Vi köpte en ice peach förra året som har övervintrat i vårt växthus. Den är planterad i en frigolitkruka och vi satte en värmekabel i krukan som är kopplad till en termostat så att den går på om det blir kallare än +2 grader. Det verkar ha fungerat bra i vinter trots ner mot -20 som kallast. Den blommade härom veckan och ser väldigt fin ut.
 
O
D Dublin skrev:
Vi köpte en ice peach förra året som har övervintrat i vårt växthus. Den är planterad i en frigolitkruka och vi satte en värmekabel i krukan som är kopplad till en termostat så att den går på om det blir kallare än +2 grader. Det verkar ha fungerat bra i vinter trots ner mot -20 som kallast. Den blommade härom veckan och ser väldigt fin ut.
smart. Fick svar från leverantören att de rekommenderar att Linda in krukan i tex bubbelplast vintertid, samt någon säckväv eller annan textil över plantan. Någon typ av frostvakt på det så känns det som man är rätt säker.
 
O olsjo skrev:
smart. Fick svar från leverantören att de rekommenderar att Linda in krukan i tex bubbelplast vintertid, samt någon säckväv eller annan textil över plantan. Någon typ av frostvakt på det så känns det som man är rätt säker.
Jo, vi täckte den med säckväv över vintern. Det ska bli spännande att se om det blir någon frukt i år.
 
O
D Dublin skrev:
Jo, vi täckte den med säckväv över vintern. Det ska bli spännande att se om det blir någon frukt i år.
Verkar som man kan behöva hjälpa till med pollineringen eftersom humlorna inte riktigt kommer igång så tidigt när det blommar. Jag pillade runt lite på mina blommor igår för att sprida pollen, men får se om det orkar ge någon frukt såhär första året.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Verkar som man kan behöva hjälpa till med pollineringen eftersom humlorna inte riktigt kommer igång så tidigt när det blommar. Jag pillade runt lite på mina blommor igår för att sprida pollen, men får se om det orkar ge någon frukt såhär första året.
Jo, frugan går runt med en sminkborste och leker humla här :):)
 
  • Gilla
olsjo
  • Laddar…
O
D Dublin skrev:
Jo, frugan går runt med en sminkborste och leker humla här :):)
Fick besök av en humla förut.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
O
Jiji Jiji skrev:
Här i Skåne odlar vi persikor utomhus. Det som oftast är problem är att de blommar innan insekterna har vaknat och att man då kan få hjälpa till med pollinering. Vissa vårar fryser blommorna bort och då blir det ingen frukt.

Linköping har relativt bra klimat. (I Norrköping växer det persikor utomhus men Linköping har nog lite hårdare klimat.)

I ett uterum skulle jag helt klart testa. Skydda dock för vårsolen med lite skuggväv, välj en härdig sort och ha en rejält tilltagen kruka så tror jag att det kommer att gå utmärkt. Tänk på att persikor blommar tidigt på våren och hjälp till med pollineringen med en pensel.
hej! Den har nu stått i uterummet hela vintern. Lindade in krukan i bubbelplast och la säckväv över grenarna. Nu börjar det bli varma eftermiddagar i uterummet men fortfarande minusgrader på natten. Snart kommer det bli väldigt varma eftermiddagar där inne, med sommarklimat från ca lunchtid.
Hur bör jag hantera trädet nu? Hur länge ska säckväven vara kvar? Förra året när jag beställde det så blommade det i slutet på april vid planteringen och vi hann få några mogna persikor så det kanske bara är att hålla säckväven så länge som möjligt och försöka skjuta på blomningen?
 
Redigerat:
Hej igen, nu börjar ju nästa, lite knepiga fas. Trädet bör få var fritt och luftigt när det är dag och plusgrader men det behöver skyddas mot nattens minusgrader. Idealet hade varit om du kunde klä på trädet skydd igen framåt kvällen men låta det vara luftigt på dagen. Trädet kommer blomma enligt sin inprogramerade fas, så det blir som det blir med det. Du får agera insekt själv och befrukta med pensel.

Jag antar att jorden inte är frusen? Det är egentligen huvudsaken och att knopparna skyddas mot snabba omslag i temperatur. Lite skuggning kan behövas i den starka vår solen. Täckväv eller ett skirt tyg brukar fungera.
 
O
Jiji Jiji skrev:
Hej igen, nu börjar ju nästa, lite knepiga fas. Trädet bör få var fritt och luftigt när det är dag och plusgrader men det behöver skyddas mot nattens minusgrader. Idealet hade varit om du kunde klä på trädet skydd igen framåt kvällen men låta det vara luftigt på dagen. Trädet kommer blomma enligt sin inprogramerade fas, så det blir som det blir med det. Du får agera insekt själv och befrukta med pensel.

Jag antar att jorden inte är frusen? Det är egentligen huvudsaken och att knopparna skyddas mot snabba omslag i temperatur. Lite skuggning kan behövas i den starka vår solen. Täckväv eller ett skirt tyg brukar fungera.
Blomningen är väl ändå styrd mot klimatet, så om det skyddas från sol/ljus borde det väl vakna senare?
Hur som helst. Nu står det alltså, och har gjort hela vintern, med en täckväv över grenarna. Nu är det alltså tid att ta av denna på dagarna, men sätta på den igen på natten?

Jag har inte känt på jorden. Men jag tror inte den är frusen, den står på ett altangolv någon halvmeter över marken och dessutom på en frigolitskiva. Runt krukan är det bubbelplast och jag la ett tjockt lager löv på jorden. Den står även längst in i uterummet vid väggen till huset.
 
Nej det är betydligt mer komplicerat än klimatet hur lignosers vegetativa faser fungerar. Det är därför det är så komplicerat att flytta ett träd från tex Medelhavet till Sverige, men även inom Sverige kan det vara knepigt. Dessutom är många växter styrda av antalet mörka timmar, dagar med temperaturer under viss nivå på hösten etc. Prunus är en sådan art som har ett oerhört komplext system för blomning.

Men ja när dagarna blir längre och varmare ska persikan vakna, lite försiktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.