Hej alla
Här kommer en lång fråga. Huvudfrågan kommer i sista stycket.

Vi en en familj med två 4 åriga barn.
Vi har ett stort "problem" här som vi behöver tips och råd av er.

Vi bor i ett gammalt timmerhus/skola.
Det är en lång historia med mycket sorg under de sista 4 åren. Jag började känna lite konstig lukt från kryppgrunden vilket berodde på mögel. Detta åtgärdades med sanering, installation av avfuktare och städning av byggskräp. Dock byttes inget material inedningsvis.

Därefter, när snickaren kom för att lägga igen det enda golv som togs upp, upptäkte de att det fanns hussvamp överallt som ocab inte upptäckt! Där gick ärendet till försäkring och snickaren tog bort alla golv i bostadsdelen samt lite väggar som var med hussvamp, sanaret bostadsdelen och bytt bjälklag, lagt isolering samt massivt furugolv som vi behandlade med vax.
På utsidan av huset har snickaren lagt fotplåt då panelen inte låg utanför grundstenen.

Efter att vi flyttade tillbaka för två år sedan kände vi att det luktar fortfarande misstänkt mögel i bostaden och i skolsalen. Ibland luktar det isolering? Vi kontaktade både ocab och snickaren som mätte och kollade runt i kryppgrunden och allt var ok. Vi tänkte att problemet kan vara i skolsalen eftersom där låg det gamla golvet kvar med spånskivor, isolering och blindbotten som man ser tydligt att det är dött mögel på dem. Vi har själva rivit golvet och tagit bort spånet och nu är enbart den gamla blindbotten är kvar då vi har inte haft tid eller råd för att förtsätta. Vi plastade ovanpå blindbotten för att avfuktaren ska kunna jobba utan problem.


Hur som helst, nu märkte vi att det blåser kallt genom golvsocklarna och det luktar som mögel/kryppgrund? i bostadsdelen. Golvet har rört sig så att det blivit springor mellan golv och sockel, och vi förstår nu att golvet under socklarna ej tätats på många ställen, särskillt vid ytterväggar. Se bilder.
Vad kan vi göra, och kan man säga att det är byggfel, att inte täta golvet under socklarna?

Hur utesluter man enklast att det finns aktivt mögel någonstans? Det finns många tester men...

Till sist vi ber om ursäkt och uppskattar mycket era svar och tips att rädda det fina gamla huset.

Vänliga hälsningar Maria med familjen.
Hörn av ett rum med trasig golvlist och synliga spikar, behöver reparation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, skadad linoleumgolv, smuts, delvis lyft golvbeläggning, skada vid hörn, inneslutna områden, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggt utrymme under trappa, träbjälke, gipsskivor, oavslutad konstruktion, dolda installationer, hemförbättringspotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gulmålat trähus med vita fönster och dörr, ojämn mark, stenfot, behöver underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gult enplanshus med rött tak, skorsten, fönsterluckor och obebyggd trädgård. Gråmulet väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är svårt med fukt och mögel och dofter.

Det blir inte lättare av stora och gamla hus som delrenoveras. Luft/drag och dofter kan spridas på alla sätt och vis överallt.

Generellt ska ett bjälklag vara lufttätt annars får man golvdrag som är högst okomfortabelt. I gamla hus är det ofta svårt att få helt tätt. Det kan också bero på att inte hela bjälklaget gjorts om samtidigt. Står det öppet någonstans så kan luftrörelser sprida sig i hela bjälklaget, men det beror på hur bjälklag och golv resp blindbotten är utformade. Typiskt är det dock svårt att få tätt mot en skrovlig och ojämn stenfot med vindskyddspapp/duk/väv.

Det bör gå att lufttäta i efterhand om det bara är i anslutningen mot stengrunden som det inte är lufttätt.

Med fukt- och mögelsanering, samt problem med hussvamp, så kan det också vara att man inte vill ha det tätt, utan först måste all fukt bort, och sedan måste man säkra att det inte uppstår nya fuktproblem. Hur det är med detta framgår inte.

När det gäller sunkig och/eller mögeldoft så är det inte lätt. Precis som ni är inne på kan doften sätta sig i organiska material, men det är svårt att avgöra utan undersökning (av proffs).
Ett test kan vara att ta en bit av ett misstänkt material och lägga i en tätförsluten plastpåse och senare öppna och dofta i påsen utanför huset där inga andra dofter från omgivningen kan förvilla. Sedan huruvida det luktar mögel eller bara allmänt gammalt sunkigt och instängt är inte heller lätt att avgöra alltid.
Att skicka materialbitar på mögeltest är ett sätt att bestämma huruvida det finns mögelpåväxt eller inte. Dock skulle inte jag bli förvånad om det finns lite antydningar till mögelpåväxt på de flesta organiska material i ett gammalt hus...

M Maria.R skrev:
kan man säga att det är byggfel, att inte täta golvet under socklarna?
Enligt mig är det fel, men innan man vet anledningen, dvs varifrån uteluften kommer in i bjälklaget, så går det inte att avgöra. Sedan är det inte givet att det anses som byggfusk om det bedöms i en domstol.

M Maria.R skrev:
Hur utesluter man enklast att det finns aktivt mögel någonstans?
Tyvärr så måste det till en professionell genomgång av huset, samt analys + test(er). Eller så får ni bestämma själva att om det inte luktar så är huset ok. Det lär vara bra att fråga vänner och arbetskollegor om de tycker att era kläder luktar "konstigt" eftersom luktsinnet snabbt vänjer sig vid lukter.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
Hussvamp har ett lag att överleva i jorden och sedan växa upp igen. Om man inte sanerar mycket grundligt. Man undrar ju hur grundliga era sanerare var.

Själv är jag såtillvida handikappad att jag nästan saknar luktsinne ända från barndomen så jag har svårt att ta ställning till lukter men jag har konstaterat att folks luktsinnen är ganska opålitliga i gamla hus. Somliga känner mögellukt i friska konstruktioner medan andra känner ingenting fast det är ludet med mögel.
Jag tror att första skedet är att kasta ut den mögliga blindbottnen ur skolsalen så ni blir av med den luktkällan som kan ge lukt i hela huset om det vill sig illa.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.