Var köper jag ett skåp för förvaring av två p11-flaskor utomhus.
Gärna i Stockholmsområdet, men om ni känner till någon firma som kan skicka skåpet är det inga problem.
Har varit i kontakt med Fogas i Älvsjö. De vill ha 6000-7400 kronor för ett plåtskåp. Jag tycker att det är för dyrt. Visst finns det väl billigare skåp?
 
Åk till en mekanisk/smides-verkstad och hör vad dom ska ha för att tillverka ett måttbeställt.
Annars kan du kanske snickra ihop ett eget, det behöver ju inte vara något speciellt.
 
Hemmakatten
Varför vill du ha ett plåtskåp? För att kunna låsa? Förvarar man gasolflaskor utomhus finns inga speciella krav, annat än att det kan vara bra att obehöriga inte kommer åt flaskorna. En gul skylt med texten "gasolflaskor-föres i säkerhet vid brand" är bra att ha. Det är lite annorlunda om du skall ha flaskorna ståendes utomhus och via slang leda in gasolen till köket tex.
 
Tack för svar.

Jag ska ha tuberna stående utomhus och leda in gasen till spisen i köket.
Så vitt jag har försrått ska det vara ett helt rör utom sista biten vid spisen resp. gastuben.

Tänker mig att det skulle vara smidigt att köpa ett skåp avsett för just gasolflaskor då det (kanske) finns hållare för flaskorna och ventilation.

Lås ska det ha också.
 
Hemmakatten
Vi har gasolhäll och flaskorna är utomhus. Vi har flaskorna i ett förråd 3 meter från huset. Dock är själva utrymmet där flaskorna står gastätt in mot förrådet. En liten trädörr på utsidan av förrådet med hänglås och skylt och en springa längst ner för ventilation har vi också. Gasolledningen, i vårt fall prisolrör går genom grunden i ett vanligt avloppsrör upp genom golvet i köket där spisen är. Viktigt är att täta röret där det går ner i gasolutrymmet.

Om du tänker ha flaskorna direkt utanför husväggen kan du bygga en enkel låda i trä, du kan tex göra den som en bänk, måla den i husets färg etc. Tycker det känns onödigt och dyrt att köpa ett plåtskåp.

Tänk på att gasolrörets grovlek är beroende på hur långt det är mellan flaska och spis. Ju längre, desto grövre. Själva har vi 12 mm rör.
 
Och ventilation längst ned eftersom gasol som läcker då "rinner" ut, och inte samlas i "burken"

.Henrik
 
Vad tror ni om att sätta ett sånt här skåp från Clas Ohlson utanför väggen om jag fixar ventilationshål längst ner på det?
312934A_X_2007-06-26_091746_775.jpg
Det är gjort i plast och har rätt storlek. Framför allt har det rätt pris. 459:-

Hemmakatten: Vad menar du med att täta röret där det går ner i gasolutrymmet?
 
Hemmakatten
Skåpet är säkert helt okej för ändamålet. Kan inte tänke mig att skåpet är helt tätt utan du har nog ventilation i det ändå. Men den skall, som tidigare nämnts vara längst ner, räcker att borra ett litet hål i botten.

Usch, jag är dålig på att förklara tror jag.
Från skåpet måste du ju dra gasolslröret på något sätt in i huset. Vi hade förberett (byggt nytt hus) och lagt ett 110mm avloppsrör i grunden, från gasloskåpet till köket. I detta 110mm rör har vi dragit gasolröret. 110mm-röret går från botten av gasolskåpet. Eftersom gasolröret är mkt mindre ca 15mm blir det en öppning ner i 110mm-röret där gasol eventuellt kan rinna ner. Det är där som vi har tätat.
 
Aah, ok då förstår jag vad du menade.

Vi kommer att ha ett kopparrör som går genom källarväggen, sitter klamrat i källartaket för att sedan komma upp på lämpligt ställe i köket. Så vi kommer inte lägga gasolröret i ett annat rör.
 
Hemmakatten
Då låter det som om det blir några meter gasolrör och att du förmodligen behöver ett grövre rör för att få tillräckligt flöde. Fråga Fogas eller gå in på deras hemsida så ser du i deras produktkatalog en tabell över grovlek kontra antalet meter.
 
Det blir inte så förtvivlat långt rör. Cirka 5 meter. Tänkte köra med 12mm rör.
Tolkar jag tabellen i Fogas-katalogen rätt så klarar jag 2000g gasol per timme.
Kommentarer?
 
Hemmakatten
Vi har 12 mm och 8 meter långt, så ditt blir nog jättebra. Om man använder prisolrör (kopparrör med plast runt om) så slipper man bekymra sig för nötskador.
 
Du hittar små galvade gasolskåp på www.jiwa.se för två P11.or.
 
När jag installerade vår gasolutrustning så köpte jag ett vägghängt gasolskåp hos www.eldmakaren.se
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag lånar tråden lite och undrar om det finns på kartan att man behöver bygglov eller bygganmälan får skåp av detta slag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.