Vad är era tips för att hålla en liten enlitersfritös någorlunda fräsch? Bara köpa ny när den ser uschlig ut?
Själv skopar jag upp oljan varje gång jag använt den, genom ett Melittafilter i en tratt, och ner i en tom oljeflaska tills nästa gång. Torkar ur fritösen med papper och diskar så gott det går. Men fritösen blir ändå ofräsch ganska snabbt.
Skrotade precis den gamla som gick sönder, hopplös att hålla ren. En standard snikmodell. All text försvinner om man torkar rent utsidan med t-sprit.
Använd rostfri riskokare med lock, vred och värmelampor på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ersattes av denna, ett oanvänt loppisfynd som stått som reserv ett tag. En fransk Vivalp, inga fettfilter eller finesser, bara en gryta med lock. Löstagbar sladd verkar bra.
Den kom med en sarg för att hänga fonduegafflar i också.

Fondue- och fritösapparat i kök, fristående, med metallkorg, strömkabel, mot rostfri arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fettsnåla fritöser och pommes i långpannan i ugnen är off-topic! :rofl:

/Höghus
 
Varmluftsfritös då?
Du slipper iaf använda ugnen... :p
 
blackarrow blackarrow skrev:
Varmluftsfritös då?
Du slipper iaf använda ugnen... :p
Nä! Den går som fettsnål.

/Höghus
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Korvgubbe
När du tömt och filtrerat oljan så fyll upp den med vatten och lite handdiskmedel och koka ur den.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
A
Ja, de blir för jävliga på utsidan och runtomkring. Jag har testat att torka med förtunning tom, men det bet inte på det där "härdade" klibbet.
 
  • Haha
Höghus
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
När du tömt och filtrerat oljan så fyll upp den med vatten och lite handdiskmedel och koka ur den.
Bra där! Testar detta.
Jag gillar ditt nick, Korvgubbe. Låter förtroendeingivande.
Korvens dag idag förresten...

/Höghus
 
mowatom skrev:
Ja, de blir för jävliga på utsidan och runtomkring. Jag har testat att torka med förtunning tom, men det bet inte på det där "härdade" klibbet.
I min första fritös lät jag oljan stå kvar mellan gångerna. Absolut helt hopplöst att få bort den förhårdnade oljan.

/Höghus
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kör dem i diskmaskinen på 75 grader. Har en äldre emaljerad gryta med näthink och en modernare med termostat. Bara elgrejen på den senare som inte tål disk.
 
john68 john68 skrev:
Kör dem i diskmaskinen på 75 grader. Har en äldre emaljerad gryta med näthink och en modernare med termostat. Bara elgrejen på den senare som inte tål disk.
Det funkar på min stora 3l Tefal jag har i fritidshuset. Där lyfter man ur värmeelementet och slänger in baljan i diskmaskinen.
På den här lilla 1l-fritösen där det elektriska är inbyggt går det inte.

/Höghus
 
Jag är verkligen inte den som tror på månskensvatten, kemikalier kom ju till av en anledning. Men det som biter bäst på hårt, intorkat fett är bikarbonat. Damma på ordentligt och torka/gnugga med fuktig trasa eller scotch bright. På riktigt, prova!
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.