utan att ligga sömnlös. Sedan är du ju så att man inte vill få en kalldusch att man behöver använda denna mille på något man då betalt en miljon för mycket för så gedigen undersökning är fasiken så viktig.
 
  • Gilla
Öjje6 och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om inte kök och badrum är med i denna pott så bör du ju komma väldigt långt. Taket ser du ju normalt både från in och utsida, så då är det ju dränering, gamla stammar, ruttet bjälklag kvar som kan bli dyra överraskningar typ. Beror ju helt på vad det är för typ av hus vilka tråkiga överraskningar som kan komma springande. Är det enstegstätade fasader med ingjutna syllar från 70-talet kan det ju springa iväg om du skulle vilja göra om allt det till modern standard. Är det ett äldre men enklare hus och torpargrund och allt ser rakt o fint ut finns det inte mycket dolt jag kan komma på som skulle kosta 1 miljon. Men jag tror inte du kan få ett bra svar men med en mille extra och egen pott för badrum och kök så bör du ju nästan våga köpa vilket hus som helst utan att ligga sömnlös. Sedan är du ju så att man inte vill få en kalldusch att man behöver använda denna mille på något man då betalt en miljon för mycket för så gedigen undersökning är fasiken så viktig.
Gällande ålder så är ofta äldre hus, säg 30-50 tal, som är i det här skicket, ofta dödsbon.
 
U
Hur mycket gör du själv?

vi har renoverat för en miljon ganska exakt och då har vi fått ny isolering i bjälklag, golvvärme på 80kvm, alla vattenrör nya efter vattenmätare, ny LVVP, all el ny efter elmätaren, komplett badrum och kök, nya parkettgolv, ny panel i innertaket, klätt alla väggar med osb/gips, dränerat och säkert massa mindre saker som jag glömt.

Vi har gjort allt utom el och LVVP själva

Byggarbetsplats inomhus, träreglar och gipsväggar, renovering pågår, röriga verktyg och material, avskalade väggar, belysning upphängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle man ta in arbetskraft är uppskattningen att det kostar x3 ungefär här i stor-Stockholm.
 
  • Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
C
En välförvaltad miljon räcker väldigt långt. Frågan är om vi äntligen är tillbaka till en marknad där rabatten i slutpriserna för renoveringsobjekt avspeglar eller till om med överträffar den ärliga renoveringskostnaden?

Annars tycker jag det varit glest mellan "fynden" senaste decennierna även om utgångspriset ofta är attraktivt.

Vad jag vill säga är alltså egentligen att man åtminstone historiskt inte fått låta sig luras av attraktiva utgångspriser.
 
  • Gilla
Coffey och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Ja hur långt är ett snöre?
En miljon kan räcka till att riva och bygga ett nytt hus för vissa personer. Men för vissa blir det bara ett kök och lite färg i hallen.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Finns schabloner (som är lite av sorten hur långt är ett snöre),men har för mig att totalrenovering kan räknas med 15000/kvm. Men priserna kan ha förändrats under och efter pandemi plus krig.
 
  • Gilla
Kalasson
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Hur mycket gör du själv?

vi har renoverat för en miljon ganska exakt och då har vi fått ny isolering i bjälklag, golvvärme på 80kvm, alla vattenrör nya efter vattenmätare, ny LVVP, all el ny efter elmätaren, komplett badrum och kök, nya parkettgolv, ny panel i innertaket, klätt alla väggar med osb/gips, dränerat och säkert massa mindre saker som jag glömt.

Vi har gjort allt utom el och LVVP själva

[bild]

Skulle man ta in arbetskraft är uppskattningen att det kostar x3 ungefär här i stor-Stockholm.
Mja, det är ju svårt att säga för det beror ju på vad det uppstår för brister. Generellt sett så kan man väl säga att slitjobb fixar jag själv men sånt som är noga lämnar jag gärna bort.
 
  • Gilla
winyl
  • Laddar…
Det är en omöjlig fråga att svara på för att det är så otroligt många faktorer som spelar in.

Som jämförelse så kan jag ju berätta om vår resa där vi totalrenoverade vi vårt hus för 1.6 miljoner.
Stående stockhus från 1950-talet på totalt 3 våningar (källaren är ännu ogjord) totalt 240 kvm.
Bytt tak från plåt till tegel samt förstärkte takstolarna, slet ner allt på utsidan ända till stocken, tilläggsisolerat och bytt fasad, bytt alla fönster och dörrar, murat om sista metern på skorstenen. På insidan så slet vi ner allt ända till stocken, tilläggsisolerat även där, gjorde om planlösningen på båda våningar samt golvvärme på båda våningar. Ett badrum per våning samt en extra toalett. Gjorde även en utbyggnad på ca 10 kvm.
Sambon brukar säga att vi har byggt 2 nya hus, ett på utsidan och ett på insidan.

Hur kom vi så billigt undan med en så omfattande renovering?
- Vi gjorde allt arbete själva förutom dräneringen. Med allt så menar jag precis allt... VVS, El, nätverk, värmesystem, Ventilation, gjutning, badrum, kök. (Gäller att ha kompisar i varje branch). ;)
- Hade turen att ha konto på Ahlsell så kunde köpa allt VVS och EL-materal till bra priser.
- Epoq körde någon black friday kampanj så fick allt därifrån till 50%.
- Det har tagit totalt 6.5 år att göra allt detta på kvällar, helger och ledigheter och semestrar.
- Haft tillgång till bra förvaring inomhus och eftersom det tagit 6 år så har jag kunnat hoppat på massor av kampanjer fast jag vetat om att jag behöver varan först om några år.
- Blev klara precis innan den stora prishöjningen på material.

Mycket beror alltså på de förutsättningarna som man har.

Men en sak vet jag säkert: Om du anlitar byggare att renovera så kommer du inte komma långt för 1 miljon.
 
  • Gilla
Kalasson och 2 till
  • Laddar…
U
U Utsliten och utdömd skrev:
Hur mycket gör du själv?

vi har renoverat för en miljon ganska exakt och då har vi fått ny isolering i bjälklag, golvvärme på 80kvm, alla vattenrör nya efter vattenmätare, ny LVVP, all el ny efter elmätaren, komplett badrum och kök, nya parkettgolv, ny panel i innertaket, klätt alla väggar med osb/gips, dränerat och säkert massa mindre saker som jag glömt.

Vi har gjort allt utom el och LVVP själva

[bild]

Skulle man ta in arbetskraft är uppskattningen att det kostar x3 ungefär här i stor-Stockholm.
svarar mig själv med lite tillägg,
Vi fick tillträde sep 2021 så alla materialpriser har varit post covid.

så man kommer väldigt långt i material för 1 mille, med inräknat arbetskraft får du typ 1 badrum, dränering och värmepump och kanske ett kök utan vitvaror. Och inget djupdykande jobb (stambyte, tilläggsisolering osv) utan det räknas väll typ som underhåll på hus byggda 50-60-tal som är orörda.

samma vy som i tidigare inlägg ser typ ut såhär nu, fast ganska exakt ett år senare.
Modernt inrett vardagsrum och matplats med enkel dekor, tavelvägg, tulpaner och en laptop på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis renoverat för 1 miljon typ

tak 90 000:- (svart)
Dränering 96 000:-
Fönster/tilläggs isolera en långsida + vind 400 000:-
FTX ventilation 130 000:-
Bergvärme/ny vattenbrunn/nya ledningar/nya element 390 000:-

sen har ja säkert tagit runt 150 000:- på ytskikt mm.

enplans hus med källare från -67
260kvm 130 uppe samt 130 källare.

har inte renoverat något i källaren ännu mer än pannrummet och ny garageport.


Allt detta på ca 13 månader. ALL min lediga tid efter arbetstid har gått åt… Skulle aldrig börja resan från början om jag visste vad jag gav mig in i. Men NU äntligen känns de rätt bra :)
 
  • Mörkt hemmabio-rum med stor soffa, världskarta på väggen och påslagen TV.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.