Jag har ett gäng gamla tvåglasfönster i huset, de flesta i ganska bra skick, men jag tror inte att u-värdet är särskilt bra.

Förr, när enkelglas var vanligare, hängde man ju på innanfönster under vinterhalvåret för att isolera bättre. Borde inte det fungera också innanför tvåglasfönster? Man får ju viss kondens mellan fönstren men det har ju alltid varit fallet med innanfönster och går att hantera.

Eftersom de inte utsätts för väder och vind på samma sätt som ytterfönstren borde man väl kunna tillverka enkla bågar själv (fräsa till snygga profiler för estetiken skull), köpa glaskasetter med isolerande 2-glas, och montera dem inuti? Jag tänkte mig något i den här riktningen: https://gds.se/fonster-och-dorrar/fonster/fonster-bygg-fonster-sjalv

Kostnaden skulle bli bra mycket lägre än att byta ut fönstren (strax under 1 000 kr kvm för glaskasetter med ca u-värde 1). Och varför byta när vi har vackra gamla träfönster som fungerar?
 
Redigerat:
I support
 
Karrock
Fullt rimligt, kör på!
 
Om det går hade jag tagit bort båda glasen och satt samman bågarna.
Sedan fräst ur för tvåglaskassett, de har idag tillräckligt bra U-värde med isolerglas och argon, 1,1.
Dit med glasningslister och droppbleck.
Fördel, två sidor att putsa och inte så mycket tyngre för fönsterbågen som att behålla ett glas.
Har gjort så med alla mindre fönster i huset i ett hus från -60.
Sedan beror det på hur gamla nuvarande fönster är då det blir lite annat utseende.
 
R robinjoensuu skrev:
Jag har ett gäng gamla tvåglasfönster i huset, de flesta i ganska bra skick, men jag tror inte att u-värdet är särskilt bra.

Förr, när enkelglas var vanligare, hängde man ju på innanfönster under vinterhalvåret för att isolera bättre. Borde inte det fungera också innanför tvåglasfönster? Man får ju viss kondens mellan fönstren men det har ju alltid varit fallet med innanfönster och går att hantera.

Eftersom de inte utsätts för väder och vind på samma sätt som ytterfönstren borde man väl kunna tillverka enkla bågar själv (fräsa till snygga profiler för estetiken skull), köpa glaskasetter med isolerande 2-glas, och montera dem inuti? Jag tänkte mig något i den här riktningen: [länk]

Kostnaden skulle bli bra mycket lägre än att byta ut fönstren (strax under 1 000 kr kvm för glaskasetter med ca u-värde 1). Och varför byta när vi har vackra gamla träfönster som fungerar?
Det låter som väldigt mycket jobb för nåt som egentligen inte behövs.

Och att fräsa ut för en kasett i innerbåge är inte heller en bra idé, då de kasetter som är så pass tunna har ett uselt energivärde ändå.

Personligen skulle jag rekommendera att du byter glaset i innerbågen till ett lågemisionsglas (energiglas 3 el 4mm) samt byter dina tätningslister. En självhäftande silikonlist i omega eller P format. Så kommer du komma långt. Samt slippa montera ned innerbågar varje vår.

Om du får kondens på dina kopplade bågar är det för att du får ut varmluft mellan bågarna som sen kondenserad mot det kalla glaset. Tyder på dåliga tätningslister.
 
Sätt en tunn skiva polykarbonat mellan bågarna, supersnabbt och gör mycket stor skillnad
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.