Hej!

En kompis skall installera en handukstork i sitt badrum. Handukstorken skall enligt honom anslutas med kabel.
Jag tänkte genast anslutningsdosa IP44 men han totalvägrade den idé eftersom det var "fult". Han föreslår istället ett rörutsläpp med en kabel till handukstorken. Lämplig kabel är väl då EKK-light.
Frågan är om det är god elsäkerhetsteknisk praxis eller inte...


Vad säger ni?


PS! Anslutningen sker EJ i foten på torken. Utan det är den tork som går på det vattenburna elvärmesystemet men med en elpatron på som alternativ.
 
Styrman_jansson skrev:
Hej!

En kompis skall installera en handukstork i sitt badrum. Handukstorken skall enligt honom anslutas med kabel.
Jag tänkte genast anslutningsdosa IP44 men han totalvägrade den idé eftersom det var "fult". Han föreslår istället ett rörutsläpp med en kabel till handukstorken. Lämplig kabel är väl då EKK-light.
Frågan är om det är god elsäkerhetsteknisk praxis eller inte...


Vad säger ni?


PS! Anslutningen sker EJ i foten på torken. Utan det är den tork som går på det vattenburna elvärmesystemet men med en elpatron på som alternativ.
Varför ens koppla in elen om han har vatten???
 
gnistjagare skrev:
Varför ens koppla in elen om han har vatten???
Därför att den vattenburna värmen värms upp i en vedpanna. På sommaren eldar han inget i vedpannan men vill fortfarnande ha värme i handdukstorken...
 
Styrman_jansson skrev:
Därför att den vattenburna värmen värms upp i en vedpanna. På sommaren eldar han inget i vedpannan men vill fortfarnande ha värme i handdukstorken...
Hur ser anslutningen ut? om den inte är i foten.
 
Antagligen har du en värmepatron i nederkant med fastgjuten rkk.....
Då finns det bara ett alternativ, anslutningsdosa *(typ tvättmaskins dosa)

/Tyvärr
 
el_richard skrev:
Antagligen har du en värmepatron i nederkant med fastgjuten rkk.....
Då finns det bara ett alternativ, anslutningsdosa *(typ tvättmaskins dosa)

/Tyvärr
Jag har misstänkt samma sak. Tror det var en svedbergs tork och patronerna till dem
levereras med "1,5m ansutningskabel och stickpropp"... får be honom kolla upp det.
 
Tror inte det är "god praxis"... men jag gjorde så iallafall!

Pillade upp patronen, böt ut kabeln mot EKK-light samt drog den igenom VP till kopplingsdosan. Lät faktiskt en elektriker koppla in den sen och "vitt" dessutom!!! Snyggt blev det, bara ett hål i väggen tätat med silikon.

Men idag hade det nog blivit anslutningsdosa, känns enklare när/om torken går sönder. Dessutom tror jag dosan döljs av handdukarna om man placerar den strategiskt nedan/bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.