Måste köpa en ny bil. Helst en liten bensinsnål sak som är säker och ser snygg ut.
Vad kan jag köpa för märke/modell för max 120.000 kr.

Tyvärr måste jag nu (mitt i husbygget) analysera marknaden och ta ett beslut. Kommer att ta minst en månad i anspråk.

Såg Honda på TV. Verkar vara en fin liten bil men troligen dyrare. Volvo är väl inte att tänka på ens...


Finns det någon site som har förslag på bilar och jämför pris etc
 
Rapid skrev:
Måste köpa en ny bil. Helst en liten bensinsnål sak som är säker och ser snygg ut.
Vad kan jag köpa för märke/modell för max 120.000 kr.

Tyvärr måste jag nu (mitt i husbygget) analysera marknaden och ta ett beslut. Kommer att ta minst en månad i anspråk.

Såg Honda på TV. Verkar vara en fin liten bil men troligen dyrare. Volvo är väl inte att tänka på ens...


Finns det någon site som har förslag på bilar och jämför pris etc
Jag rekomenderar en vanlig Golf. Du får en -05-06 för dom pengarna med 2000-5000 mil på mätaren.
Dom är billiga att äga, snåla att köra & dom har det absolut säkraste andrahandsvärdet på marknaden.

Det är dessutom en säker bil som man åker riktigt bra i.
 
Skoda Fabia! Är i princip en Golf/Polo, bara lite billigare.
 
Håller med om skoda, men man kan få en ny skoda praktik under 120.000, kul att ha när man bygger! Fabian tycker jag är lite ömtålig, har en sån själv och det lyser ju alltid nån lampj***l... Men bränslesnål är den och nya 1.2litersmotorn är ännu snålare och billigare.
 
Smacker skrev:
Jag rekomenderar en vanlig Golf. Du får en -05-06 för dom pengarna med 2000-5000 mil på mätaren. Dom är billiga att äga, snåla att köra & dom har det absolut säkraste andrahandsvärdet på marknaden. Det är dessutom en säker bil som man åker riktigt bra i.
Golf bensinsnål? Det finns betydligt mer bensinsnåla småbilar än Golf. Dessutom är märkesverkstäderna fortfarande kassa och man är hänvisad dit åtminstone de första åren. Jo, jag är Golfägare ;) och jag tycker den är övervärderad.
 
Cinolin skrev:
Skoda Fabia! Är i princip en Golf/Polo, bara lite billigare.
Ja Fabian är trevlig. Vi har en 2001 som gått 3000 mil. Den är ju som ny, vi köpte den för 60k för två år sedan. För 120k får man ju som sagt nästan en ny sådan.

Som långpendlarbil är den ju lite bullrig kanske men man sitter ändå bra och med 101 vilda hästar under huven håller man lätt motorvägsfart med lite moms.

Att jämföra med en golf är lite orättvist tycker jag. Det är stor skullnad på dessa bilar. Golfen är MYCKET dyrare men också betydligt "mer" bil. Tystare, bekvärare, rejälare osv.

Som en billig bil / andrabil / stadsbil tycker jag dock Fabian är oslagbar.
 
Jag tycker också att Golfen är klart övervärderad, köpte en ny Golf 2001 och hade inget annat än problem med den (sålde den 2005). Men kvaliteten på bilen var inte det värsta utan istället bemötandet av deras verkstadspersonal, de kändes som ett gäng kriminella figurer som hatade sin jobb och avskydde sina "kunder". Efter det köpte jag en Toyota och har sen dess varit helnöjd med både bilen och deras underbara personal som är så långt ifrån VW personal som man kan komma.
 
S
Toyota Aygo
 
Toyota Aygo, med växellådbyte och hjullagerbyte redan vid 10.300 mil. Nej tack... En som råkade ut för det. Hyundai Atos fick han byta hjullager vid 3.600 mil...
 
en pega 107 kanske?

Kostar typ 90 000 ny med garatier. - 10 000 miljöbonus
 
Frågan är om man inte skall titta på något annat. Jag köpte en Volvo 855 -97 att ha som transportmedel under flytt och efterföljande renovering. Kostade under 30 kkr, är stor och rymlig, enkel och relativt billig att serva och reparera samt drar inte så mycket bensin. 0,78 har den dragit hittills på ungefär 1000 körda mil, varav 350 varit med släpkärra.

Dem stora värdeminskningen är redan avklarad på en sådan bil, måndagsexemplar och barnsjukdomar är åtgärdade, man vågar köpa en piratdel på Mekonomen eller Biltema utan att riskera garantin. Jag ser mest fördelar med mitt val.
 
Citroen C1 kostar runt 75.000-80.000:- och så får man tebax 10.000:- från staten i miljöbonus.
Det är dock en RIKTIGT liten bil med typ tältstolar som säten osv...
 
Bilen behöver inte kosta 120.000kr. Max detta, helst hälften.

Är Golf verkligen bensinsnål? Bilen skall vara nere i 0,6 liter förbrukning helst.
Har börjat fundera på en Toyota Yaris (miljömotor). Vad tror ni om en sådan? Av dessa fanns också begagnade 03´or, men inte miljömotor då tror jag
 
Yaris är trevlig (problemfri eftersom det är en Toyota). Den är dock betydligt dyrare än motsvarande Fabia så vi valde det billigare alternativet.
 
Coolman skrev:
Toyota Aygo, med växellådbyte och hjullagerbyte redan vid 10.300 mil. Nej tack... En som råkade ut för det. Hyundai Atos fick han byta hjullager vid 3.600 mil...
Låter ju som en vanlig Volvo V70. De är inte minst lika dåliga beträffande hjullagren.
Fördelen med de där koreanska bilarna är 5 eller 7 års nybilsgaranti. Då kan lådan gärna rasa vid 3000mil.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.