Hej,

Flyttade nyligen in en en bostadsrätt från 80-talet och en hel del renovering står på schemat.

Till att börja med är det bara lite lättare renovering men planen är att blåsa ut köket vilket innebär att riva någon vägg som i sin tur leder till att dra om lite el.

Nu till min fråga,
Är det vanligt att man passar på att byta elcentral och dra om elen/jorda resterande delar av lägenheten? (just nu är det bara kök/badrum som är jordat).

Tänkte passa på att byta lite uttag/brytare innan köksrenoveringen och ville mest kolla upp detta innan man köper på sig massa ojordade uttag ifall det finns risk att dessa behöver bytas till jordade i framtiden.

Tack på förhand!
 
Claes Sörmland
G Gymnos skrev:
Hej,

Flyttade nyligen in en en bostadsrätt från 80-talet och en hel del renovering står på schemat.

Till att börja med är det bara lite lättare renovering men planen är att blåsa ut köket vilket innebär att riva någon vägg som i sin tur leder till att dra om lite el.

Nu till min fråga,
Är det vanligt att man passar på att byta elcentral och dra om elen/jorda resterande delar av lägenheten? (just nu är det bara kök/badrum som är jordat).

Tänkte passa på att byta lite uttag/brytare innan köksrenoveringen och ville mest kolla upp detta innan man köper på sig massa ojordade uttag ifall det finns risk att dessa behöver bytas till jordade i framtiden.

Tack på förhand!
Hopplös fråga. Jag gissar att i hela populationen gamla bostadsrättslägenheter så är det ovanligt att elen dras om. Men man kommer ju till en punkt där det måste göras, kanske för att anläggningen är helt utdaterad. Eller för att man blåser ut hela lägenheten och börjar om från början med allt, d v s en helrenovering. Men det är nog de mindre vanliga fallen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G Gymnos skrev:
Hej,

Flyttade nyligen in en en bostadsrätt från 80-talet och en hel del renovering står på schemat.

Till att börja med är det bara lite lättare renovering men planen är att blåsa ut köket vilket innebär att riva någon vägg som i sin tur leder till att dra om lite el.

Nu till min fråga,
Är det vanligt att man passar på att byta elcentral och dra om elen/jorda resterande delar av lägenheten? (just nu är det bara kök/badrum som är jordat).

Tänkte passa på att byta lite uttag/brytare innan köksrenoveringen och ville mest kolla upp detta innan man köper på sig massa ojordade uttag ifall det finns risk att dessa behöver bytas till jordade i framtiden.

Tack på förhand!
Om man gör en större renovering måste man anpassa elinstallationen i dom renoverade utrymmena till dagen standard. Större renovering är tex flytt av väggar, centralen behöver inte bytas om man inte så önskar men det ska finnas minst en JFB för dom delar som renoveras, jordade uttag ska monteras i dom renoverade rummen. Eftersom en delrenovering av elinstallationen kommer att kosta nästan lika mycket som en partiell renovering gör man klokast i att ta allt då man ändå håller på.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag kan tycka att jorda ett ojordat rum som man inte renoverar är i stort sett onödigt. Oftast är det sovrum, hall eller vardagsrum och hur många gånger behöver man jorden i uttagen där?
Bättre att satsa på att skydda med jordfelsbrytare istället och använda pengarna till annat mycket roligare.
(Jag har inte själv jordat mina ojordade rum här hemma. Ser helt enkelt inte vitsen med att lägga pengar på det.)
 
Claes Sörmland
Müssli Müssli skrev:
Jag kan tycka att jorda ett ojordat rum som man inte renoverar är i stort sett onödigt. Oftast är det sovrum, hall eller vardagsrum och hur många gånger behöver man jorden i uttagen där?
Bättre att satsa på att skydda med jordfelsbrytare istället och använda pengarna till annat mycket roligare.
(Jag har inte själv jordat mina ojordade rum här hemma. Ser helt enkelt inte vitsen med att lägga pengar på det.)
Jordade faktiskt lägenhetens icke jordade rum. Men missade att mina gamla arvegods till ojordade lampor plötsligt inte gick att använda längre. De var ju för en ojordad miljö...
 
  • Gilla
  • Haha
Gymnos och 2 till
  • Laddar…
G Gymnos skrev:
Hej,

Flyttade nyligen in en en bostadsrätt från 80-talet och en hel del renovering står på schemat.

Till att börja med är det bara lite lättare renovering men planen är att blåsa ut köket vilket innebär att riva någon vägg som i sin tur leder till att dra om lite el.

Nu till min fråga,
Är det vanligt att man passar på att byta elcentral och dra om elen/jorda resterande delar av lägenheten? (just nu är det bara kök/badrum som är jordat).

Tänkte passa på att byta lite uttag/brytare innan köksrenoveringen och ville mest kolla upp detta innan man köper på sig massa ojordade uttag ifall det finns risk att dessa behöver bytas till jordade i framtiden.

Tack på förhand!
Det finns som sagts ingen anledning att byta central och göra en total elrenovering bara för att...
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det finns som sagts ingen anledning att byta central och göra en total elrenovering bara för att...
Det finns dock en bubblare här. Lite yngre människor är ibland rädda för porslinssäkringar, de tror att de är farliga och nästan olagliga. De vill att vipparmssäkringar i plast. Då kan det nog finnas ett ekonomiskt värde i att byta centralen för att möta marknadens önskemål s a s.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jordade faktiskt lägenhetens icke jordade rum. Men missade att mina gamla arvegods till ojordade lampor plötsligt inte gick att använda längre. De var ju för en ojordad miljö...
Det är absolut inte fel och ökar förmodligen säkerheten lite att jorda. :)
 
Det kan även finnas en poäng att fixa alla rum istället för att låta ett vara kvar ojordat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.