Ska ta ner en bit vägg, mura upp den igen och foga om skorstenen.
Mina frågor: Hur djupt bör man fräsa ur fogarna i skorsten? Den ska bli tät, ska inte ha rör i kanalen.
Hur djupt bör jag fräsa ur i fogen på en vanlig vägg, tegeln ska va synlig?
Vilket bruk är lämpligt? Fogarna i skorstenen och den gamla väggen är 20-25mm breda, men på bruket står det ofta 0-10 mm skickttjocklek. Funkar det ändå?
Väggen ska plockas ner till golvet.
Vad ska jag använda för bruk och tänka på när jag murar och lagar lersten?
 
  • Byggplats med rörigt rum, öppna murade väggar och elskåp. Renovering eller ombyggnad pågår. Skyddsutrustning och material synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Till skorsten skulle jag säga murbruk m2,5, fräsa ur kanske 2-3 cm.
Borsta ur fogarna och förvattna med blomspruta, foga med fogslev och fogbräda ganska styvt bruk.
Puts och murbruk c 3mm till väggarna, och gör likadant som på skorsten.
Att det står 10 mm på säckarna har med puts att göra, du kan köra tjockare vid fogning.
Ska du putsa ut en tegelsten får du ta det i omgångar, ca 10mm åt gången.
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
Är det så att man måste putsa en murstock som inte har rör eller slang i sig?
 
N
Nej.
Eller pratar du om inne i huset?
Skulle nog säga nej oavsett.
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
Menar inne i huset
 
Hade du någon idé om laga och fixa med lerstenen? Eller är det bara att duscha på och ett c-bruk i omgångar om det är mycket och ev nät?
 
Förr va det regel om att skorsten ska va putsad i hela sin längd, nu kan det va ändrat men värt att kolla upp.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
C Chefred skrev:
Menar inne i huset
Du är dålig med bilder.
Skorstensstockar brukar vara putsade invändigt, är det på vinden eller?
Ja det bör nog slammas ivarjefall.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
N
C Chefred skrev:
Hade du någon idé om laga och fixa med lerstenen? Eller är det bara att duscha på och ett c-bruk i omgångar om det är mycket och ev nät?
Fåstår inte frågan, är det en tegel du ska bygga ut behövs inget nät.
Du kan bygga 20 cm utan nät,men i omgångar.
 
Ska förtydliga.

Murstocken menar jag utsidan av murstocken men inne i huset , bifogar bilder. Tänker foga om den och låta den va så sen.

Jag menar lersten, en obränd tegelsten om jag förstått det rätt. Väldigt mjuk sten, där vissa säger man ska använda hydrauliskt kalkbruk och andra jag pratat med tycker det är bara onödigt dyrt, funkar lika bra med ett vanligt bruk, lägger ut en bild sen
 
  • Renoveringsprojekt, nylagt golv, råa tegelväggar, konstruktionsmaterial, sladdar, ofärdigt utrymme, våt betong, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelstock i vindsvåning, träbjälkar, spånskivor, spillror på golv, kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ska du vara lite försiktig med vad du kletar i, ett för starkt bruk kan förstöra ditt tegel.
Det har tidigare nämnts att du ska ha ett bruk som är svagare än stenen, vilket är ett bra riktvärde, men en lokal murare vet säkert bäst. Ring och hör med någon så blir det inte fel från början.

Här kan du läsa om olika murbruksklasser, men eftersom du ska arbeta på en skorsten kanske det finns speciella regler att följa. Spännande projekt iaf.

https://www.se.weber/utforande/murbruksklasser
 
Gamla skorstenar är ofta murade med lerbruk. Reparerar man en sådan med någonting annat än rent lerbruk utan cement så spricker den sönder alldeles när man eldar och så får man nöjet att plocka ned den och mura om.

Normalt skall väl skorstenar vara rappade/putsade inomhus. För att minska risken för läckor.
 
Använd hydrauliskt kalkbruk......kanske dyrare men å andra sidan får du ett följsamt bruk som man dessutom kan bättra och ändra hur enkelt som helst. Tar du cementbaserade bruk så blir det stenhårt och sitter där det sitter. Kalkbruk kan du smeta och borsta hur som helst, även när det brunnit. bara ta stålborste och flia till.
 
S Stefan1972 skrev:
Använd hydrauliskt kalkbruk......kanske dyrare men å andra sidan får du ett följsamt bruk som man dessutom kan bättra och ändra hur enkelt som helst. Tar du cementbaserade bruk så blir det stenhårt och sitter där det sitter. Kalkbruk kan du smeta och borsta hur som helst, även när det brunnit. bara ta stålborste och flia till.
Om det är murat med kalkbruk. Kalk för att reparera kalk och lera för att reparera lera och cement för att reparera cement.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.