Tänkte dra tomrör för högtalare i helgen men är skälv inte så intresserad av musik. Men vill dra rör ändå nu när huset är öppeet (nybygge) då det är så enkelt att dra in.

Nedervåningen har vi tänkt 5.1 ljud men resterande är inget planerat.

Var hade du valt att placera högtalare om du fick fris händer?

Ska man göra något för trädgården? Altanen?

Osäker på forum-del.
 
  • Arkitektonisk planritning av en bostad med dimensioner, rum och möbleringssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus med fem sovrum, badrum, kök, och allrum, samt carport och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, sektionsvy av byggnad, mått specificerade, sadeltak, 18-graders lutning, dimensioner i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk noga igenom placeringen av 5.1 ljudet. För att få bra upplevelse ska bakhögtalarna kunna placeras en bit bakom lyssningpositionen (ju längre ifrån desto mindre känsligt i höjdled). Kommer soffan placeras mot vägg kan ni hellre satsa på en bra ljudformande enhet (virtuell surround).

Övriga rum stereohögtalare efter behov, kan vara placerade i taket. Tänker ni ha tv i köket kan det ju vara trevligt att kunna koppla den till bättre högtalare (man kanske vill ha en mindre skärm, men de dåliga högtalarna som då kommer med låter illa på de volymer som krävs i frukoststöket).

Satsa på rejäla utomhushögtalare som kan synkas mot inomhus. Trevligt att kunna röra sig in/ut vid trädgårdfester med kontinuerlig ljudbild.
 
Tänkte sätta de bakre högtalarna för 5.1 ljudet i taket ovanför soffan. Vet inte om det ska vara så nära väggen som möjligt, eller en bit ut?

Annars, hur ska man placera högtalarna i köket? I i köksdelen och en vid matbordet? Eller i par vid varje del?

Räcker det med 1 i badrum eller behöver man 2?

Väldigt novis på ljud
 
Kan du rita in tilltänkt placering av soffa och tv?
 
Något såhär är det tänkt:

Översta våningen, planritning, kök, vardagsrum, balkong, matsal, sovrum, badrum, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en lägenhetsplan med två sovrum, kök, vardagsrum, badrum och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror som sagt att det kommer bli dålig surroundupplevelse om du placerar bakhögtalarna i taket och soffan mot väggen. Betydligt bättre om du kan flytta ut soffan en bit, troligen även bättre med väggmonterade högtalare.

Angående bakgrundsmusik kan det ju vara trevligt att förbereda för stereohögtalare i taket i gemensamhetsrummen. Går ju att använda en monohögtalare sen istället, men blir sämre ljud.
 
Jag drog en del tomrör såhär så får vi se om jag tar fram dom i framtiden. Något som saknas? Drar allt ner till tvn på nedre plan så allt kan kopplas in i tv-möbeln. Ska man dra tomrör för sub också? Är det högtalarkabel den ansluts med också?

Arkitektritning av en lägenhetsplan, visar rumsuppdelning och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk planritning av hus med rum, mått och markerade punkter, sannolikt för inspektion eller justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, dra ett rör till subben med, finns trådlösa men begränsar ju urvalet och driver upp priset. Kopplas oftast med koax (RCA) men en del kan man koppla med högtalarkabel (men då blir det svårt att använda sub-utgången på receivern).
 
Ser ganska stor ut när jag googlar RCA. Vad behövs för rör till den? Och var tror du den står bäst?
 
G gimmok skrev:
Ser ganska stor ut när jag googlar RCA. Vad behövs för rör till den? Och var tror du den står bäst?
Jag skulle ställt den i hörnet bredvid soffan. Då är den ur vägen och du får akustisk hjälp av hörnet att få mer bas. Bättre att kunna dra ner nivån på suben än att den blir för svag.
 
G gimmok skrev:
Jag drog en del tomrör såhär så får vi se om jag tar fram dom i framtiden. Något som saknas? Drar allt ner till tvn på nedre plan så allt kan kopplas in i tv-möbeln. Ska man dra tomrör för sub också? Är det högtalarkabel den ansluts med också?
Tycker din egen "sketch" visar bäst placering för 5.1 ljud & placera bakhögtalarna rätt högt lite riktade nedåt (för att slippa direktljud då du hör källan, & det blir jobbigt), & vad gäller subwoofers placering så är det lite "vanskligare" eftersom ljudvågorna är så långa & man inte riktigt vet vart dom tar vägen.

Men som David Wallin just skrev så får en sub oftast hjälp från hörnplacering.
Men det skulle nog kunna fungera bra även på vänster sida om soffan emot trappen.
 
Tack för hjälp!
 
G gimmok skrev:
Ser ganska stor ut när jag googlar RCA. Vad behövs för rör till den? Och var tror du den står bäst?
Du köper ju oterminerad och sätter kontakter, de avsedda för ljud är ju dock ofta dubbla:
https://www.thomann.de/se/cae_63000_insert_kabel.html
Men, leta lite så hittar du nog mono med. Ska man vara noga ska det ju vara 50 Ohm för analogt ljud, de flesta mono är nog 75 Ohm (antennkabel, SPDIF, videokabel mm), men har använt 75 Ohm spdif kabel till analogt ljud utan bekymmer.
 
Jag skulle absolut dra ut rör till altanen. Har själv ett par Klipsch AW-650 satt under taköverhänget mot pergolan. I mitt fall är det öppet för ventilation av vinden så kan dra in kablarna där men sedan skulle det varit väldigt nice med ett rör ner för att kunna ha förstärkaren i köket så att blåtanden funkar ut till altanen, har inte orkat krångla färdigt detta än då vi planerar att renovera köket i närtid så nu plockar jag in och ut en Aiyima A08 och kopplar in den ute vid vackert väder, blir det risk för regn får den åka in igen. =)
 
Jag har förberett med ett rör under takfoten över altanen. Kanske kommer en markis över altanen och då är högtalarna ovanför denna, men det får väl duga tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.