Cruzze Cruzze skrev:
Jag har använt sån här förtenningspasta med goda resultat även på t.ex rostfritt 316L och annat som egentligen inte ska gå att löda.
[länk]
Man får en förtennad yta som man sen kan löda på med vanligt lödtenn eller silverlod som ovan. Funkar med värmepistol om objektet är tunt eller litet.
Har ett handtag på en kastrull som jag skulle behöva få fast. Har du testat att löda ihop två rostfria ytor med ovanstående metod?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har ett handtag på en kastrull som jag skulle behöva få fast. Har du testat att löda ihop två rostfria ytor med ovanstående metod?
Inte testat det utan för att täta koniska NPT-gängor i trycksatta system.
Men bara de två ytorna ligger helt an mot varandra så det kan bli kapillärkraft så kan det ju vara värt ett försök?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har ett handtag på en kastrull som jag skulle behöva få fast. Har du testat att löda ihop två rostfria ytor med ovanstående metod?
Ta din kastrull och gå till en plåtfirma så sätter dom 4 st svetsar och då är det klart. Blir snabbt åtgärdat och det med att löda rostfritt är dömt att misslyckas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta din kastrull och gå till en plåtfirma så sätter dom 4 st svetsar och då är det klart. Blir snabbt åtgärdat och det med att löda rostfritt är dömt att misslyckas.
Låter som fusk ;)
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Hårdlödning är väl det enda som är godkänt för inbyggnad och färskvatteninstalationer?
 
  • Ledsen
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hårdlödning är väl det enda som är godkänt för inbyggnad och färskvatteninstalationer?
Inte ens hårdlödda fogar är OK enligt Säker vatten: "Tappvattenledningar som är dolt placerade och inte går att
inspektera ska utföras utan fogar."
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte ens hårdlödda fogar är OK enligt Säker vatten: "Tappvattenledningar som är dolt placerade och inte går att
inspektera ska utföras utan fogar."
Har ändå för mig att hårlödda kopparrör ska vara ok.
Dock aldrig klämringskopplingar och gängade rör etc.
 
Minnie Mesola
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har ändå för mig att hårlödda kopparrör ska vara ok.
Dock aldrig klämringskopplingar och gängade rör etc.
För trettio år sedan eller så men inte idag. Däremot. Om man löder en skarv på rätt sätt, blir den starkare än röret själv.

Värmerör får skarvas dolt.

Minnie
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta din kastrull och gå till en plåtfirma så sätter dom 4 st svetsar och då är det klart. Blir snabbt åtgärdat och det med att löda rostfritt är dömt att misslyckas.
Bara för att vidga diskussionen lite. Hårdlöda rostfritt går alldeles utmärkt med silverlod. På min ölbryggnings-gryta har jag eftermonterat svetsmuffar med gängad utrustning. Gör man förarbetet noggrant så blir fogen riktigt fin.

Till TS. Köp mjuklod och fluss. Köp lite extra kopparrör och muffar och öva lite innan.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Tack för konkreta tips och att ni delar er kunskap.
@Minnie Mesola
@Real-House
@useless
@jonaserik
@Markarbetaren
Tack alla andra med. Bara för att min smygdemens hindrar mig att ge kredit är alla bidrag givande.

Angående övning så är det en sällsynt lyx att frossa i :p. Mitt jobb är att åka och mäta upp någonting som tillverkats för hundra år sedan. Därefter tillverka ersättning med moderna uppdateringar som isolering. Övning finns ingen tid till. Hittills har jag lyckats lura alla att jag vet vad jag gör...

Mvh Findus
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Det är ju inte svar på frågeställningen men jag hade också problem med läckor i tryckluftsledningarna vid så gott som varenda gängade anslutning, sedan blev jag trött på min egen inkompetens och köpte en flaska Loctite 542.

Vips tätt överallt på första försöket.
 
Handlat för mjuklödning enligt förslag.
En kundvagn med VVS-förnödenheter och kvitton från en byggmarknad; kopplingar, lödtråd, och lödpasta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övar på grejer som skall användas förstås.
Tvungen att stå ute då det aldrig är en bra idé att elda inne i ett snickeri. Blåser lite då och då vilket kräver att jag väntar in bra tillfällen för att det skall fungera.
Kopparledningar, lödning, verktyg, vvs-arbete, träbänk, utomhus, passbitar, rörskärare, lödtenn, flussmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus

PS. Behöver mer grejer för att slutföra projektet som jag inte tänker skaffa i dag. Nu slår jag isär pallar istället ett par timmar så jag har något att elda med. DS
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 5 till
  • Laddar…
Samma grejer som jag köpte på Hornbach för att mjuklöda ett rör mellan två acktankar.

Det var 28mm rör, och det gick med en vanlig gasolbrännare, tyckte att någon tidigare i tråden hade lyckats dåligt med sådan.

Ett tips är att ta fram bågfilen och skär upp dina kopplingar på diagonalen för att se hur bra utflytning/uppsugning du fått (om du kör på övningsbitar dvs :))
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
När du sedan ska ansluta ventiler som ska gängtätas har du två bra alternativ. Gängtejp eller gängpasta.

Jag rekomenderar gängtejp, gör man rätt fungerar det extremt bra.

I kylbranchen där vi jobbar med gaser, ofta med höga tryck, som inte ska läcka ut och i kombination att det är en hel del vibrationer, så fungerar gängtejpen bäst. Gängtätningmedel är det inte helt ovanligt att den spricker efter en längre tid.
 
Rinkabyrör har riktigt bra lod och lödfett (flussmedel). Men det viktigaste är alltid att göra ordentligt rent, riktigt rent och sen fett på hela ytan som lodet skall besitta. Det är helt avgörande för hur det blir. Det finns billiga och bra rengörings dukar och borstar lite var stans att köpa. Och när du har gjort en lösning, gör rent ordentligt, flussmedlet fräter och oxiderar, så du vill ha bort allt överflödigt.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.