Bytte läckt och papp på taket för 20 år sedan allt under såg bra ut och vi behöll teglet som håller fint fortfarande.
Har en ren söder sida utan störningar så borde gå att fylla den sidan ganska full. Är det vettigt att byta igen innan man investerar i solceller eller är det ett relativt litet jobb i framtiden att plocka bort cellerna för att byta under? Tänker att ligger det celler över nästan hela taket kommer det under hålla många år till och norra sidan går ju att lägga om utan att det berör cellerna.
Så frågorna är.
Hur mycket jobb är det när man behöver lossa cellerna och lägga tbx dem?
Vettigt att installera på ett 20 gammalt tak utan att byta först?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Bytte läckt och papp på taket för 20 år sedan allt under såg bra ut och vi behöll teglet som håller fint fortfarande.
Har en ren söder sida utan störningar så borde gå att fylla den sidan ganska full. Är det vettigt att byta igen innan man investerar i solceller eller är det ett relativt litet jobb i framtiden att plocka bort cellerna för att byta under? Tänker att ligger det celler över nästan hela taket kommer det under hålla många år till och norra sidan går ju att lägga om utan att det berör cellerna.
Så frågorna är.
Hur mycket jobb är det när man behöver lossa cellerna och lägga tbx dem?
Vettigt att installera på ett 20 gammalt tak utan att byta först?
Finns ingen anledning att byta ett 20 år gammalt tak. Finns många fall där taken är betydligt äldre som det läggs solceller på.
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vettigt att installera på ett 20 gammalt tak utan att byta först?
ja taket bör klara solcellernas beräknade livslängd
 
Jag har också 20 år på taket och kommer inte lägga om för solceller. Man får förstås besiktiga taket ordentligt innan man kör igång.
 
O
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har också 20 år på taket och kommer inte lägga om för solceller. Man får förstås besiktiga taket ordentligt innan man kör igång.
Jag satte upp på 22 årigt tak. Gick över och bytte trasiga pannor, sopade bort mossa samt sprutade GrönFri.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Bytte läckt och papp på taket för 20 år sedan allt under såg bra ut och vi behöll teglet som håller fint fortfarande.
Har en ren söder sida utan störningar så borde gå att fylla den sidan ganska full. Är det vettigt att byta igen innan man investerar i solceller eller är det ett relativt litet jobb i framtiden att plocka bort cellerna för att byta under? Tänker att ligger det celler över nästan hela taket kommer det under hålla många år till och norra sidan går ju att lägga om utan att det berör cellerna.
Så frågorna är.
Hur mycket jobb är det när man behöver lossa cellerna och lägga tbx dem?
Vettigt att installera på ett 20 gammalt tak utan att byta först?
Varför ska taket bytas om skicket på det är bra?
I min värld byts saker och ting när det behövs inte förr. Det finns många äldre hus där taket aldrig är bytt. Takpannorna däremot kanske behöver bytas och. Enda anledningentill komplett takbyte i ditt fall skulle i så fall vara att taket inte klarar lasten med panelerna och snölast. Byta tak var 20 år som många gör "för att" förstår jag inte vitsen med.
Men var och en gör som den vill.
 
G Guzzen1 skrev:
Varför ska taket bytas om skicket på det är bra?
För den som inte gör jobbet själv är det ju förknippat med en kostnad att ta ner och lägga tillbaka ett soltak. Det betyder att man behöver ta detta i beaktande när man gör en förändring på taket. Är man i närheten av livslängden på taket så är det antagligen rimligt att lägga om taket även om man gör det ett par år för tidigt. Har man tio år kvar på taket så är det antagligen värt besväret att plocka ner panelerna och lägga tillbaka dessa.

Allt beror ju på skicket på taket vs kostnaden för att lyfta panelerna av och på. Konstigare än så är det ju inte.
 
Tack för flera bra inlägg och jag ser att flera har kommit fram till samma sak som mig att det går att lägga på utan att det är helt nytt under. Att själva konstruktionen ska hålla är ju självklart men det är ju ett tvång även om man byter till nytt eller nyligen har gjort det.
Får man koppla ur och in solpanelerna själv? Blir det för tidigt kanske det finns garanti man förstör men efter den tiden hur ser reglerna ut runt detta?
 
MathiasS MathiasS skrev:
För den som inte gör jobbet själv är det ju förknippat med en kostnad att ta ner och lägga tillbaka ett soltak. Det betyder att man behöver ta detta i beaktande när man gör en förändring på taket. Är man i närheten av livslängden på taket så är det antagligen rimligt att lägga om taket även om man gör det ett par år för tidigt. Har man tio år kvar på taket så är det antagligen värt besväret att plocka ner panelerna och lägga tillbaka dessa.

Allt beror ju på skicket på taket vs kostnaden för att lyfta panelerna av och på. Konstigare än så är det ju inte.
Livslängden är väl helt individuell. Om sponten eller är bra så byter man väl inte oavsett ålder. Min kåk är från 1963 och taksponten är aldrig bytt. Det är i mycket gott skick. Pannorna är bytta för 15 år sedan. Skulle man följa livslängdsråden skulle taket vara inne på sitt andra byte. Det är rena vansinnet. Det finnas annat att bränna pengar på.
 
G Guzzen1 skrev:
Livslängden är väl helt individuell. Om sponten eller är bra så byter man väl inte oavsett ålder. Min kåk är från 1963 och taksponten är aldrig bytt. Det är i mycket gott skick. Pannorna är bytta för 15 år sedan. Skulle man följa livslängdsråden skulle taket vara inne på sitt andra byte. Det är rena vansinnet. Det finnas annat att bränna pengar på.
Ja precis. Det var du som frågade varför taket skulle bytas om det var i bra skick och ingen har sagt att det ska bytas om det är i bra skick. Däremot är skicket något som måste utvärderas innan man lägger på paneler. Har man bara några år till takrenovering gör man det sannolikt bäst innan man lägger på paneler.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Så hur många extra år tror ni man får ut av taket om stora delar av det blir täckt av paneler då?
 
MathiasS MathiasS skrev:
För den som inte gör jobbet själv är det ju förknippat med en kostnad att ta ner och lägga tillbaka ett soltak. Det betyder att man behöver ta detta i beaktande när man gör en förändring på taket. Är man i närheten av livslängden på taket så är det antagligen rimligt att lägga om taket även om man gör det ett par år för tidigt. Har man tio år kvar på taket så är det antagligen värt besväret att plocka ner panelerna och lägga tillbaka dessa.

Allt beror ju på skicket på taket vs kostnaden för att lyfta panelerna av och på. Konstigare än så är det ju inte.
Åter igen, varför ska ett tak i bra skick bytas? Livslängd på tak är ju tydligen något som bestämts till 30 år eller så. Det finns många som byter tak då därför att dom blivit itutade att taket ska bytas efter en vissd tid. Man får det nästan att låta som att taket kommer nerfarande om man inte byter ut det.
Med samma resonemang borde hela kåken bytas efter ett visst antal år.
Mitt tak är 60 år och i kanonskick. Jag skulle aldrig komma på tanken att byta det i nuläget och det ska upp solpaneler också. Solpanelsföretaget var mäkta imponerade av mitt tak med tanke på ålder och dom såg ingen anledning att byta.
 
G Guzzen1 skrev:
Åter igen, varför ska ett tak i bra skick bytas? Livslängd på tak är ju tydligen något som bestämts till 30 år eller så. Det finns många som byter tak då därför att dom blivit itutade att taket ska bytas efter en vissd tid. Man får det nästan att låta som att taket kommer nerfarande om man inte byter ut det.
Med samma resonemang borde hela kåken bytas efter ett visst antal år.
Mitt tak är 60 år och i kanonskick. Jag skulle aldrig komma på tanken att byta det i nuläget och det ska upp solpaneler också. Solpanelsföretaget var mäkta imponerade av mitt tak med tanke på ålder och dom såg ingen anledning att byta.
vem säger att ett bra tak ska bytas?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Så hur många extra år tror ni man får ut av taket om stora delar av det blir täckt av paneler då?
Eller färre? Jag har en känsla av att läkt och papp under pannorna knappast får förlängd livslängd av att pannorna ligger i ständig skugga och därmed inte värmer/torkar som de gjort i alla år tidigare..
Har inget som stödjer detta, bara en svag tanke härifrån
 
G GustH skrev:
Eller färre? Jag har en känsla av att läkt och papp under pannorna knappast får förlängd livslängd av att pannorna ligger i ständig skugga och därmed inte värmer/torkar som de gjort i alla år tidigare..
Har inget som stödjer detta, bara en svag tanke härifrån
Jag tror kanske tvärtom, särskilt pappen mår inte bra av för mycket sol på pannorna.
Pappen torkar ut och får torrsprickor så tror inte att det är en nackdel med lite skydd ovanför pannorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.