I de flesta fall så ligger uppfarten och dess garage/carport i relativt nära anslutning till den allmänna vägen. Det innebär att man oftast inte behöva fundera så mycket på utrymme för att svänga och backa sina bilar då det oftast då ligger en lång väg i 90 graders läge relativt när uppfarten.

Men i vårt fall så har vi en tomt där uppfarten i praktiken är en grusväg som passerar vårt hus och sedan avslutas med en snedställd carport för två bilar. Se bifogad skiss över vår uppfart och tomt. Detta medför att du i nuläget inte kan vända bilen när du väl parkerat den. Du får alltså välja att antingen köra in och backa hela vägen ut. Eller backa in och sedan köra hela vägen ut. Inte så vidare praktiskt och givetvis alltid risk för skador på bilarna när man backar.

Nu tänker vi göra om parkeringsdelen av uppfarten och riva den nuvarande carporten som är relativt sliten och jag har funderat ett tag på hur man kan lösa det så att man fortfarande får en carport men samtidigt kan köra upp och parkera och sedan backa och köra ner. Dvs så man kan vända på ett enkelt sätt.

Jag bifogar bilder med mått och det mest logiska är att utöka uppfarten runt hörnet av huset samt fram till trädet som är markerat på skissen. Jag vill undvika att fälla träd och är osäker på hur mycket plats man egentligen behöver samt om det finns någon smart carport i vinkel som man kan nyttja?

Inser att detta är ett något udda problem med tanke på att de flesta har en allmän väg som de nyttjar för att backa och vända men är samtidigt säker på att det kan finnas lösningar om man bara tänker lite utanför boxen.

Är det någon som har någon kreativ idé för vår uppfart, parkering och carport?

En handritad skiss av en tomt med hus, carport och plantings, inkluderar måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss med hus, carport, dimensioner, och pilmarkeringar för drivriktning eller flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en tomt med mått, inkluderar carport och plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser tomten ut?
Kan man inte lägga carport på den sidan av huset som är vid infarten?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur ser tomten ut?
Kan man inte lägga carport på den sidan av huset som är vid infarten?
Tomten är stor men att parkera på den sidan av huset är inte ett alternativ då trädgård, uteplats och utsikten är åt det hållet. Så därav är det perfekt om man kan parkera på baksidan istället.

Oavsett var parkeringen är så är min största fundering om hur mycket plats man behöver för att parkera, backa och en carport. Min konklusion just nu är att det faktiskt tar mer plats än man tror eftersom man inte tänker på att man nyttjar allmän väg när man backar och parkerar på en vanliga uppfart.
 
Många parametrar att ta hänsyn till. Men om vi tänker att carporten är smal och kräver att man kör rakt in så krävs väl minst bilens längd plus ett par meter. Det stämmer också ganska bra med vänddiametern för bilar som kan vara 12-14 meter för en Volvo v70.
Backar man in bilen klarar man sig med mindre svängrum.
Fram med måttbandet och mät hur snävt er bil svänger.

Vänddiametern gäller för att kunna göra U-sväng, räcker med halva för dig
 
Med tanke på placeringen av huset och trädet i planteringen så har jag endast ett djup av 8 meter att jobba med. Jag misstänker att det är för kort för att placera en carport i slutet av uppfarten även om jag förlänger uppfarten fram till trädet samt kompletterar med att anlägga uppfart också runt hörnet av huset.

Alternativ som jag själv funderat på är att räta upp carporten så den är rektangulär men då får inte djupet vara mer än runt 4-5 meter för annars kommer det se underligt ut att den sticker ut i uppfarten.

Ett annat alternativ är att göra en lång carport vi samma placering där man ev kan parkera bilarna efter varandra. Oklart dock då hur man enkelt gör när man skall köra ner.

Men alla dessa alternativ är rätt uppenbara och troligtvis dåliga om man vill ha en smidig parkering. Därav ställer jag frågan här om någon kanske har en carport, garage, uppfart på liten yta som är alternativ som jag kanske inte tänkt på. Det skall för övrigt parkeras två bilar som båda skall kunna köra in och ut utan att man behöver flytta den andra bilen.
 
lite svårt att förstå hur du menar med dina bilder, men jag kanske har liknande funderingar.
sk%C3%A4rmavbild-2022-01-18-kl-13-36-01-png.306215

Det blå är alltså ett blivande garage och det grå är en blivande infart från befintlig uppfart till garaget.
Det röda taket är befintlig carport. Svarta linjerna är staket och röda plupparna är befinltliga granitstolpar.
Försöker reda ut om det blir för tight eller om det är görligt. Är inte ett garage man kommer köra in och ut ur varje dag, utan mer fina dagarbilsgarage
 
rampante rampante skrev:
lite svårt att förstå hur du menar med dina bilder, men jag kanske har liknande funderingar.
[bild]

Det blå är alltså ett blivande garage och det grå är en blivande infart från befintlig uppfart till garaget.
Det röda taket är befintlig carport. Svarta linjerna är staket och röda plupparna är befinltliga granitstolpar.
Försöker reda ut om det blir för tight eller om det är görligt. Är inte ett garage man kommer köra in och ut ur varje dag, utan mer fina dagarbilsgarage
Tack för att du delar med dig. Nu kan jag inte se dina mått men jag tror att du har mer plats än vad jag har. Dessutom ligger min potentiella uppfart till höger precis bredvid huset vilket gör att när du backar ut så finns risken att fronten på bilen vrids mot huskroppen (då hjulen på bilen inte sitter längst fram på bilen). Du har dock en viss risk för detta även med dina granitstolpar ut mot gatan
 
Rent spontant så åk till en öppen yta och markera ut dina mått. Sen kan du testa dig fram utan att riskera bilen eller huset. Öka/minska avstånd osv.

Sen blir det också en vana att backa in bilen, föräldrahemmet har en s-kurva i nedförsbacke in till parkeringen och det funkar det också.
 
En vändplatta vore ju ett kul projekt som inte måste vara så dyrt för den händige. En cirkel på hjul som lutar lite. Kör du upp bilen så långt att övre delen blir tyngre kommer den att snurra 180° och fronten pekar åt rätt håll för att köra ut istället för att backa. Bra med en låsning på så man kan välja när snurrandet ska inträffa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.