Hejsan, jag är less på mitt garagetält nu som rasat ihop för andra gången nu så jag tänkte bygga en carport som förvaring av båten.

Jag hittade en ritning på byggbeskrivningar.se.
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/carport/

Jag tänker mig att detta borde gå under attefall. Räcker det med ritningar som finns med där på länken plus situationsplan?

Jag är helt ny på detta så råd och tips mottages gärna.

Jag bor i dalarna om det kanske spelar roll för snölast.

/Tom
 
Jag är på G med att bygga en carport och undrar om det funkar att ha ett Planja regent plåttak med ca 7-8 graders lutning. (Rekommenderas 14grader). Taket blir ca 40 kvm…
 
Anderssontom1981 Anderssontom1981 skrev:
Hejsan, jag är less på mitt garagetält nu som rasat ihop för andra gången nu så jag tänkte bygga en carport som förvaring av båten.

Jag hittade en ritning på byggbeskrivningar.se.
[länk]

Jag tänker mig att detta borde gå under attefall. Räcker det med ritningar som finns med där på länken plus situationsplan?

Jag är helt ny på detta så råd och tips mottages gärna.

Jag bor i dalarna om det kanske spelar roll för snölast.

/Tom
En carport under 30kvm utan väggar borde väl omöjligen kunna falla under attefalls regeln så den punkten borde du inte behöva oroa dig för.

Jag använde följande som model iom att jag ville ha sadeltak när jag skulle bygga en carport: https://www.skanskabyggvaror.se/garage/carportar/robert-11-7-m²-71342

Vips kom svärfarsan in i leken och nu håller det på att bli ett 15kvm isolerat förråd för 6x pengarna istället
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
Kashew Kashew skrev:
En carport under 30kvm utan väggar borde väl omöjligen kunna falla under attefalls regeln så den punkten borde du inte behöva oroa dig för.

Jag använde följande som model iom att jag ville ha sadeltak när jag skulle bygga en carport: [länk]

Vips kom svärfarsan in i leken och nu håller det på att bli ett 15kvm isolerat förråd för 6x pengarna istället
Hej, tack för svar. Om det inte hår under attefalls, vad går det under då?
 
Bra fråga, jag kanske är helt ute och cyklar i det här ärendet men carport borde gå under komplementbyggnad.
 
Kashew Kashew skrev:
Bra fråga, jag kanske är helt ute och cyklar i det här ärendet men carport borde gå under komplementbyggnad.
Tror det fortfarande kan gå under attefall och därmed slippa vanligt bygglov, men jag kan ha fel :)
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Så länge måtten inte överskrider reglerna för attefall så går det att bygga en carport.
 
Ja, du kan helt klart bygga det som attefallshus men tänk på att det måste vara minst 4,5m från tomtgräns om det vid gränsen ligger en väg (vilket ofta är fallet med en carport) annars krävs det bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.