Hej!
Är lite rookie så därav kanske dum fråga. Jag bygger ett timmerhus (ok jag är väl inte så mycket rookie då) och ska ta ut en dörröppning ur en av innerväggarna. Vägen är 45 mm tjock massivt trä. Började såga med sticksåg men svårt att få snittet rakt. Fick en vision att jag ska använda en cirkelsåg som löper på en sån där skena, om man nu tillfälligt kan skruva fast skenan på väggen så man kan ta ut ett perfekt rakt snitt?
Tänker jag rätt? Cirkelsåg på skena som skruvas fast i väggen?
Tacksam för hjälp.
Erik
 
S
Så skulle jag gjort iaf =)
 
S SvanteC skrev:
Så skulle jag gjort iaf =)
Ok, topp.Men går den där skenan att fästa i väggen?
 
Liggande timmer då. Hur är stockarna ankrade , med dumlingar mellan sig eller går dom rakt igenom huset och ankrade i ytterväggarna. Att tänka på är att dom ligger kvar på plats när ena ändan hamnar i luften vid utsågnig. Kanske det behövs någon form av stagning så dom inte kalvar eller åker i sidled när dom blir genomsågade.Tänk även på att det kan finnas spänningar och sågen nyper fast. Lite knepigt, annars brukar dom använda motorsåg till att kapa ur i timmerväggar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Liggande timmer då. Hur är stockarna ankrade , med dumlingar mellan sig eller går dom rakt igenom huset och ankrade i ytterväggarna. Att tänka på är att dom ligger kvar på plats när ena ändan hamnar i luften vid utsågnig. Kanske det behövs någon form av stagning så dom inte kalvar eller åker i sidled när dom blir genomsågade.Tänk även på att det kan finnas spänningar och sågen nyper fast. Lite knepigt, annars brukar dom använda motorsåg till att kapa ur i timmerväggar.
Pratade med konstruktören och själva uttagningen ska inte var något problem att göra. Utan det är mer tillvägagångssättet som jag klurar på.
 
Du behöver ingen sänksåg med skena för det,
Vanlig cirkelsåg och så skruvar du en vanlig regel i väggen som anhåll så är du hemma.
Går göra samma med sticksåg om man vill men lite lurigare blir det.
Sedan är det ju roligt att köpa verktyg, det är jag först att skriva under på! Men man måste inte....
 
Skåneskutan Skåneskutan skrev:
Ok, topp.Men går den där skenan att fästa i väggen?
På min skena har jag borrat o försänkt små hål, sen kan jag skruva fast skenan med små 1 cm träskruv.
 
K Keld skrev:
På min skena har jag borrat o försänkt små hål, sen kan jag skruva fast skenan med små 1 cm träskruv.
Ah ok. Smart.
 
S Svanteman skrev:
Du behöver ingen sänksåg med skena för det,
Vanlig cirkelsåg och så skruvar du en vanlig regel i väggen som anhåll så är du hemma.
Går göra samma med sticksåg om man vill men lite lurigare blir det.
Sedan är det ju roligt att köpa verktyg, det är jag först att skriva under på! Men man måste inte....
Ok tack. Budgeten håller inte för fler inköp, så det får bli Hygglo eller hyra på annat sätt…
 

Bästa svaret

Skåneskutan Skåneskutan skrev:
Ok tack. Budgeten håller inte för fler inköp, så det får bli Hygglo eller hyra på annat sätt…
Skruvar du en bräda i väggen och kör med sticksågen lite långsamt behöver du inte hyra nåt alls....
 
S Svanteman skrev:
Skruvar du en bräda i väggen och kör med sticksågen lite långsamt behöver du inte hyra nåt alls....
Ok tack! Det får bli det vinnande svaret.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.