Förra året byggde jag ett litet tak över en veranda pga sjukdom så blev det inte helt klart och har nu lite funderinar.

Det är alltså råspont, sedan en tjockare takpapp och på det ett falsat plåttak.
Råsponten är obehandlad och har under senare delen av hösten varit väldigt blöt och är nu lite möglig. Ingen fara i sig utan bara att måla om jag skulle vilja.
Men jag skulle vilja ha ett innertak och är då ganska fundersam över fukten.
Anledningen att så mycket fukt hamnade under råsponten tror jag var att det låg snö ovanpå som gjorde taket kallt så även råsponten som mer eller mindre liger direkt an mot plåttaket. Vilket gör att fuktig luft kondenserade.

Hur ska jag göra om jag nu vill ha ett innertak av någon slags panel, som självklart ska målas, men hur hindrar jag fukten att fortsätta att kondensera mot råsponten och sedan droppa ned genom panelen?

- Ventilation, borde ju på ett sätt bara göra saken värre.
- måla råsponten, skyddar den, men hindrar inte vatten från att läcka ned genom panelen.
- Göra helt tätt kommer ju heller inte att funka, finns ju inget som är helt tätt.

Jag har aldrig haft falsat plåttak förut och vet inte riktigt hur man ska göra och har inte hittat något bra heller.

Tacksam för vettiga råd.
 
A a_aronsson skrev:
Förra året byggde jag ett litet tak över en veranda pga sjukdom så blev det inte helt klart och har nu lite funderinar.

Det är alltså råspont, sedan en tjockare takpapp och på det ett falsat plåttak.
Råsponten är obehandlad och har under senare delen av hösten varit väldigt blöt och är nu lite möglig. Ingen fara i sig utan bara att måla om jag skulle vilja.
Men jag skulle vilja ha ett innertak och är då ganska fundersam över fukten.
Anledningen att så mycket fukt hamnade under råsponten tror jag var att det låg snö ovanpå som gjorde taket kallt så även råsponten som mer eller mindre liger direkt an mot plåttaket. Vilket gör att fuktig luft kondenserade.

Hur ska jag göra om jag nu vill ha ett innertak av någon slags panel, som självklart ska målas, men hur hindrar jag fukten att fortsätta att kondensera mot råsponten och sedan droppa ned genom panelen?

- Ventilation, borde ju på ett sätt bara göra saken värre.
- måla råsponten, skyddar den, men hindrar inte vatten från att läcka ned genom panelen.
- Göra helt tätt kommer ju heller inte att funka, finns ju inget som är helt tätt.

Jag har aldrig haft falsat plåttak förut och vet inte riktigt hur man ska göra och har inte hittat något bra heller.

Tacksam för vettiga råd.
Till att börja med måste du kolla så att underlagspappen/plåttaket är tätt.
Är det det så är uppbygganden sen utifrån och in: Plåt, Läkt, takpapp, spont, Luftspalt, vindpapp, isolering, ångbroms/spärr, gles, innertak
Illustration av ett värmeisolerat tak med beskrivning och numrerade komponenter; ventilation, vindskydd, isolering, och beklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Till att börja med måste du kolla så att underlagspappen/plåttaket är tätt.
Är det det så är uppbygganden sen utifrån och in: Plåt, Läkt, takpapp, spont, Luftspalt, vindpapp, isolering, ångbroms/spärr, gles, innertak
[bild]

[länk]
Plåten och pappen är tät.
Uppbyggnaden du hänvisar till är jag bekant med vilket transporterar bort fukten genom att det konserar under plåten och droppar ned på takpappen. Men den gäller inte för falsat plåttak, vilket jag skrev att det gällde.
Där man utifrån har plåt, lite tjockare papp (vet inte vad den heter) och sen råspont.
Teknisk ritning av takkonstruktion med numrerade delar, snittvy, byggnadselement, detaljillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är där under jag inte blir riktigt klok på hur jag ska göra.
 
A a_aronsson skrev:
Plåten och pappen är tät.
Uppbyggnaden du hänvisar till är jag bekant med vilket transporterar bort fukten genom att det konserar under plåten och droppar ned på takpappen. Men den gäller inte för falsat plåttak, vilket jag skrev att det gällde.
Där man utifrån har plåt, lite tjockare papp (vet inte vad den heter) och sen råspont.
[bild]

Men det är där under jag inte blir riktigt klok på hur jag ska göra.
Vad är skillnaden mot falsat plåttak då - oavsett pannplåt, falsat, taktegel eller annat så är ju uppbygganden densamma (även om pappen må vara tjockare) ?
Om problemet är kondens så är tricket att inte låta varm fuktig luft direkt träffa råsponten underifrån...
Kondens mot plåten kommre ju droppa ned på pappen och ledas ned från taket (så länge pappen är tät, vilket den bör vara)
 
Men är verandan igenbyggd?annars är det ju samma temperatur på båda sidor?
Men annars bygger man luftspalt mot råsponten öppet i takfoten så det blir genomdrag
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Verandan är inte ingenbygd, det är ju samma temp, men om det ligger snö på taket så kyler det ju undersidan av råsponten där vattnet kan kondensera. Hade ju inte varit någon fara att ha det öppet, då hade jag bara målat råsponten.

Luftspalt går ju att få till, blir ju tjockleken på takstolarna/reglarna, men frågan är vart jag ska ha lufthålen, men är ändå rädd att det kommer att droppa ned på ovansidan panelen jag tänker ha som innertak.

Röd vägg, vit karm, person speglad i fönster, snö på takkanten, trästaket i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion under tak på byggnad, naturligt ljus, röda väggelement, träd i bakgrunden, snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälkar under tak, svart regnränna, röd vägg, daggdroppar, arkitektonisk detaljbild, byggstruktur, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
A a_aronsson skrev:
Verandan är inte ingenbygd, det är ju samma temp, men om det ligger snö på taket så kyler det ju undersidan av råsponten där vattnet kan kondensera. Hade ju inte varit någon fara att ha det öppet, då hade jag bara målat råsponten.

Luftspalt går ju att få till, blir ju tjockleken på takstolarna/reglarna, men frågan är vart jag ska ha lufthålen, men är ändå rädd att det kommer att droppa ned på ovansidan panelen jag tänker ha som innertak.

[bild][bild][bild]
A a_aronsson skrev:
Verandan är inte ingenbygd, det är ju samma temp, men om det ligger snö på taket så kyler det ju undersidan av råsponten där vattnet kan kondensera. Hade ju inte varit någon fara att ha det öppet, då hade jag bara målat råsponten.

Luftspalt går ju att få till, blir ju tjockleken på takstolarna/reglarna, men frågan är vart jag ska ha lufthålen, men är ändå rädd att det kommer att droppa ned på ovansidan panelen jag tänker ha som innertak.

[bild][bild][bild]
Är du säker att missfärgningarna uppkommit nu? Det kan ju vara väldigt varierande kvalitet på roteflak generellt. Eller är det fuktigt nu?
 
Superful skiss här.
Skiss av takkonstruktion med plåt, papp, råspont, reglar, luftspalt och pärlspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade ju tänkt att bara spika pärlspont eller annan panel direkt på takstolarna/reglarna. Ingen isolering och inga lufthål. Men har som jag beskrivit blivit väldigt orolig för kondensen som bildas under råsponten så att den inte ska förstöra panelen från ovansidan.

I pärlsponten/panelen så är planen också att sätta några downlights, som kanske heller inte uppskattar väta och fukt.
 
E epw skrev:
Är du säker att missfärgningarna uppkommit nu? Det kan ju vara väldigt varierande kvalitet på roteflak generellt. Eller är det fuktigt nu?
Inte fuktigt nu men var rejält blött i början av vintern när det är mera fuktigt i luften.
Takutsprång med träbjälkar, regnrännor, röd husvägg, skogsbakgrund, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild från slutet av sommaren, är ju inte helt representativ, men ser ju klart bättre ut då.

den blev iofs rejält blöt pga regn innan pappen hann på nör det byggdes med. Svällde och skapade en del problem, men torkade och det ordnade sig.
 
Det kanske inte är något stort problem utan bara är att bygga in. Kanske är jag som oroar mig i onödan.
 
S
Jag skulle vara mer orolig för takkonstruktionen än eventuell kondensfukt. Takfoten hålls ju bara upp av de där ditskruvade kilarna.
Man brukar lägga bärlinan som stöd under takreglarna.
 
E
Jag skulle tro att missfärgningen är från när det blöttes ner vid läggning. Har svårt att se att det skulle kunna bli sådär när konstruktionen är öppen. Att bräda in det gör det således eventuellt sämre om det inte luftas. På med mögelmedel och håll koll på utvecklingen. Att det ska kunna skilja så många grader på undersida och översidan pga snö har jag också svårt att tro.
 
S sinuslinus skrev:
Jag skulle vara mer orolig för takkonstruktionen än eventuell kondensfukt. Takfoten hålls ju bara upp av de där ditskruvade kilarna.
Man brukar lägga bärlinan som stöd under takreglarna.
Takkonstruktionen håller. Valde att inte lägga bärlinan under för att göra det mera nätt i konstruktionen. Har istället takstolarna på cc 65 istället för 120. Kommer inte bli någon stor belastning. Kommer det att bli 120cm snö så får jag helt enkelt skotta. Finns andra tak som måste skottas då ändå.
 
E epw skrev:
Jag skulle tro att missfärgningen är från när det blöttes ner vid läggning. Har svårt att se att det skulle kunna bli sådär när konstruktionen är öppen. Att bräda in det gör det således eventuellt sämre om det inte luftas. På med mögelmedel och håll koll på utvecklingen. Att det ska kunna skilja så många grader på undersida och översidan pga snö har jag också svårt att tro.
Har blivit mera missfärgat under början av vintern och var då fuktigt under.
Är ju bara att känna eller titta på undersidan av ett plåttak ute som det ligger snö på, så är det blött under. (Vedbod, ridhus m.m.)

Får kanske måla innan jag täcker in, samt se till att det kan lufta.
 
A a_aronsson skrev:
Verandan är inte ingenbygd, det är ju samma temp, men om det ligger snö på taket så kyler det ju undersidan av råsponten där vattnet kan kondensera. Hade ju inte varit någon fara att ha det öppet, då hade jag bara målat råsponten.

Luftspalt går ju att få till, blir ju tjockleken på takstolarna/reglarna, men frågan är vart jag ska ha lufthålen, men är ändå rädd att det kommer att droppa ned på ovansidan panelen jag tänker ha som innertak.

[bild][bild][bild]
Sådär ser väl i princip allt obehandlat virke ut om det utsatts för fukt ngn säsong - iaf har mina takfötter sett ut så innan behandling när jag byggt tex vedbod
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.