Hej, vi bor i Nyproduktion och dessa prickar (bilder) finns på väldigt många väggar och även i taket. Vad är det för något ?
 
  • Liten skada eller hål i jämn grå yta, fokuserad bild, minimalistisk, möjlig väggtextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit texturerad vägg med en liten spricka eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå vägg med små skador eller spikar som har tagits bort. Enkel, neutral bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå vägg med en liten skada eller spricka, skugga, minimalistisk, vertikal bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur stora är de? Ser ut som skruv- eller spikskallar tycker jag.
 
  • Gilla
kjellinge och 7 till
  • Laddar…
Dåligt utfört arbete är vad det är. Rent praktiskt är det de skruvar som håller fast gipsskivorna som täcker golv och tak. Man brukar spackla på dessa. När spacklet torkar så sjunker det, man måste därför låta det torka, slipa av, spackla igen och upprepa till man får en bra yta. Här har man slarvat.
 
  • Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hur stora är de? Ser ut som skruv- eller spikskallar tycker jag.
tack för svaret. Ca 1 cm men de är placerade lite precis var som på väggen utan någon regel eller liknande bakom på vissa ställen
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Dåligt utfört arbete är vad det är. Rent praktiskt är det de skruvar som håller fast gipsskivorna som täcker golv och tak. Man brukar spackla på dessa. När spacklet torkar så sjunker det, man måste därför låta det torka, slipa av, spackla igen och upprepa till man får en bra yta. Här har man slarvat.
tack, ja det är väldigt många vill jag säga. Skulle tippa på mellan 20-30 på en yta å 120kvm
 
Spiky Spiky skrev:
tack, ja det är väldigt många vill jag säga. Skulle tippa på mellan 20-30 på en yta å 120kvm
Om de kortat tiden mellan spackling och slipning så borde det sjunka relativt konsekvent. Möjligtvis borde groparna kunna öka gradvis i någon form av rimlig ordning att arbeta i.
Att det är gropar även där det inte finns reglar är märkligare. Möjligtvis har de dragit upp en gipsskiva någonstans, kommit på att det var fel, flyttat den och dragit i nya skruv. Men det borde ju isf. inte gälla all skivor utan bara någon enstaka kan man tycka. Vad säger de ni köpt av?
 
Ser ut som en del buktar utåt.. tror snarare dom skruvat i tomma intet, eller spikat... Då kryper dom ur skivan efter ett tag
 
  • Gilla
Busso och 1 till
  • Laddar…
YuveYu YuveYu skrev:
Ser ut som en del buktar utåt.. tror snarare dom skruvat i tomma intet, eller spikat... Då kryper dom ur skivan efter ett tag
Det stämmer, någon är insjunken och några buktar ut. Majoriteten av alla de jag hittat buktar utåt någon enstaka mm men är klart kännbart med pekfingret.
 
S Svante Svenson skrev:
Om de kortat tiden mellan spackling och slipning så borde det sjunka relativt konsekvent. Möjligtvis borde groparna kunna öka gradvis i någon form av rimlig ordning att arbeta i.
Att det är gropar även där det inte finns reglar är märkligare. Möjligtvis har de dragit upp en gipsskiva någonstans, kommit på att det var fel, flyttat den och dragit i nya skruv. Men det borde ju isf. inte gälla all skivor utan bara någon enstaka kan man tycka. Vad säger de ni köpt av?
jag har inte kommit så långt med att fråga byggarna vad detta kan vara. Vet att efter 2-3 år ska de komma och åtgärda alla misstag samt sprickor som kan uppstå då det är nyproduktion. Jag blev mest fundersam på vad det kan vara. Bodde i nyproduktion tidigare utan dessa runda cirklarna. Men några av dessa cirklarna på bilderna buktar utåt ?
 

Bästa svaret

Är det OSB eller plywodd bakom? I så fall kan de ju ha skruvat gipset lite hur som helst och inte tagit hänsyn till några reglar.

Känns som att det kan vara kombination av två saker här. Att spacklet sjunker när det torkar är en förklaring. Samtidigt är ju mänden spackel och den potentiella sjunkningen minimal OM man har dragit skruvana till korrekt djup. Har man slarvat och dragit skruvarna för djupt in i skivan så behöver man kladda på med mer spackel och då också få större risk för insjunkning. Har man dessutom lite tidspress så har inte spacklet hunnit sjunka färdigt innan man drar på färgen.

Jag brukar vara väldigt noga med djupet på skruvarna och då brukar det sällan behövas fler än en omgång spackel på skruvskallarna. Som hemmapulare tar projekten också alltid så lång tid så spacklet hinner verkligen bli kruttort innan det är dags för målning :p
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det är snickarna som har slarvat dragit skruvarna för hårt så att papperet på gipsen gått sönder då sitter inte skivan stumt utan fjädrar lite dom måste skruva om spackla o måla måla om
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det är skruvar som inte sitter fast. Och då är det även så att gipsskivorna är inte ordentligt skruvade heller… ta kontakt med berörd entrepenör och be dom åtgärda. det behövs sannolikt skruvas i mer skruv som nyper i en regel för att gipsen skall sitta ordentligt och att ni skall slippa att skarvar dessutom spricker pga rörelser i skivorna

testa å tryck lite på väggar där detta finns. Om väggarna sviktar så att fler skruv ploppar ut är det generalfel
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Entreprenörerna ska göra om och göra rätt. Solklar reklamation. Du har rätten på din sida.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.