Hej!

Jag tillhör de villrådigas skara som skall byta ut ett gammalt avlopp och fatta beslut om investering i en ny enskild avlopsanläggning. Jag är tilltalad av tanken att slippa framtida slamtömningar. Efter en hel del läsande och ringande har jag fastnat för ett finskt minireningsverk, WehoPuts 5.

Om jag släpper på önskemålet om slamtömningen så kan EkoTreat vara ett altrnativ. Det består av en separat fällningsenhet, en slamavskiljare och eftrföljande markbädd med biomoduler.

Tilläggas kan att de yttre förutsättningarna är ganska besvärliga. 40 m till sjö och marken består av gammal sjöbotten, dvs lera/mjäla och utrymmet är begränsat. Normal skyddsklass enligt kommunens bedömning. Lägsta kravet från kommunen är slamavskiljning med en förstärkt markbädd med tät botten. Tillståndet ges på 10 år.

Jag önskar att ni som på något vis har erfarenheter av någon av dessa avloppslösningar vill dela med er av dem!
 
Jag har köpt Wehoputs 5 men inte satt det i bruk än men några bekanta har det ochså och dom är åtminstone nöjda. Ingen lukt, inte ens när man byter påse.

Fast den kostar rätt mycket med tanke på att du får tillstånd för endast 10 år.
 
Tack för svar.
Tillståndet på 10 år gäller för en traditionell markbädd som skall utvärderas efter 10 år. Ett reningsverk följs väl upp fortlöpand om jag har fattat rätt.
 
Efter ett år med reningsverket så har det överlag fungerat bra.
Små missöden har inträffat.
- slamfilterpåsen gick sönder för lätt, nu är det fixat med en yttre nätsäck.
- nån tömde en schampoflaska i avloppet - processbehållaren skummade över kanterna och in i facket för styrlådan. Nu är det fixat, gasfjädern är flyttad till vänster sida och tillverkaren bjöd på "inre lock" till båda behållarna.
De missöden som drabbat oss är alltså fixade i nya reningsverk.
Vi har inte gsm-modulen installerad, den saknar vi. Signallampan har lyst hela tiden.
Avrinningsröret går ut i öppet dike. Ingen lukt känns och det färdiga vattnet ser bra ut.
 
Hej!
Det låter lovande!!
 
Ingen mer som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Hej,
Krumeluren här på forumet har erfarenhet av det. Skicka Pm till honom.
 
Tack för inlägget!
Jag har haft kontakt med Krumeluren och fått bra feed back.
Efterlyser dock mer erfarenheter av reningsverk.
 
Har haft en aning krångel med min wehoputs 5. Den ger larm för överpumpning, vet nån hur man löser detta? Annars fungerar den bra men fylla på kemikaler och byta slampåse måste man göra..
 
Fick du någon lösning på överpumpnings larmet?
Jag har samma fel nu!
 
Jag hittade felet för överpumpnings larmet det var en liten träbit som hade fastant i slangen efter pumpen (pumpen som är brevid slampåsen), trä biten kommer säkert från byggtiden...

Slampåsen var som vanligt 90% vatten, tycker det verkar lite skumt, tyckte dom sa att materialet slampåsen nästan skulle vara tort.... vet flera som har klagat på det.
Verkar som om påsen inte släpper igenom vatten tillräckligt!
Måste nog komma på något sätt att bygga om det där reningsverket.
Frågan är bara hur man gör slam avskiljningen bättre, för den är inte optimal just nu.

Skulle inte rekommendera wehoputs 5 om man är rädd för lite skit under naglarna...
för mycket pumpar och skit som kan krångla med tiden och slampåsen är inte bara att byta, tung, skitig och ska bytas ganska ofta!
 
Intressant det där med slampåsen.
Har också ett WP5 och har det senaste året tyckt att det blivit vatten stående i påsen i större utsträckning, dvs det tagit längre tid för vattnet att rinna igenom.
Kanske dom har bytt material/leverantör av påsarna?

Vad gäller tunga påsar så brukar jag försöka byta så fort dom blir halvfulla. Påskostnaden är liten jämfört med åbäket med fulla tunga påsar :)
 
Någon som har erfarenhet av tömningslarm på sin wehoputs? Har rengjort pumpen enligt instruktionerna men den ger larm ändå, vad kan de vara för fel?
 
S sebba skrev:
Efter ett år med reningsverket så har det överlag fungerat bra.
Små missöden har inträffat.
- slamfilterpåsen gick sönder för lätt, nu är det fixat med en yttre nätsäck.
- nån tömde en schampoflaska i avloppet - processbehållaren skummade över kanterna och in i facket för styrlådan. Nu är det fixat, gasfjädern är flyttad till vänster sida och tillverkaren bjöd på "inre lock" till båda behållarna.
De missöden som drabbat oss är alltså fixade i nya reningsverk.
Vi har inte gsm-modulen installerad, den saknar vi. Signallampan har lyst hela tiden.
Avrinningsröret går ut i öppet dike. Ingen lukt känns och det färdiga vattnet ser bra ut.
Gasfjäder ??

F Falubo skrev:
Hej!

Jag tillhör de villrådigas skara som skall byta ut ett gammalt avlopp och fatta beslut om investering i en ny enskild avlopsanläggning. Jag är tilltalad av tanken att slippa framtida slamtömningar. Efter en hel del läsande och ringande har jag fastnat för ett finskt minireningsverk, WehoPuts 5.

Om jag släpper på önskemålet om slamtömningen så kan EkoTreat vara ett altrnativ. Det består av en separat fällningsenhet, en slamavskiljare och eftrföljande markbädd med biomoduler.

Tilläggas kan att de yttre förutsättningarna är ganska besvärliga. 40 m till sjö och marken består av gammal sjöbotten, dvs lera/mjäla och utrymmet är begränsat. Normal skyddsklass enligt kommunens bedömning. Lägsta kravet från kommunen är slamavskiljning med en förstärkt markbädd med tät botten. Tillståndet ges på 10 år.

Jag önskar att ni som på något vis har erfarenheter av någon av dessa avloppslösningar vill dela med er av dem!
A Aland skrev:
Jag hittade felet för överpumpnings larmet det var en liten träbit som hade fastant i slangen efter pumpen (pumpen som är brevid slampåsen), trä biten kommer säkert från byggtiden...

Slampåsen var som vanligt 90% vatten, tycker det verkar lite skumt, tyckte dom sa att materialet slampåsen nästan skulle vara tort.... vet flera som har klagat på det.
Verkar som om påsen inte släpper igenom vatten tillräckligt!
Måste nog komma på något sätt att bygga om det där reningsverket.
Frågan är bara hur man gör slam avskiljningen bättre, för den är inte optimal just nu.

Skulle inte rekommendera wehoputs 5 om man är rädd för lite skit under naglarna...
för mycket pumpar och skit som kan krångla med tiden och slampåsen är inte bara att byta, tung, skitig och ska bytas ganska ofta!
Har köpt en vinsch på biltema, satte ett 50mm rör i backen ,fixade ett hjul med rör från gamla släpet. Tog bort däcket kvar fins fäljen
 
M Molle57 skrev:
Gasfjäder ??




Har köpt en vinsch på biltema, satte ett 50mm rör i backen ,fixade ett hjul med rör från gamla släpet. Tog bort däcket kvar finns fälgen.
Där löper linan, sitter 3 st stora karbinhakar som jag hämtar fast i plastringen. Hakarna är öppna tagit bort spärren. Bara till att vinschar upp och på med ett buntband. Låter den ligga i ca 4-5 veckor för att torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.