Hejsan
Jag håller på planera lite för nytt badrum och vill saker ska bli rätt och ordentligt gjorda.
Husets ytterväggar är av lersten (obränt tegel)
Först tänkte jag köra med putsade väggar i badrummet på ytterväggarna och placera dusch osv mot dom väggar som kommer vara nya reglade väggar.
Men vart inne o läste om säkert vatten
Och då ska zon 2 som ytterväggarna hamnar i också ha någon sorts tättning vilket jag ej vill göra på dessa väggar då dom ej ska stängas in. hur ska jag gå tillväga ? Kommer väggarna utsättas för så mycket fukt för det är ett badrum så dom måste ha tättskikt? Eller är det bättre låta dom andas?
eller måste jag bygga upp någon vägg på insidan som går att tättskikta och ha någon luftspalt bakom ?
Finns väl risk för kondens osv där bak med tänker jag vilket kommer bli dåligt med då?
Någon som gjort sånt badrum innan med dessa förutsättningar? Eller har kunskapen vilket som är bäst o lämpligast?
tacksam för svar :)
 
Microkatten
Kortfattat kan man väl säga att det går bra att bygga badrum med naturmaterial som lera, trä och kalk. Man får dock vara medveten om att det är ett ett byggnadssätt i utveckling. Men även moderna tätskiktslösningar har ju visat sig att inte vara riskfria och utvecklas också.

Det man får fundera på är bl.a

Golvet, som bör kunna hantera att vatten (i mindre mängder) rinner ner och kan torka upp. T.ex. i torpargrund kan man använda cellglas eller liknande som isoleringsskikt.

Duschutrymmet. En duschkabin går ju att använda, man kan lerputsa med speciell teknik (tadelakt) eller bygga en extra vägg som du är inne på. Duschgolvet bör vara nästintill vattentätt, man kan t ex. använda en balja av lämpligt material.

Rekommendationer i Säkert vatten baseras på modernt byggnadssätt och kan inte direkt överföras på alternativa lösningar. Man får också tänka på att försäkringsbolag kan vara lite kinkiga om man inte följer modernt tätskiktstänk.

Jag kan ge länkar, men om du googlar på "badrum lera" lär du få upp lite intressant läsning.

Hur du bör/kan göra beror som vanligt på ditt hus förutsättningar.
 
Det ända som kommer vara känsligt är 2 st ytterväggar. Gjuter platta med vattenburen golvvärme så golv är inga problem och dusch zon 1 är inga problem utan zon 2 vilket blir ytterväggarna som jag ej vill sätta tättskikt på direkt men vet ej vilket som är värst ha det så det kan suga i sig massa fukt för badrum blir fuktiga eller om man ska stänga så det ej kan suga fukt från badrumshållet?

Microkatten Microkatten skrev:
Kortfattat kan man väl säga att det går bra att bygga badrum med naturmaterial som lera, trä och kalk. Man får dock vara medveten om att det är ett ett byggnadssätt i utveckling. Men även moderna tätskiktslösningar har ju visat sig att inte vara riskfria och utvecklas också.

Det man får fundera på är bl.a

Golvet, som bör kunna hantera att vatten (i mindre mängder) rinner ner och kan torka upp. T.ex. i torpargrund kan man använda cellglas eller liknande som isoleringsskikt.

Duschutrymmet. En duschkabin går ju att använda, man kan lerputsa med speciell teknik (tadelakt) eller bygga en extra vägg som du är inne på. Duschgolvet bör vara nästintill vattentätt, man kan t ex. använda en balja av lämpligt material.

Rekommendationer i Säkert vatten baseras på modernt byggnadssätt och kan inte direkt överföras på alternativa lösningar. Man får också tänka på att försäkringsbolag kan vara lite kinkiga om man inte följer modernt tätskiktstänk.

Jag kan ge länkar, men om du googlar på "badrum lera" lär du få upp lite intressant läsning.

Hur du bör/kan göra beror som vanligt på ditt hus förutsättningar.
 
Microkatten
Gjuten platta kan vara en riskkonstruktion i gamla hus med torpargrund eller mullbänk. Man kan även sätta golvvärme i golv med skumglas och lera.

Inga väggar skall suga åt sig en massa fukt, inte heller i badrum utan tätskikt. Man kan även sätta tätskikt på väggar med lertegel, men personligen skulle jag gå på andra alternativ då det är mycket svårt att få tidiga varningar om det blir problem bakom ett tätskikt. Lera har ju en förmåga att försvinna vid för mycket vatten...

Som sagt var, titta på länkarna vid föreslagen googling för mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.